صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و یک - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و یک - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

سرنوشت لیگ دست «افشاریان» است

وصال روحانی
روزنامه نگار
ظریفی می‌گفت سرنوشت لیگ بیست و دوم در دست خداداد افشاریان است و در آستانه هفته ماقبل آخر این لیگ، این حرف آنقدرها هم بیراه نشان نمی‌دهد.
داوران مسابقات لیگ را دپارتمان داوری تعیین می‌کند اما افشاریان به عنوان رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال حق هرگونه جرح و تعدیل در آن و تغییر داوران را دارد و او در اکثر مواقع از این حق بهره می‌گیرد.
فردا (جمعه 22 اردیبهشت) در چهارچوب هفته بیست و نهم لیگ برتر فوتبال کشور هشت دیدار به طور همزمان برگزار می‌شود و داورانی که افشاریان برای قضاوت مسابقات سه تیم مدعی قهرمانی و دو، سه تیم فراری از سقوط تعیین می‌کند و نحوه قضاوت آنها در این دیدارها بیشترین سهم را در ترسیم تیم‌های پیروز و آنهایی که به بخشی از اهداف مورد بحث می‌رسند یا نمی‌رسند، خواهند داشت. افشاریان آدم خاصی است. او پس از سال‌ها داوری مسابقات فوتبال و گرفتن نمره قبولی در اکثر آنها و کسب تجربه کافی و رسیدن به درجات ضروری برای مدیریت این قشر از صلاحیت لازم برای احراز پست رئیس کمیته داوران بی‌بهره نیست. در عین حال استرس‌های این کار به حدی می‌رسد که نمی‌توان تأثیر منفی آن را روی افشاریان در امر چینش صحیح داوران و دادن خط فکری لازم به آنها و سیاست‌های حمایتی یا روش‌های دافعه وی نادیده گرفت. چنین استرسی در فصل جاری به سبب رقابت میلیمتری سه تیم مدعی قهرمانی و پیکار داغ سه تیمی که نمی‌خواهند سقوط کنند، به بالاترین درجات خود رسیده و بدیهی است که افشاریان زیر فشار کار خود و حجم عظیم مسئولیت‌هایش احتمالاً برخی تصمیم‌ها را اتخاذ کند که صحیح نباشند. افشاریان این روزها با ماجراهای مرتبط با اتهام‌زنی یکی از اهالی درجه اول فوتبال ولایت خود (کهگیلویه و بویراحمد) که وی ریاست هیأت فوتبال آن را هم برعهده دارد، مواجه است.
فرد مورد بحث، او را متهم به دریافت یک اتومبیل با بودجه هیأت فوتبال این استان و استفاده شخصی از آن کرده و افشاریان البته این اتهام را رد کرده و فدراسیون در حمایت از وی از فرد اتهام‌زننده خواسته است که شنبه آینده به تهران بیاید و در کمیته اخلاق ظاهر شود و اسنادی را که ثابت کند اتهاماتش صحیح است، ارائه نماید. چنین مسأله‌ای حواس افشاریان را در روزهایی که باید ششدانگ روی مسائل داوری لیگ متمرکز باشد، کاهش داده و او را عصبی ساخته و این عصبیت را می‌شد دوشنبه شب این هفته به وضوح در مصاحبه‌ای تلویزیونی که وی داشت، مشاهده کرد. در حسن نیت افشاریان همچنان تردیدی نمی‌توان داشت اما مسأله‌ای که برشمردیم و باران انتقادات و طغیان بعضی مدیران در قبال نحوه قضاوت دیدارهای حساس اخیر لیگ به حدی رسیده که امکان تأثیرگذاری منفی آن بر تصمیم‌گیری‌های بعدی افشاریان در خصوص مسائل دو هفته باقی مانده لیگ اگر بیشتر نشده باشد، قطعاً کمتر هم نشده است. بله او می‌تواند خوشبختانه یا بدبختانه اصلی‌ترین فاکتور در تأثیرگذاری مثبت یا منفی بر لیگ و روند تعیین سرنوشت تیم‌هایی باشد که در روز پایانی لیگ (پنجشنبه 28 اردیبهشت) یا فریاد شادی می‌کشند یا با خنده‌های تلخ‌شان گواهی می‌دهند که داوران منتخب افشاریان که تحت انواع فشارها قرار داشته، ناخواسته و سهواً سر آنها را بریده‌اند!

 

جستجو
آرشیو تاریخی