صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنج - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنج - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

کاهش نمایندگان ایران با فرمول جدید

1+2؛ سهمیه لیگ برتر در لیگ نخبگان آسیا

آرمن ساروخانیان
 روزنامه‌نگار
فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا آخرین دوره این مسابقات با فرمول فعلی است و این مسابقات از فصل 25- 2024 با فرمول جدید برگزار می‌شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا با هدف بالا بردن کیفیت و جذابیت این مسابقات تصمیم گرفته لیگ قهرمانان را به جای 40 تیم با 24 تیم برگزار کند و این به معنی کاهش سهمیه کشورها است.
فوتبال ایران در این سال‌ها با چهار تیم در لیگ قهرمانان حاضر بوده است. این چهار سهمیه گاهی مستقیم بوده و گاهی یک یا دو تیم مجبور شده‌اند برای رسیدن به مرحله گروهی از مسیر پلی‌آف بگذرند. طبق تصمیم جدید، سهمیه ایران در لیگ نخبگان آسیا 1+2 از 12 تیم منطقه غرب آسیا خواهد بود. دو تیم سهمیه مستقیم به دست می‌آورند و یک تیم باید در پلی‌آف بازی کند. توزیع این سهمیه به عهده سازمان لیگ خواهد بود و باید دید که چطور بین قهرمان جام حذفی و قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ تقسیم خواهد شد.
همچنین ایران برای اولین بار یک سهمیه در لیگ دوم آسیا خواهد داشت که احتمالاً سهم تیم سوم لیگ خواهد بود. معیار کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اعطای سهمیه به لیگ‌های مختلف عملکرد نمایندگان آنها در ادوار مختلف لیگ قهرمانان و AFC کاپ بوده است.
 
لیگ برتر، لیگ سوم غرب آسیا
کنفدراسیون فوتبال آسیا در وبسایت خود امتیازات لیگ‌های مختلف در لیگ قهرمانان و AFC کاپ طی هشت دوره گذشته را منتشر کرد. نکته مهم در این خصوص، در نظر گرفته نشدن مسابقات سال 2020 است. در آن سال AFC کاپ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد و لیگ قهرمانان آسیا نیز به‌صورت متمرکز در قطر بود. این تصمیم که توسط کمیته مسابقات AFC در دسامبر 2022 گرفته شد، به ضرر فوتبال ایران است چرا که پرسپولیس در آن سال فینالیست لیگ قهرمانان آسیا بود و این عملکرد موفق می‌توانست امتیازات فوتبال ایران را بالاتر ببرد، اما عدم برگزاری AFC کاپ باعث شد تا کنفدراسیون فوتبال آسیا به طور کلی امتیازات قید امتیازات آن سال را بزند.
طبق این تقسیم‌بندی لیگ برتر بعد از لیگ عربستان و لیگ قطر سومین لیگ موفق غرب آسیا محسوب می‌شود. فقط لیگ عربستان است که در لیگ نخبگان آسیا سه سهمیه مستقیم خواهد داشت و قطر هم مثل ایران دو سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف دارد. لیگ امارات یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف و لیگ ازبکستان و عراق هم فقط یک سهمیه مستقیم دارند.
در شرق آسیا جی لیگ بیشترین امتیاز را دارد و ژاپن سه سهمیه مستقیم خواهد داشت. کره‌جنوبی و چین 1+2 سهمیه، تایلند 1+1 سهمیه و استرالیا و مالزی یک سهمیه مستقیم دارند.
کنفدراسیون فوتبال آسیا امید زیادی به لیگ نخبگان بسته تا کیفیت مهم‌ترین لیگ قاره بالا برود، ولی از همین حالا انتقاداتی به فرمول برگزاری و سهمیه‌بندی مسابقات وارد است، از جمله اینکه مسابقات مرحله حذفی قرار است به‌صورت متمرکز برگزار شود و بعید نیست که آنها مجبور شوند بعد از چند سال به فرمول قبلی
برگردند.
 حضور ایران در لیگ جدید
هرچند کنفدراسیون فوتبال آسیا تعداد تیم‌های لیگ نخبگان را کاهش داده، ولی مصمم است که بیشتر اعضایش در مسابقات قاره‌ای مشارکت داشته باشند و برای همین مسابقات باشگاهی‌اش را در سه رده برگزار می‌کند. این روش تقلیدی از فرمول یوفا است که مثل چند دهه قبل دوباره مسابقاتش را در سه رده برگزار می‌کند و لیگ کنفرانس در دو سال گذشته به لیگ قهرمانان و لیگ اروپا اضافه شده است. لیگ ایران هم یک نماینده در لیگ دوم آسیا خواهد داشت که تجربه جدیدی برای تیم‌های ایرانی خواهد بود. این مسابقات با 32 تیم و در هشت گروه چهار تیمی برگزار می‌شود و تیم‌ها به‌صورت رفت و برگشت با هم روبه‌رو می‌شوند. مرحله یک‌هشتم نهایی، یک‌چهارم نهایی و نیمه‌نهایی در دو بازی برگزار می‌شود و فینال نیز تک بازی خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی