صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

میلان – اینتر؛ دو دربی خاص در فاصله شش روز

دلا مادونینا به مقصد استانبول

سید علی بلندنظر
روزنامه نگار

دو دربی خاص در فاصله شش روز. در اولی امشب میلان میزبان اینتر است و سه‌شنبه آینده دوباره دو تیم در سن‌سیرو با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند در حالی که هدف دو تیم رسیدن به فینال لیگ قهرمانان است.
همین که دربی میلان تعیین‌کننده یکی از فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا شده، نشان از تحول فوتبال ایتالیا در این فصل دارد. برنده مجموع این دو دیدار ماه آینده در استانبول به مصاف برنده دیدار رئال مادرید و منچسترسیتی می‌رود. میلان و اینتر دو تا از پنج تیم ایتالیایی باقی مانده در سه جام اروپایی هستند و امشب چهارمین دربی دلا مادونینای فصل را برگزار می‌کنند در حالی که هر کدام در لیگ یک پیروزی به دست آورده اند؛ روسونری در شهریور 3 بر 2 پیروز شد و نراتزوری در بهمن با یک گل به برتری رسید ضمن اینکه در سوپرجام ایتالیا هم میلان را شکست داد.
میلان در فصل قبل سری A اینتر را از تخت قهرمانی کنار زد اما این فصل در لیگ مغلوب ناپولی شد و عنوان قهرمانی را به این تیم واگذار کرد. هرچند که در یک‌چهارم‌نهایی لیگ قهرمانان ناپولی را حذف کرد. روسونری در گروه خود دوم شد و نسبت به فصل قبل که بعد از هفت سال به لیگ قهرمانان آمد و از مرحله گروهی کنار رفت، پیشرفت نشان داد. دارنده هفت قهرمانی اروپا در دور اول حذفی هم تاتنهام را از پیش رو برداشت و بعد از سد ناپولی گذشت.
تیم استفانو پیولی در این چهار بازی تنها یک گل از ویکتور اوسیمن در استادیوم مارادونا دریافت کرد و احتمالاً در بازی با اینتر هم استحکام دفاعی در اولویت کار این تیم قرار دارد. آخرین قهرمانی میلان در اروپا در سال 2007 بود که به نوعی انتقام شکست دو سال قبل مقابل لیورپول در استانبول را گرفت. این تیم در مسیر قهرمانی سال 2003 هم در نیمه‌نهایی اینتر را شکست داد. در آن سال بازی رفت به میزبانی میلان بدون گل مساوی شد و بازی برگشت به میزبانی اینتر یک بر یک شد تا میلان به حکم گل زده در خانه حریف راهی فینال شود.
این قانون الان برداشته شده و مردان پیولی به‌دنبال عبور از فرم ضعیف داخلی و پیروزی مقتدرانه بر رقیب ابدی خود هستند.
میلان این هفته لاتزیو را شکست داد اما در فاصله چهار هفته تا پایان لیگ در رده پنجم قرار دارد و دو امتیاز از اینتر کمتر است. یوونتوس رده دومی پنج و لاتزیوی رده سومی سه امتیاز از میلان جلو هستند.
اما تیم سیمونه اینتزاگی روی فرم آمده و به‌دنبال پنج پیروزی متوالی آماده بازی با میلان است. بعد از تساوی هیجان‌انگیز 3 بر 3 مقابل بنفیکا که تیم را به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان رساند، اینتر از امپولی، لاتزیو، ورونا و رم 12 امتیاز گرفته با 14 گل زده و تنها یک گل خورده ضمن اینکه در جام حذفی هم از سد یوونتوس گذشته و به فینال رسیده است.
این روند فوق‌العاده البته روی بی‌ثباتی نراتزوری در این فصل سایه نمی‌اندازد، آنها در این فصل بارها به تیم‌های کوچک باخته‌اند و در مجموع 11 شکست دارند برای همین هنوز از رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان مطمئن نیستند.
اما تخصص این تیم در رقابت‌های حذفی را نباید نادیده گرفت. آنها که ماه آینده در فینال جام حذفی مقابل فیورنتینا قرار می‌گیرند، در لیگ قهرمانان این فصل از گروهی بالا آمدند که بایرن‌مونیخ و بارسلونا هم در آن حضور داشتند و بعد از حذف دومی، در یک‌هشتم‌نهایی از پورتو عبور کردند. این تیم در سال 2023 علاوه بر غلبه بر دو رقیب پرتغالی، توانسته ناپولی، میلان(دو بار با احتساب سوپرجام) و دو باشگاه رمی را شکست دهد.
اینتر هم مثل میلان در سه تا از چهار بازی حذفی‌اش کلین‌شیت کرده و آندره اونانا دروازه‌بان کامرونی مثل همتایش در میلان، مایک ماینیان نقش مهمی در استحکام دفاعی اینتر داشته. اینتر سومین و آخرین قهرمانی اروپایی‌اش را در سال 2010 با ژوزه مورینیو به دست آورد و حالا اینتزاگی می‌خواهد به دو قهرمانی سوپرجام و یک قهرمانی کوپا ایتالیا که بعد از جانشینی آنتونیو کونته در اینتر به دست آورده، یک افتخار اروپایی را اضافه کند.
 
اخبار تیمی
بعد از توقف مقابل کرمونزه، میلان برای بازی با لاتزیو ترکیب عاقلانه‌تری داشت و در این برد 2 بر صفر امثال الیویه ژیرو، تئو هرناندس و ساندرو تونالی از ابتدا در زمین بودند. اما بازی برای رافائل‌لیائو خیلی زود تمام شد و این ستاره پرتغالی به‌دلیل مصدومیت عضلانی جای خود را به الکسیس سالماکرز داد. اگر لیائو نرسد احتمال حضور بال بلژیکی بیشتر از آنته ربیچ است. تومازو پوبگا و زلاتان ابراهیموویچ مصدومان رئال هستند که البته دومی برای لیگ قهرمانان در فهرست تیم قرار نگرفته. تنها تغییر دیگر ممکن در تیم پیولی می‌تواند حضور براهیم دیاس به جای جونیور مسیاس در سمت راست سیستم 1-3-2-4 باشد.
اینتزاگی در بازی شنبه در ورزشگاه المپیکو که به برد 2 بر صفر مقابل رم انجامید، ابتدا لوتارو مارتینس، ادین ژکو و هنریخ مخیتاریان را روی نیمکت قرار داد اما این سه به ترکیب اصلی بر می‌گردند. اما روملو لوکاکوی جدیداً احیا شده نظر دیگری دارد و با تحولی که این بلژیکی نشان داده شاید اینتزاگی او را در کنار مارتینس ترجیح دهد، در این صورت ژکو به نیمکت می‌رود. میلان اشکرینیار که در آینده‌ای نزدیک به پاریس می‌رود، به همراه روبین گوسنز مصدومان اینتر هستند اما دانیلو دی آمبروزیو بعد از مصدومیت عضلانی به تیم اضافه می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی