صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و دو - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و دو - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

تیم ملی بر سر یک دوراهی؛ جام ملت‌ها یا جام جهانی؟

آسان‌ترین قرعه تاریخ!


آیسان سعیدی
خبرنگار
قرعه تیم ملی در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر اگر نگوییم آسان‌ترین قرعه تاریخ، بی‌تردید یکی از 3 قرعه آسان در ادوار جام ملت‌هاست. شاید اگر امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی خود شخصاً در مراسم قرعه‌کشی قرار بود حریفان تیم ملی ایران را بچیند هم نمی‌توانست چنین قرعه آسانی را برای تیم ملی در نظر بگیرد. امارات، هنگ‌کنگ و فلسطین 3 حریفی هستند که روی کاغذ برد ایران برابر آنها گارانتی شده و می‌توان 3 برد آسان برای تیم ملی در مرحله گروهی از حالا در نظر گرفت. 3 تیمی که با هر شرایطی نمی‌توانند مانع صعود تیم ملی به مرحله بعد شوند. از همین رو کادر فنی تیم ملی می‌تواند به چشم بازی‌های تدارکاتی به این سه دیدار نگاه کرده تا در مراحل حذفی شرایط بهتری داشته باشیم.
البته نباید فراموش کرد که با توجه به افزایش تیم‌های حاضر در جام ملت‌ها قرعه تیم‌های سید اول نسبتاً مطلوب است و تمامی تیم‌هایی که در سید یک قرعه‌کشی جام ملت‌های آسیا قرار دارند با مشکل چندانی برای صعود به مرحله دوم تورنمنت مواجه نمی‌شوند. این جام ملت‌ها برای کادر فنی تیم ملی و فدراسیون فوتبال اهمیت دوچندانی دارد و باید دید که هدفگذاری و نگاه فدراسیون چگونه است. اگر هدف رسیدن به دیدار پایانی باشد باید بهترین تدارکات ممکن را برای تیم در نظر گرفت. اگر هم هدف کسب تجربه برای بازیکنان جوان‌تر است تا برای جام جهانی بعدی صاحب تجربه بیشتری شوند این تورنمنت می‌تواند تا حدود زیادی بازیکنان را صاحب تجربه کند.
تیم ملی روی کاغذ ظرفیت حضور در بازی فینال را دارد و این گزاره غیرممکن نیست اما با توجه به کیفیت سایر رقبا و مدعیان آسیایی و آنچه در جام جهانی دیدیم، بسیار دشوار است که به دیدار پایانی برسیم. چه آنکه مدعیان اصلی آسیا، برنامه‌ریزی بسیار خوبی نسبت به گذشته داشته‌اند، لیگ‌های قوی دارند و لژیونرهای خوبی در اروپا دارند. بخصوص در شرق آسیا ژاپن و کره جنوبی در وضعیت بسیار خوبی هستند. عربستان هم بازیکنان بزرگی چون کریستیانو رونالدو را به لیگ خود اضافه کرده و استرالیا هم بیش از همه مدعیان در اروپا لژیونر دارد. باید تمام توان خود را بگذاریم و کمترین اشتباه را در برنامه‌ریزی، نحوه اجرا و در جریان تورنمنت داشته باشیم تا بتوانیم برای صعود به فینال امیدوار باشیم.
اگر با هدف تغییر نسل در جام ملت‌های آسیا حضور پیدا کنیم، قطر 2023 بهترین موقیعت برای ساختن یک تیم تازه است. اگر نگاهمان جام جهانی باشد، به بازیکنان جوانی که در لیگ برتر درخشیده‌اند، باید فرصت داد تا در جام ملت‌ها یک بازیکن بین‌المللی شوند تا در 2026 تیم متفاوتی از ادوار پیشین داشته باشیم. قطعاً انتظار از تیم ملی نمایش آبرومندانه در جام ملت‌هاست اما می‌توان جام ملت‌های آسیا را تدارکی برای جام جهانی دانست اگر چشم‌انداز کادر فنی و فدراسیون این باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی