صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و یک - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و یک - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

حضور در جام جهانی، بدون داشتن تجربه سرمربیگری

پیشنهاد جذاب برای ایران یا هاکان؟

محسن آجرلو
روزنامه نگار

 پس از پایان نه چندان خوب رقابت­‌های انتخابی جام جهانی بسکتبال برای ایران، مشخص بود که دیگر جایی برای سعید ارمغانی روی نیمکت ایران نیست. با این حال جواد داوری پس از چند هفته سکوت، در هفته­‌های ابتدایی امسال اعلام کرد که به‌دنبال جذب مربی خارجی برای تیم ملی است. با این حال هیچ اشاره‌ای به قطع همکاری با ارمغانی نکرد که البته واضح بود سهمی از واقعیت ندارد. حالا این‌طور به نظر می‌رسد که روند تغییر در رأس کادر فنی تیم ملی بسکتبال کلید خورده و رفتن ارمغانی قطعی شده است.
 قطع همکاری تلفنی!
 سعید ارمغانی روز گذشته در واکنش به شایعات مطرح شده درباره گزینه‌های جدید هدایت تیم ملی و تعیین تکلیف ماندن یا نماندنش در رأس کادر فنی گفت:«در این چند روز اخیر تماس کوتاهی از سوی فدراسیون صورت گرفته و احتمالاً این قطع همکاری انجام خواهد شد.» فدراسیون پیش از این ارمغانی را هم یکی از گزینه‌ها معرفی کرده بود و از درخواست برنامه از این مربی گفته بود. موضوعی که ارمغانی این‌طور درباره آن اظهار نظر می‌کند:«برنامه من آماده است و تقریباً دو ماه پیش آن را تدوین کرده‌ام. البته هنوز برنامه‌ای به فدراسیون نداده‌ام چون فدراسیون چیزی به بنده نگفته و برنامه نخواسته است.» ارمغانی البته ترجیح داده که فعلاً موضع خاصی درباره تصمیم فدراسیون نگیرد:«تنها چیزی که الان مایل هستم آن را بگویم این است که هر اتفاقی بیفتد من آرزو دارم تیم ملی ایران موفق باشد و فعلاً همین را برای مطرح کردن دارم تا همه چیز کاملاً مشخص شود. بعداً می‌توانم راجع به باقی موارد مانند قرارداد توضیحات لازم را بدهم.»
 
رسانه‌ای شدن اولین گزینه اروپایی
جواد داوری در اولین اظهار نظر رسمی خود درباره تغییر در کادر فنی تیم ملی بسکتبال، از مذاکره با برخی مربیان مطرح اروپایی گفت. اظهار نظری که با توجه به دستمزدهای گزاف این مربیان آنقدرها جدی گرفته نشد اما از روز سه‌شنبه شایعه مذاکره فدراسیون با یک مربی ترک در بین بسکتبالی‌ها مطرح شد. این‌طور که شنیده می‌شود فدراسیون بسکتبال ایران با «هاکان دمیر» ترکیه‌ای، وارد مذاکره شده است و نام او به‌عنوان اولین گزینه رسانه‌ای شده است. این خبر نه از کانال فدراسیون، بلکه از سوی یکی از رسانه‌های ترک زبان مطرح شده و البته حالا فدراسیون را هم وادار به تأیید آن کرده است. طبق ادعای رسانه‌های ترکیه‌ای، فدراسیون بسکتبال ایران برای انتخاب جایگزین سعید ارمغانی، به «هاکان دمیر» مربی مطرح ترکیه‌ای پیشنهاد داده است. هاکان دمیر در حال حاضر سرمربی مانیسا در لیگ ترکیه است و پیش از این در لیگ‌های سوئیس و رومانی نیز حضور داشت. طبق اعلام این رسانه ترکیه‌ای، دمیر در صورت توافق با ایران به سرمربیگری خود در تیم‌های باشگاهی نیز ادامه خواهد داد.

مذاکره 90 درصدی با هاکان دمیر!
دبیر فدراسیون بسکتبال اولین مسئولی بود که روز گذشته درباره این خبر اظهار نظر کرد. محسن معزی فر با تأیید این خبر گفت:«با هاکان دمیر که یک رسانه ترکیه‌ای نام او را مطرح کرد مذاکرات مفصلی  داشتیم و تا 90 درصد هم پیش رفته‌ایم. در کنار آن مربیانی از ایتالیا و یونان و مهمد بچیروویچ، سرمربی سابق تیم ملی هم جزو گزینه‌های ما هستند.»
 
بازی رسانه‌ای یا مذاکره جدی؟
از این دست اظهار نظرها و بازارگرمی‌ها در ورزش ایران اتفاق تازه‌ای نیست. ردیف کردن گزینه‌های مختلف و یک گزینه اصلی و صحبت از پیش رفتن 90 درصدی مذاکرات! آن هم در شرایطی که در پایان همه گزینه‌ها، نام مهمد بچیروویچی می‌آید که همه او را جانشین بعدی ارمغانی می‌دانند و فلسفه آمدنش به ایران همین بوده و هست. در هر صورت گزینه جدید و ترک تیم ملی بسکتبال، اسم و رسم قابل توجهی در ترکیه دارد و بیش از 20 سال است که در این لیگ مربیگری می‌کند. لیگی که به میزان قابل توجهی از لیگ ایران سطح بالاتری داشته و تجربه دو دهه فعالیت در آن، اندوخته قابل توجهی به نظر می‌رسد.

کم تجربه در سرمربیگری تیم‌های ملی
حضور در نیمه نهایی و یک چهارم نهایی یورو لیگ و چند عنوان قهرمانی در ترکیه از جمله افتخارات هاکان دمیر در دو فعالیت او به‌عنوان مربی و دستیار به حساب می‌آید. در این میان سابقه چندانی از حضور او در تیم‌های ملی دیده نمی‌شود که یکی از نقاط تاریک کارنامه این مربی به نظر می‌رسد. او تنها سابقه مربیگری و دستیاری ارگین آتامان را در تیم ملی ترکیه در کارنامه دارد و تجربه چندانی در سرمربیگری در رده ملی ندارد. به همین خاطر حضور در جام جهانی به‌عنوان سرمربی، پیشنهاد فوق‌العاده جذابی برای او خواهد بود.

ZOOM

سابقه چندانی از حضور این مربی در تیم‌های ملی دیده نمی‌شود که یکی از نقاط تاریک کارنامه او به نظر می‌رسد. دمیر تنها سابقه دستیاری ارگین آتامان را در تیم ملی ترکیه در کارنامه دارد و تجربه چندانی در سرمربیگری را در کارنامه خود نمی‌بیند. به همین خاطر حضور در جام جهانی به‌عنوان سرمربی، پیشنهاد فوق‌العاده جذابی برای او خواهد بود.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی