صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و سه - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سه - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

تحلیل گروه‌بندی جام ملت‌ها از نگاه کارشناسان فوتبال آسیا

ایران در یک گروه غیرقابل پیش‌بینی

آرمن ساروخانیان
روزنامه‌نگار
گروه‌بندی جام ملت‌های آسیا تعیین شد و حالا می‌توان با دقت بیشتری درباره شانس موفقیت تیم‌ها صحبت کرد. در روزهای گذشته رسانه‌ها و کارشناسان تحلیل‌های زیادی درباره همگروه‌های تیم ملی داشته‌اند، ولی به گروه‌های دیگر کمتر پرداخته شده است. سایت «اژین گیم» در صحبت با کارشناسان مختلف فوتبال آسیا به بررسی وضعیت گروه‌های شش‌گانه و تقابل‌های مهم مرحله گروهی پرداخته که می‌تواند دید بهتری از معادلات قهرمانی بدهد.

گـــــــــــروه A
قطر ، چین ، تاجیکستان ، لبنان
بخت بلند میزبان
مارتین لاو:  کل مراسم میزبانی شامل تمجید از قطر بابت حمایت از فوتبال آسیا در سال‌های گذشته بود، پس عجیب نیست اگر مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا از قرعه قطر خوشحال باشند؛ تیمی که بعد نتایج جام جهانی در حال بازسازی است. آنها در جام جهانی در گروه زندگی بودند و نتوانستند در آن سربلند شوند، ولی برای جام ملت‌ها نمی‌توانستند قرعه بهتری داشته باشند.
چین بعد از قرنطینه‌های متوالی هنوز گیج است و فدراسیون فوتبال این کشور مشکلات زیادی دارد. لبنان سرمربی جدیدی دارد که در حال بازسازی این تیم است، ولی اوضاع برایش خیلی خوب پیش نرفته. تاجیکستان هم تیم جذابی است، با این حال سطح این گروه هنوز از چند گروه دیگر پایین‌تر است.
حتی اگر به جدول مرحله حذفی نگاه کنید، قطر احتمالاً تا نیمه‌نهایی با حریف خیلی سختی روبه‌رو نخواهد شد. پس آنها گروه مناسب و مسیر مناسبی دارند. البته این تیم هنوز خیلی کار دارد، ولی حداقل آنها فرصت صعود از گروه را دارند.

گـــــــــــروه B
استرالیا ، ازبکستان ، سوریه ، هند
دو چالش مرموز
برای استرالیا
پل ویلیامز:  این بدترین قرعه برای استرالیا نیست، ولی آنها چند چالش مرموز دارند. آنها در جام ملت‌های قبلی با سوریه و ازبکستان بازی کردند و برای حذف ازبکستان نیاز به چند مهار قهرمانانه مت رایان در ضربات پنالتی داشتند. آنها مقابل سوریه هم در چند صحنه به خطر افتادند و در پلی‌آف جام جهانی 2018 هم به زحمت این تیم را در وقت اضافه شکست دادند. استرالیا چالش‌های سختی دارد، ولی گراهام آرنولد بعد از جام جهانی وعده داد که می‌خواهد یکی از بهترین تیم‌های ملی تاریخ این کشور را بسازد. اگر استرالیا چنین شرایطی داشته باشد، هدف این تیم باید سرگروهی و پیشروی تا مراحل پایانی تورنمنت باشد. این قرعه برای هند یک بدشانسی بزرگ است. آنها نه تنها مقابل استرالیا که مقابل ازبکستان و سوریه هم بازی‌های سختی دارند. استیماچ در هند خیلی تحت فشار است و قرعه‌ای شبیه گروه A را آرزو می‌کرد. ازبکستان و سوریه هم کار سختی دارند و برای رتبه دوم گروه می‌جنگند.

گـــــــــــروه C
ایران ، امارات ، هنگ کنگ ، فلسطین
غیرقابل پیش‌بینی
مارتین لاو: این گروه روی کاغذ غیر قابل‌ پیش‌بینی‌ترین است. ایران سرمربی جدیدی دارد، فدراسیون فوتبال امارات این روزها آشفته است، ولی آنها تیم بااستعدادی دارند. هنگ‌کنگ بعد از چهار سال سخت به خاطر کووید با خوشبینی به مسابقات می‌آید، ولی آنها بعد از 50 سال به جام ملت‌ها برگشته‌اند. فلسطین هم تیم مرموزی است که با آمادگی خوبی به مسابقات می‌آید.
دردسر فلسطین معمولاً پیدا کردن بازی‌های تدارکاتی پیش از جام ملت‌ها است، ولی این بار آنها چنین مشکلی ندارند، چرا که بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2027 در پیش خواهد بود. فکر می‌کنم بازی بین فلسطین و امارات تعیین‌کننده باشد.
نباید ارزش صعود ایران از این گروه را پایین آورد. به نظرم گروه جذابی است و فکر می‌کنم هرکدام از این تیم‌ها  مسابقات را با آمادگی خوبی شروع کنند، هرچند شاید در ظاهر این موضوع مشهود نباشد. پس انتظار می‌رود در این گروه شاهد یک قربانی باشیم.

گـــــــــــروه D
ژاپن ، اندونزی ، عراق ، ویتنام
منتظر یک غافلگیری باشید
اسکات مک‌اینتایر:   در این گروه دو قهرمان سابق (ژاپن و عراق) حضور دارند. نکته‌ای که به آن کمتر توجه کرده‌ایم زمان برگزاری مسابقات است که با شروع پنجره زمستانی نقل و انتقالات همزمان است.
بازیکنان لیگ ژاپن در این مقطع در پایان یک فصل شلوغ هستند و درباره بازیکنان شاغل در اروپا هم باید دید چه تعدادی از آنها به مسابقات می‌آیند. البته این درباره بقیه تیم‌ها هم صدق می‌کند. تعجب نمی‌کنم اگر تعداد زیادی از آنها غایب باشند و این اتفاق خوبی برای کیفیت مسابقات نخواهد بود.
اگر ژاپن استخوانبندی‌اش را روی بازیکنان جی‌ لیگ بگذارد، آنها در پایان یک فصل فرسایشی هستند. بنابراین انتخاب فهرست تیم کار حساسی خواهد بود. موریاسو بعد از مراسم گفت که اکثر تیم‌ها از ژاپن شناخت کافی دارند. این درباره ویتنام کاملا صدق می‌کند که سرمربی‌اش، فیلیپ تروسیه قبلاً سرمربی ژاپن بوده.
ویتنام نسل بااستعدادی دارد، ولی هنوز نمی‌دانیم که تروسیه به دنبال چه سبک فوتبالی است و آیا مسیر پارک، سرمربی قبلی را ادامه می‌دهد؟ اندونزی هم جوانان مستعدی در اختیار دارد و شاید حتی بهتر از ویتنام. تقابل دو قدرت جنوب شرقی آسیا نکته جذاب این گروه است. عراق هم با سرمربی جدیدش در جام خلیج‌فارس خیلی موفق بود.
فکر می‌کنم این گروه خیلی سختی است و همه تیم‌ها خوب هستند. ژاپن آنقدر کیفیت دارد که بتواند صعود کند، ولی ممکن است تیمی که روی سکوی چهارم می‌ایستد
 و حذف می‌شود یک غافلگیری بزرگ باشد.

گـــــــــــروه E
کره جنوبی ، مالزی ، اردن ، بحرین
کلینزمن در آرامش
پل ویلیامز: بلافاصله بعد از قرعه‌کشی کلینزمن صحبت کرد و از قرعه کره کاملاً خوشحال بود. آنها چالش‌های سختی در پیش ندارند. بحرین با هلیو سوسا پیشرفت خوبی داشته و می‌تواند حکم یک پوست موز داشته باشد، ولی بعید است که مالزی و اردن حریف ستاره‌های کره بشوند.
کره هم با توجه به زمان برگزاری تورنمنت همان مشکل ژاپن را دارد و انتخاب بازیکنان شاغل در اروپا دردسرساز است. مثلاً در دوره قبلی جام ملت‌ها تاتنهام سون هیونگ مین را خیلی دیر آزاد کرد. انتظار می‌رود که بازیکنانی مثل کیم مین جائه (ناپولی)، هوانگ هی چان (ولورهمپتون) و سون هیونگ مین (تاتنهام) گرفتار تنش بین باشگاه و تیم ملی شوند. اینها می‌تواند کلینزمن را به دردسر بیندازد، با این حال او کار سختی برای صعود ندارد.
کیم پان گون، سرمربی کره‌ای مالزی باید مقابل تیم ملی کشورش بازی کند و این رقابت جذابی خواهد بود. او تیم ملی کره و بازیکنانش را خیلی خوب می‌شناسد. در مالزی از عملکرد کیم رضایت کامل دارند.
همانطور که گفتم بحرین هم با هلیو سوسا در مسیر موفقیت است و اردن استعدادهای خوبی دارد. با این شرایط رقابت برای رتبه دوم گروه بعد از کره جذاب خواهد بود.

گـــــــــــروه F
عربستان ، تایلند ، عمان ، قرقیزستان
عمان، دردسرساز برای عربستان
وائل جبیر: در  نگاه اول عربستان در این گروه کار آسانی دارد، ولی من در این مورد تردید دارم. نکته اول اینکه آنها هنوز سرمربی ندارند. فدراسیون این کشور گفته که سرمربی جدید در ماه ژوئن انتخاب خواهد شد و این یعنی آنها  ماه آینده بازی دوستانه‌ای نخواهند داشت و فرصت کمتری برای آماده‌سازی دارند. تایلند قدرت جنوب شرق آسیاست. عمان در دو بازی مرحله مقدماتی کار عربستان را سخت کرد و فکر می‌کنم این بار هم می‌توانند عربستان را به دردسر بیندازند. هر دو تیم در قطر طرفداران زیادی خواهند داشت و بازی آنها جذاب خواهد بود.
قرقیزستان را هم که حریف متفاوتی است نباید دست کم گرفت. عربستان به طور تاریخی در برابر تیم‌های آسیای مرکزی خوب کار نمی‌کند و این بازی چالش متفاوتی برای آنها خواهد بود و بر خلاف تصور نمی‌توان یک برد آسان را برای آنها کنار گذاشت.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی