صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و سه - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سه - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

رزومه ضعیف دستیاران قلعه‌نویی 31 بازی و 27 امتیاز

دورهمی بازنده‌ها در تیـــــــــــم ملــــــــی

امیر اسدی
روزنامه‌نگار

یکی دو ماه قبل بود که بعد از امضای قرارداد کارلوس کی‌روش با فدراسیون فوتبال قطر، امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد. از همان مقطع بحث در مورد دستیارانی که امیر برای تیم ملی انتخاب می‌کند، داغ شد. گمانه‌زنی‌های بسیاری هم پیرامون این موضوع شکل گرفت و در نهایت قلعه‌نویی تصمیم گرفت سعید الهویی، دستیار جوان خود در گل‌گهر و همچنین آندرانیک تیموریان، کاپیتان سابق تیم ملی را به کادرفنی خود اضافه کند.
بعد از اخراج حمید مطهری از سرمربیگری نساجی، قلعه‌نویی از او هم دعوت کرد تا به تیم ملی بیاید و همکاری خود را آغاز کند. از همان روز اول اما بحث درباره انتخاب یک دستیار خارجی خوب هم وجود داشت اما به نظر می‌رسد تمام این صحبت‌ها برای کاهش فشار روی قلعه‌نویی و کادر فنی‌اش بود. بخصوص که همه عقیده داشتند قلعه‌نویی برای موفقیت در جام ملت‌های آسیا نیاز مبرمی به یک تمرین‌دهنده خارجی دارد. از آن زمان تا امروز اما نه خبری از دستیار خارجی شده و نه بحثی در این رابطه وجود دارد.
یک دستیار خوب حتماً نباید یک سرمربی فوق‌العاده هم باشد اما امیر همکارانی را برای خود انتخاب کرده که رزومه ویژه‌ای ندارند. البته حمید مطهری در پرسپولیس و کنار یحیی گل‌محمدی دوران موفقی را سپری کرد اما سرمربی پرسپولیس بعد از پایان همکاری با او هم نتایج درخشانی کسب کرد و نشان داد دلیل موفقیت‌های قبلی پرسپولیس ارتباط محکمی با همکاری با مطهری نداشته است.
مطهری بعد از خروج از نیمکت پرسپولیس، راهی قائمشهر شد تا به عنوان سرمربی اولین فعالیت خود را با نساجی آغاز کند. او از ابتدای فصل تا پایان هفته بیست و پنجم روی نیمکت نساجی نشست و تنها 24 امتیاز کسب کرد. یعنی به ازای هر بازی، کمتر از یک امتیاز که نمی‌تواند آمار جذابی برای او باشد. جالب اینکه بلافاصله بعد از اخراج از نساجی، قلعه‌نویی مطهری را به کادرفنی تیم ملی اضافه کرد تا از وجودش در جام ملت‌های آسیا استفاده کند!
دیگر دستیاری که قلعه‌نویی برای خود برگزیده، سعید الهویی است. مربی جوانی که از زمان حضور امیر در تراکتور با او همکاری کرد و در گل‌گهر سیرجان نیز یکی از اعضای کادرفنی‌‌اش بود. درست از زمانی که قلعه‌نویی از گل‌گهر جدا شده و به تیم ملی رفته، الهویی در 6 بازی و به عنوان سرمربی روی نیمکت این تیم نشسته و تنها 5 امتیاز به دست آورده. او در جام حذفی هم یک شکست مقابل پرسپولیس متحمل شد و نشان داد در حد سرمربیگری در لیگ برتر و بخصوص باشگاهی بزرگ مثل گل‌گهر نیست.
دو همکاری که قلعه‌نویی برای موفقیت با تیم ملی انتخاب کرده، در لیگ برتر و به عنوان سرمربی روی هم تجربه 31 بازی را دارند که تنها 27 امتیاز کسب کرده‌اند. آماری ضعیف که نمی‌تواند رزومه مهمی برای حضورشان در کادرفنی تیم ملی باشد. باز هم تأکید این است که یک دستیار حتماً نباید سرمربی خوبی باشد اما داشتن یک رزومه حداقلی برای حضور در این پست حساس لازم است. رزومه‌ای که مطهری و الهویی ندارند و این فصل نشان دادند به تجربه بیشتری نیاز دارند.
تیم ملی دوران حساسی را سپری می‌کند و برای لژیونرهایی که از اروپا به اردو می‌آیند، حضور یک کادرفنی مجرب و به روز می‌تواند یک دلیل محکم برای افزایش انگیزه آنها باشد. اتفاقی که در تیم ملی رخ نداده و قلعه‌نویی احتمالاً به تنهایی کار را پیش خواهد برد.

ZOOM

دو همکاری که قلعه‌نویی برای موفقیت با تیم ملی انتخاب کرده، در لیگ برتر و به عنوان سرمربی روی هم تجربه 31 بازی را دارند که تنها 27 امتیاز کسب کرده‌اند؛ آماری ضعیف که نمی‌تواند رزومه مهمی برای حضورشان در کادرفنی تیم ملی باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی