قطر خانه دوم آماده‌سازی ما برای جام ملت‌ها

رژه ملی‌پوشـــــان ایران پیش چشمان کی‌روش

ایمان گودرزی
خبرنگار
قرعه‌کشی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا برگزار شد تا شمارش معکوس برای استارت خوردن این مسابقات در قطر آغاز شود. اگرچه هشت ماه تا شروع این بازی‌ها فرصت داریم اما تا چشم برهم بزنیم این زمان به پایان می‌رسد و خودمان را در دوحه می‌بینیم. این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که شرایط تیم ملی با وضعیت تیم‌های باشگاهی متفاوت است و تا آغاز قطر ۲۰۲۳ ما حداکثر ۷ الی ۸ بازی تدارکاتی می‌توانیم برگزار کنیم. بنابراین امیر قلعه‌نویی نمی‌تواند مانند دوران مربیگری باشگاهی خود هر هفته شاگردانش را به میدان بفرستد. چند بار نوشتیم و دوباره هم تکرار می‌کنیم که شکل آماده‌سازی تیم ملی و بازی‌های تدارکاتی تا آغاز جام ملت‌ها فوق‌العاده در تعیین سرنوشت ما اهمیت دارد. روی همین اصل تحت هیچ شرایطی نباید حتی یک فرصت را هم به راحتی از دست بدهیم.
 
معمای حل نشده
بازی‌های تدارکاتی
 یکی از مسائلی که طی چند سال اخیر به معمای بزرگی برای فوتبال ایران تبدیل شده، شکل انتخاب حریفان تدارکاتی و برگزاری بازی‌های آسان است. مسابقاتی که با توجه به تحریم‌های بانکی، شرایط عجیبی پیدا کرده‌اند و بعضی تیم‌ها تمایلی برای تقابل با ایران نشان نمی‌دهند. البته آنها از بابت توانایی تاکتیکی تیم ملی هیچ دغدغه‌ای ندارند و سطح بازی ایران را پایین نمی‌دانند اما مدعی‌اند با توجه به بحث تحریم‌های بانکی، اگر با ما بازی کنند برای دریافت درآمدهای حاصل از این مسابقه دچار مشکل می‌شوند و به همین خاطر و البته به دلایل غیر ورزشی طی چند سال اخیر برخی دیدارهای تدارکاتی ایران لغو شده است که مهم‌ترین آنها بازی دوستانه با کانادا و اکوادور در خرداد ماه سال گذشته بود. ما قطعاً برای جام ملت‌های آسیا در راستای آماده‌سازی خودمان نیازمند به برگزاری دیدارهای تدارکاتی مطلوب هستیم اما هنوز این معما به طور کامل حل نشده است. خودمان هم می‌دانیم حضور در مسابقاتی مانند کافا یا تورنمنتی که قرار است مهرماه در اردن برگزار شود کمک چندانی به آماده‌سازی تیم ملی نمی‌کند. در واقع اگر بخواهیم بی‌تعارف صحبت کنیم، اساساً هیچ کمکی نخواهد کرد و باید فکر دیگری برای حل مشکل مذکور بکنیم و با تیم‌های خوب آفریقایی، امریکای لاتین یا حتی همین قاره آسیا مصاف بدهیم.
 
بازی مقابل دیدگان کی‌روش
از قرار معلوم تیم ملی قبل از آغاز جام ملت‌های آسیا برای اینکه مشکلات برگزاری دیدارهای تدارکاتی‌اش کاهش یابد دوباره مسافر قطر خواهد شد. اتفاقی که طی چند سال اخیر بارها و بارها به وقوع پیوسته است. ما قبل از جام ملت‌های ۲۰۱۵ در دوحه اردو زدیم و این کار را پیش از آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ هم انجام دادیم. به طور کلی قطر طی سال‌های گذشته به حیاط خلوت فوتبال ایران تبدیل شده و اغلب اوقات اگر بخواهیم خارج از ایران اردو بزنیم، شهر دوحه یکی از گزینه‌های اصلی ما محسوب می‌شود. در چنین اوضاعی حالا خبر می‌رسد احتمالاً یک یا دو بازی تدارکاتی ایران قبل از آغاز جام ملت‌های آسیا در دوحه برگزار می‌شود و این یعنی بازی کردن در مقابل چشمان کارلوس کی‌روش. البته از این بابت نگرانی برای ما وجود ندارد چون کی‌روش به واسطه حضور طولانی در فوتبال ایران به سبک بازی تیم ملی آشناست و می‌داند ایران با چه شیوه‌ای وارد عرصه قطر ۲۰۲۳ خواهد شد. اصلاً شاید یکی از دیدارهای تدارکاتی ما پیش از جام ملت‌ها با شاگردان کارلوس کی‌روش باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی