صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و دو - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و دو - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

حتی با خودکشی هم بالا می‌رویم!

وصال روحانی
روزنامه نگار
از هر منظر که به قرعه‌کشی مرحله نهایی جام فوتبال ملت‌های آسیای 2023 نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که قرعه با ایران سر سازگاری داشته است.
هیچ‌یک از همگروه‌‌های یوزها که امارات، هنگ‌کنگ و فلسطیــــــــــــــــــــــــن هستند، شکست‌ناپذیر نیستند و اگر امارات در جمع «قدرت»های درجه دوم قاره کهن قرار دارد، هنگ‌کنگ درجه سومی و فلسطین درجه چهارمی به حساب می‌آیند. از طرف دیگر طبق قواعد این مسابقات اضافه بر دو تیم اول و دوم هر یک از گروه‌های شش‌گانه جام، چهار تیم از جمع شش تیمی هم که در گروه‌های خود سوم می‌شوند و امتیازات بیشتری در قیاس با دو تیم دیگر حائز رتبه سوم اندوخته باشند، به مرحله حذفی صعود خواهند کرد. به این ترتیب اگر تیم امیر قلعه‌نویی خودکشی هم بکند(!) از گروهش بالا خواهد رفت.
شانس از آن پس هم می‌تواند با ایران یار باشد زیرا اگر صعود همراه با کسب رتبه نخست گروه‌مان باشد، در مرحله حذفی در قسمتی از جدول می‌افتیم که بزرگترین تیم‌هایش کره جنوبی و قطر هستند.
این در حالی است که تمام غول‌های دیگر فوتبال آسیا به آن یکی نیمه جدول ورود می‌کنند و بنابراین ما تا فینال به هیچ‌یک از تیم‌های ژاپن، استرالیا و عربستان که در جام جهانی 2022 خوش درخشیدند، برخورد نخواهیم کرد.
 همه اینها البته تضمینی بر ثبت اولین قهرمانی ما در این رقابت‌ها پس از 47 سال دور ماندن از این عنوان نیست اما مسئولان امر یادشان باشد که اگر یک بار دیگر ناکام شدیم، باز به همان بهانه‌های تکراری و نخ‌نما شده قبلی روی نیاورند و از قرعه سخت، بدبیاری، ناداوری و توطئه کل آسیایی‌ها علیه ما سخن نگویند زیرا دفاعیه‌ای سست‌بنیان بیش نخواهد بود.
 البته قطر که میزبان این دوره جام ملت‌ها است، عنوان قهرمانی دوره پیش را تصاحب کرد و اینک کارلوس کی‌روش نتیجه‌گیر را در رأس کادر فنی خود می‌بیند ولی پس از قهرمانی سال 2019 خود نزولی شگرف داشته و در جام جهانی سال پیش هم با وجود بهره‌گیری از مزایای میزبانی، هر سه بازی‌اش را باخت و به سرعت حذف شد و به واقع ضعیف‌ترین بیلان را در میان تیم‌های آسیایی داشت.
 کره جنوبی هم با وجود داشتن «هون سیونگ مین» مهاجم فوق‌العاده تیم تاتنهام در جمع نفراتش، بارها مثل ما کم آورده و طول مدت دور ماندنش از جام قهرمانی این رقابت‌ها حتی از ایران هم بیشتر است.
 با این اوصاف باید به دوره جدید این مسابقات که از 20 دی در دوحه شروع می‌شود و سه هفته به طول می‌انجامد، چشم دوخت و امیدوار ماند، مگر اینکه هنرهای مدیریتی فدراسیون فوتبال که در اعلاترین(!) درجات خود است و تعدد افراد حاضر در کادر فنی که از شمار اعضای یک تیم فوتبال کمتر نیست(!) باز کار دست ما بدهد و شاهکار سیاه تازه‌ای را خلق کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی