صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۶

شروع طوفانی پولادمردان وزنه‌برداری با 2 طلا و 1 نقره آسیایی

تاج‌گذاری سلطانی در جینجو

رضا عباسپور
روزنامه نگار

روزی که گذشت برای کاروان وزنه‌برداری ایران در رقابت‌ گروه A دسته 81 کیلوگرم قهرمانی آسیا(مرحله دوم گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس) همانطوری که پیش‌بینی می‌شد، توأم شد با کسب 2 نشان ارزشمند طلا و 1 نقره توسط جوان آینده‌دار تیم ملی وزنه‌برداری ایران یعنی حسین سلطانی. مدال‌های خوش‌رنگی که اگرچه در دسته وزنی غیرالمپیکی برای وزنه‌برداری ایران دشت شد اما چون با درخشش سلطانی که یکی از امیدهای آتیه‌دار وزنه‌برداری کشورمان همراه بود، قطعاً می‌تواند نویدبخش روزهای روشن برای وزنه‌برداری ایران و این ملی‌پوش زنجانی در میادین معتبر آینده باشد. مطمئناً کسب مدال طلا و عنوان ارزشمند قهرمانی آسیا برای سلطانی و وزنه‌برداری ایران می‌تواند شروع طلایی دوباره‌ای باشد برای نسل آینده‌ساز وزنه‌برداری ایران. نسلی که قطعاً در سال‌های آتی باید جایگزین‌های مطمئن و ششدانگی باشند برای ستاره‌های پا به سن گذاشته‌ای مثل کیانوش رستمی، سهراب مرادی و...
 طلای یکضرب مفت از دستمان پرید!
رقابت گروه A دسته ۸۱ کیلوگرم وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۳ آسیا در کره‌جنوبی روز گذشته برای کاروان وزنه‌برداری ایران طبق آنچه پیش‌بینی می‌شد، رقابتی مهم و ارزشمند بود. زیرا ما در این دسته وزنی غیرالمپیکی حسین سلطانی نماینده جوان و پرامید کشورمان را داشتیم که براساس استارت لیست همه چیز برای قهرمانی او در جینجوی کره جنوبی فراهم شده بود. به همین دلیل هم خود سلطانی و هم اعضای کادرفنی باتمام توان در پشت و روی صحنه تلاش داشتند تا با پیاده کردن یک تاکتیک درست و منطقی، نگذارند مدال‌های ارزشمند طلا در حرکات یکضرب، دوضرب و مجموع از دست نماینده کشورمان بپرد. ولی این هدفگذاری، اگرچه تا حرکت پایانی یکضرب برای سلطانی و کادرفنی درست پیش می‌رفت و تقریباً همه چیز برای طلایی شدن او در یکضرب فراهم بود اما نهایتاً با یک انتخاب اشتباه یا هیجانی این فرصت طلایی از دست ما و سلطانی پرید تا رنگ مدال نماینده 81 کیلوگرمی کشورمان در یکضرب به نقره تبدیل شود. سلطانی در حرکت اول یکضرب وزنه ۱۴۹ کیلوگرم را به راحتی بالای سر برد. او در حرکت دوم هم موفق به مهار وزنه ۱۵۴ کیلوگرم شد. نماینده کشورمان در حرکت سوم اگرچه مصمم و باروحیه پشت وزنه ۱۵۷ کیلوگرم قرار گرفت چون می‌دانست که این وزنه برای او حکم مدال طلای یکضرب را دارد ولی نهایتاً موفق به مهار این وزنه نشد تا درعین ناباوری به جای طلا نقره یکضرب به او برسد. سلطانی شاید اگر به جای انتخاب وزنه 157، به وزنه 156 کیلوگرمی قناعت می‌کرد، می‌توانست طلای یکضرب را هم به خود اختصاص دهد. ولی این اتفاق برای او رخ نداد تا رقیب قزاق او با مهار وزنه 155 کیلوگرمی و تنها به‌خاطر 1 کیلوگرم اختلاف، طلای یکضرب را از مشت نماینده کشورمان درآورد.
 
خط و نشان سلطانی برای رقبا در دوضرب
قطعاً در حرکت دوضرب، باتوجه به توانمندی و قدرتی که حسین سلطانی ملی‌پوش کشورمان داشت، اطمینان داشتیم که او مسیر هموار و آسانی برای کسب مدال‌های طلای دوضرب و مجموع پیش رو دارد. همین اتفاق هم رخ داد تا با حذف وزنه‌بردار قزاق که طلای یکضرب را از چنگ سلطانی درآورده بود، همه چیز به سود حسین پیش رفته و او با خیال آسوده منتظر پایان کار رقبای نه چندان مطرح آسیایی خود رو‌ی تخته مسابقه باشد. سلطانی نهایتاً پس از اتمام کار تمامی رقبا، به‌عنوان آخرین وزنه‌بردار دسته وزنی 81 کیلوگرم برای مهار وزنه‌های انتخابی در دوضرب روی تخته آمد و با مهار همان حرکت نخست خود یعنی وزنه 184 کیلوگرمی هم به مدال طلای دوضرب رسید و هم با مجموع 338 کیلوگرم طلای مجموع و سکوی قهرمانی آسیا را از آن خود کرد. سلطانی دو بار پیاپی با حمله ناکام به وزنه‌های 195 و 196 کیلوگرمی سعی داشت کار خود را با شکستن رکورد دوضرب و مجموع آسیا در این دسته وزنی تکمیل کند. اما او در حرکت قیچی زیر این وزنه‌ها ناکام بود تا پرونده این مسابقات با همان وزنه‌ها و همان مجموع برای او بسته شود. او با این قهرمانی درآسیا قطعاً برای رقبای داخلی و خارجی خود خط و نشان جدی کشید تا بدانند که آسیب‌دیدگی‌اش کاملاً بهبود پیدا کرده و با قدرت برگشته روی تخته تا حقش را از دنیای وزنه‌برداری بگیرد. پس از سلطانی به ترتیب، وزنه‌برداران کشورهای چین تایپه و کره جنوبی با مجموع 334 و 324 کیلوگرم سکوهای نایب قهرمانی و سومی آسیا را به خود اختصاص دادند. هفت وزنه‌بردار در گروه A حضور داشتند که در دوضرب نماینده سنگاپور و قزاقستان اوت شدند. وزنه‌بردار چین تایپه هم در دوضرب پس از مهار وزنه ۱۸۰ کیلوگرم از انجام حرکت دوم و سوم انصراف داد.

ZOOM

سلطانی در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۱ در حالی که شانس مدال بود از ناحیه آرنج آسیب شدیدی دید و راهی بیمارستان شد. او نزدیک به 2 سال تحت درمان قرار داشت تا وضعیت آرنج آسیب دیده‌اش را تثبیت و درمان کند. او در کره جنوبی برای دومین مرتبه در قهرمانی بزرگسالان آسیا با روحیه و آمادگی کامل روی تخته آمد و ثابت کرد که بعد از آن مصدومیت سنگین روی تخته برگشته تا ناکامی‌های قبل را جبران کرده و ثابت کند که می‌تواند یکی از مدعیان پوشیدن دوبنده تیم ملی در بازی‌های المپیکی آینده باشد. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا امروز و در رقابت دسته وزنی 89 کیلوگرم مردان، همین‌طور 81 کیلوگرم بانوان (اوزان المپیکی) آیا میرمصطفی جوادی، کیانوش رستمی، سیده‌الهام حسینی و پریسا نورعلی می‌توانند در مصاف با رقبا درخشش سلطانی را تکرار کرده و کیسه مدال ایران را دوباره پر از نشان‌های ارزشمند طلا، نقره یا برنز آسیایی کنند؟

 

جستجو
آرشیو تاریخی