صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

افشین داوری، گزینه آماده وزارت ورزش

بازگشت مرد همیشه سرپرست

 

به دنبال استعفای هاشم صیامی از ریاست فدراسیون دوومیدانی، سیدحمید سجادی طی حکمی افشین داوری را به‌عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب کرد تا مرد همیشه سرپرست، بار دیگر به دوومیدانی برگردد. با اتفاق‌هایی که در ماراتن شیراز افتاد، هاشم صیامی از ریاست فدراسیون دوومیدانی استعفا داد و وزارت ورزش هم در کمتر از 5 ساعت، هم استعفا را قبول کرد و هم حکم سرپرستی را به نام افشین داوری زد؛ اتفاقی که از چند جهت عجیب به نظر می‌رسد. اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، پذیرش استعفای رؤسای فدراسیون‌ها را یکی از وظایف و اختیارات مجامع عمومی اعلام کرده و این در حالی است که در ماجرای فدراسیون دوومیدانی چنین موضوعی رعایت نشده است و وزارت ورزش بدون اینکه مجمعی تشکیل دهد، استعفا را پذیرفته است. در بند یک ماده 14 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، مصوبه 19 تیر 1400 که در هیأت وزیران تصویب شده، به صراحت قید شده «انتخاب، عزل یا پذیرش استعفای رئیس فدراسیون و اعضای هیأت رئیسه یکی از وظایف و اختیارات مجمع عمومی است». در واقع برای قبول استعفای رئیس فدراسیون، باید مجمع فوق‌العاده تشکیل شود. این همان موضوعی است که در برخی از فدراسیون‌ها چالش‌برانگیز بوده و مشکلات زیادی را به وجود آورده است. در واقع این موضوع یکی از اهرم‌های فشار  روی مسئولان وزارت ورزش بوده و برخی از رؤسای فدراسیون‌ها با اتکا به آن، سعی بر ادامه حضور حضورشان در فدراسیون داشته‌اند.
در این میان قانون دیگری هم وجود دارد که شاید مسئولان وزارت ورزش به آن استناد کنند. در تبصره یک ماده 13 آمده است: «در صورتی که رئیس فدراسیون عزل یا مستعفی شده و یا غیبت بیش از سه ماه داشته و یا به موجب آرای مراجع ذی­صلاح منع ادامه فعالیت داشته باشد، رئیس مجمع می­‌تواند سرپرست فدراسیون را تا زمان تشکیل مجمع عمومی (حداکثر ظرف شش ماه) تعیین کند.»
این قانون دارای ابهام است؛ چرا که در هیچ بخشی از اساسنامه اشاره نشده که وزیر ورزش، رئیس مجمع فدراسیون‌هاست و می‌تواند سرپرست را منصوب کند. در مجامع فدراسیون‌ها، رئیس فدراسیون مسئولیت ریاست را بر عهده می‌گیرد و این بدان معناست که وزارت ورزش نمی‌تواند مسئولیتی در این باره داشته باشد.
نکته قابل تأمل این است که وزارت ورزش به خاطر پایان دادن به حاشیه‌ها و برای اینکه نشان دهد به موضوع ماراتن شیراز ورود کرده، خیلی زود اقدام به برکناری صیامی در قالب استعفا کرد و جالب است که سراغ فردی رفت که در انتخابات قبلی دوومیدانی بنا به دلایل مختلف ناکام ماند. انتخاب داوری بیشتر شبیه طنز است چرا که او در این سال‌ها مدام بین فدراسیون‌های مختلف به عنوان سرپرست جابه‌جا شده و هر جایی که رفته، بعد از مدتی هوس رئیس شدن کرده است. او با این انتخاب سجادی بار دیگر به دوومیدانی برگشته؛ جایی که ریاست‌اش را بر عهده داشته و یکی دو باری هم برای ورود مجدد، تلاش کرده که البته تلاشش ناکام بوده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی