صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و دو - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و دو - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۴

استقلال چگونه از جام دور شد

بدون استراتژی در بازی‌های بزرگ

حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار

 28 امتیاز از دست رفته استقلال تا قبل از بازی هفته بیست و نهم با مس رفسنجان، حاصل چهار باخت و 8 مساوی است. 12 امتیاز استقلال مقابل سپاهان(رفت و برگشت)، تراکتور و پرسپولیس از دست رفته است و آبی‌ها حتی یک تساوی هم از این تقابل‌ها به دست نیاوردند که اگر همین تک‌امتیاز‌های بازی‌های باخته امروز در حساب استقلال بود، چه بسا آبی‌ها در تدارک برپایی جشن قهرمانی بودند.
 گرچه اشتباهات داوری سهمی بزرگ در وضعیت کنونی استقلال در جدول رده‌بندی دارد اما به لحاظ فنی نیز آبی‌ها در بازی‌هایی که منجر به شکست یا تساوی شد، نتوانستند استراتژی مناسبی را در پیش بگیرند.
دو شکست در بازی‌های رفت و برگشت مقابل سپاهان، باخت در تبریز مقابل تراکتور و درنهایت باخت در دربی 100، 12 امتیاز مهم را از استقلال گرفت و بیشترین لطمه را به استقلال وارد آورد.
اما در این میان باید به 16 امتیازی که مقابل نفت مسجد سلیمان، پیکان، فولاد، آلومینیوم اراک، پرسپولیس(دربی99)، مس رفسنجان، نساجی و صنعت نفت آبادان از کف رفت، به منزله اتفاقاتی بزرگ نگریست. شاید چهار شکست در ظاهر بزرگ جلوه شود اما 8 تساوی نیز 16 امتیاز را از استقلال گرفته است؛ چیزی نزدیک به 5 باخت.
تیمی که می‌خواهد جام قهرمانی را به دست آورد باید برای تمام بازی‌ها استراتژی مناسب داشته باشد اما استقلال در فصل جاری طوری قدم برداشت که برای مثال مقابل تیم قعرنشین نفت مسجد سلیمان 2 امتیاز از کف داد و در بازی نیم‌فصل اول در اهواز با تساوی بدون گل مقابل این تیم متوقف شد.
تساوی خانگی مقابل آلومینیوم اراک نیز از دیگر نتایج عجیب استقلال در فصل جاری است که سهم بالایی در ناکامی امروز دارد. چرا استقلال در خانه موفق نشد از این تیم امتیاز کامل را بگیرد؟ آیا تنها اشتباهات داوری را باید در خلق این نتیجه سهیم دانست؟ قطعاً این‌طور نیست.
استقلال در مقابل تیمی که از لحاظ فنی در سطح نازل‌تری نسبت به خودش قرار دارد، به سادگی ابتکار عمل را از دست داد و ستاره‌های آبی نتوانستند مقابل تیم مهدی رحمتی افسار بازی را در دست خود بگیرند و به سادگی مقابل نماینده اراک 2 امتیاز از کف دادند.
پیکان نیز از جمله بازی‌هایی بود که نفس استقلال در آن بند آمد و در کنار آن فولاد، مس رفسنجان، نساجی و صنعت نفت آبادان نیز هر یک 2 امتیاز را از استقلال گرفتند. تساوی در دربی رفت هم برای استقلال گران تمام شد تا در مجموع آبی‌ها 28 امتیاز را از کف بدهند و نتوانند همپای دو مدعی دیگر قهرمانی جلو بروند و در فاصله سه هفته مانده به پایان لیگ برتر از قهرمانی فاصله بگیرند.
اگر ریکاردو ساپینتو بنای ماندن در استقلال داشته باشد و مدیران آتی نیز روی تداوم همکاری با او به جمع‌بندی برسند، لازم است قاعده قهرمانی را برای فصل آینده بدرستی رعایت کند و اجازه ندهد امتیازات به سادگی از کف برود. آنچه یک تیم را در فوتبال ایران به سمت جام قهرمانی می‌برد، موفقیت در بازی‌های بزرگ است.
حال حتی اگر در چنین بازی‌هایی استقلال با پیروزی هم از میدان خارج نشود و تنها یک تساوی به دست آورد نیز برای دستیابی به جام قهرمانی کفایت می‌کند، البته به شرط آنکه استقلال در بازی با تیم‌های میان جدولی موفق باشد که در فصل جاری تیم ساپینتو نه در بازی با تیم‌های بزرگ کامیاب بود و نه اینکه توانست صددرصد امتیازات بازی با تیم‌های میانی را به چنگ آورد.
درواقع برای رسیدن به قهرمانی لازم است که یک تیم هدفگذاری صحیحی تا پایان لیگ داشته باشد و از همان روزی که وارد چرخه لیگ می‌شود تا هفته پایانی روی همان مدار حرکت کند. حال اینکه اگر تیمی یکی، دو باخت را در طول فصل تجربه کند نیز از شانس بالایی برای قهرمانی برخوردار خواهد بود اما استقلال با چهار شکست عملاً هیچ شانسی برای خود باقی نگذاشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی