صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

راه‌های گریزناپذیر پیش روی فوتسال

وصال روحانی
روزنامه نگار
اگر فقط یک نام و یک فرد داشته باشیم که در فوتسال یا لااقل در عرصه این ورزش در ایران اسمش به تنهایی مترادف با فوتسال و معنا کننده و تجلی‌بخش آن باشد، آن نام بی‌گمان وحید شمسایی است.
در نتیجه از یک سال و پنج ماه پیش که زمام هدایت تیم ملی فوتبال سالنی ایران به شمسایی سپرده شده، با وجود هر لغزش تحقق یافته و هر خطایی که می‌توانست رخ بدهد (اما از آن رهایی یافتیم) باید مطمئن باشیم مردی که این تیم را هدایت می‌کند، عصاره این ورزش و متخصص درجه اول این رشته است و اگر صد بار دیگر هم به نقطه شروع کارش و زمانی برگردیم که قرار شد فردی به جانشینی محمد ناظم‌الشریعه رهبری فوتسالیست‌ها را بر عهده گیرد، باز به همین نام شمسایی می‌رسیم و او نه فقط خیرالموجودین است بلکه بهترین فردی است که می‌تواند عیب‌ها را شناسایی و حسن‌ها را جانشین آن کند. تیمی که با هدایت ناظم‌الشریعه در شروع پاییز 2021 (1400) در مرحله یک‌چهارم نهایی جام جهانی فوتسال تسلیم قزاقستان و از صحنه آن پیکارها حذف شد، معدل سنی بالایی داشت و از جوانان توانای متعددی که بتوانند گره‌های موجود را بگشایند، بی‌بهره بود. بنابراین بدیهی و اجباری بود که شمسایی پس از زمامدار شدن اولین و مهم‌ترین هدفش را جوان‌سازی تیم ملی قرار بدهد و به قول خودش به تغییر نسل بیندیشد و چنین فرایندی را در جمع ملی‌پوشان به اجرا بگذارد. او در مدتی که سرمربیگری تیم ملی فوتسال را در دست داشته و در هر یک از اردوهای برگزار شده و در دیدارهای تدارکاتی‌ای که انجام پذیرفته، تعدادی جوان و به واقع شماری از اعضای تیم‌های ملی امید و جوانان را فرا خوانده و به جمع نفرات تیم ملی بزرگسالان تزریق کرده و از آنها بازی گرفته است. البته تیم بزرگسالان به سبب همان تغییر نسلی که باید در تیم اعمال می‌شد و لزوم کنار رفتن مسن‌ها (به سبب عدم کارآیی‌شان در جام جهانی 2021 و برخی مسابقات قبل از آن) ریزش زیادی داشت و تعدادی از اعضای ثابت و مشهور این تیم در دوران کار شمسایی به فراموشی سپرده شده و از چرخه کار تیم ملی کنار گذاشته شده‌اند. بر اثر این فرایند از جمع نامداران تیم ملی فقط نظایر حسین طیبی با 35 سال سن در ساختار ایجاد شده توسط شمسایی هم به کار گرفته شده‌اند و دیگر خبری از اصغر حسن‌زاده و سایر «هم‌نسل»های او نیست و طبعاً این توجیه وجود دارد که اگر امروز و آینده را می‌خواهیم، باید بزرگان را با وجود خاطرات خوشی که آفریدند، به فراموشی بسپاریم و جوانانی را بسازیم که نه فقط به درد جام جهانی 2024 بخورند، بلکه اوج شکوفایی‌شان در زمان برگزاری جام جهانی 2028 باشد.
این کاری است که شمسایی در دست اجرا دارد و در راه تحقق هر چه بهتر آن از حالا به حضور در تورنمنت معتبر گرندپری برزیل در شهریورماه امید بسته و بر این نکته تأکید دارد که اگر با بزرگان درجه اول فوتسال جهان از جمله همین برزیل و همچنین اسپانیا، پرتغال و آرژانتین مسابقات تدارکاتی مکرر نداشته باشیم، پوست‌اندازی تیم ملی به شکلی کامل و اصولی صورت نخواهد پذیرفت. از دیدگاه شمسایی با وجود شکست پر سر و صدای سال پیش تیم ملی فوتسال ایران مقابل ژاپن در فینال مسابقه‌های قهرمانی آسیا، ایرانی‌ها در سطحی بسیار بالاتر از این قاره قرار دارند و در نتیجه شایسته و لازم است که با حریفانی بسیار قدرتمندتر از آسیایی‌ها دیدارهای تدارکاتی انجام بدهند و گریزی از این امر متصور نیست و این البته باور صحیحی است. آیا مسئولان امر در این زمینه همراهی‌های لازم را با شمسایی صورت می‌دهند؟

 

جستجو
آرشیو تاریخی