صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

کورس قهرمانی لیگ برتر همچنان جذاب است

آرتتا یک سر و گردن بالاتر از لمپارد

سیدعلی بلندنظر
خبرنگار

آرسنال با پیروزی 3 بر یک برابر چلسی به تیره‌روزی‌های تیم غرب پایتخت تداوم بخشید. تیم میکل آرتتا بعد از چهار بازی بدون برد به این پیروزی نیاز حیاتی داشت اما چلسی شب وحشتناک دیگری را پشت سر گذاشت هر چند در نیمه دوم که میزبان کمی پایش را از روی گاز برداشت، بهتر شد.
 
مدافع مطمئن
این بازی برای یاکوب کیویور اهمیت زیادی داشت چون بعد از انتقال به آرسنال در ژانویه نخستین بازی‌اش در ترکیب اصلی تیم در لیگ برتر را تجربه کرد. او در غیاب ویلیام سالیبا هفته‌ها با راب هلدینگ رقابت داشت اما آرتتا بالاخره به بازیکن تیم ملی لهستان اعتماد کرد و ریسک بازی همزمان دو مدافع میانی چپ پا را به جان خرید. کیویور آنقدر خوب بود که حالا این سؤال پیش می‌آید چرا مربی آرسنال اینقدر برای بازی دادن به او انتظار کشید. این بازیکن 23 ساله که از اسپتزیا آمده، تمرکز بالایی داشت، در بازیخوانی متبحر بود و هر وقت لازم بود، جسارت لازم را به خرج می‌داد. بازی او زیر ذره‌بین بود اما سربلند بود و می‌شود مطمئن بود برای بازی یکشنبه در نیوکاسل در ترکیب اصلی است.
 
ضعف کاپیتان
بعد از یک بازی ضعیف از کل تیم چلسی نمی‌توان انگشت اتهام را به سوی یک نفر نشانه رفت اما سزار آسپیلیکوئتا مشخصاً دوران اوج خود را پشت سر گذاشته و اصلاً نمی‌تواند رهبری تیم را در زمین به درستی انجام دهد. آن سو، مارتین اودگارد کاپیتان شایسته توپچی‌ها بود اما همتای اسپانیایی او در چلسی نتوانست هیچ کمکی به تیم پرمشکل خود کند. بازیکنان زیادی در اطراف او مقصر بودند اما تیمی مثل چلسی در این شرایط بحرانی نیاز دارد که کاپیتانش جور همه را بکشد اما آسپلیکوئتا توان این را نداشت.
 
رهبر واقعی
 اودگارد بعد از باخت به منچسترسیتی مورد انتقادات زیادی قرار گرفت هم به خاطر بازی ضعیفش و هم توانایی رهبری تیم در زمین اما بازیکن تیم ملی نروژ یک رهبر واقعی در دیدار با چلسی بود. او دو گل اول تیمش در این بازی را زد و نقش پررنگی در پیروزی آرسنال داشت. او در این فصل 14 گل در لیگ زده و با بهترین گلزن تیم، گابریل مارتینلی تنها یک گل فاصله دارد. در ابتدای فصل درباره توانایی گلزنی این بازیساز تردیدهای زیادی وجود داشت اما او پاسخ خوبی داده است.
 
9 لمس توپ
 پیر امریک اوبامیانگ بعد از برد شش ماه قبل آرسنال در استمفوردبریج، برای نخستین بار در ترکیب اصلی آبی‌ها قرار گرفت اما مهاجم سابق توپچی‌ها در آن بازی در 64 دقیقه‌ای که در زمین حضور داشت، تنها هشت بار توپ را لمس کرد اما این بازی یک بار بیشتر توپ را لمس کرد که البته چهار تا از آنها در شروع مجددها بود. فرانک لمپارد هم بین دو نیمه او را تعویض کرد. هر 9 بار که توپ به پایش خورد، توسط هواداران آرسنال هو شد.
 
بازیساز تمام عیار
گرانیت ژاکا در نیمه اول این بازی یک بازیساز تمام عیار بود که پاس هر سه گل تیمش را داد. سومی شاید همراه با خوش‌شانسی بود اما دو تای اول عالی بود و بازیکن تیم ملی سوییس با توپ‌های از سمت چپ به خوبی اودگارد را راه انداخت. ژاکا حالا هشت پاس گل و هفت گل در این فصل به نامش ثبت شده و باید گفت این هافبک 30 ساله که کمی جلوتر به بازی گرفته شده، فصل فوق‌العاده‌ای را سپری می‌کند. چلسی در مقابله با او مشکل داشت و تنها سیو خوب کپا آریسابالاگا اجازه نداد در نیمه دوم به گلی که لیاقتش را داشت، برسد.
 
فاجعه کامل
یک بازی دیگر و یک باخت دیگر برای لمپارد. مربی موقت چلسی در هر شش بازی که بعد از اخراج گراهام پاتر روی نیمکت تیم نشسته، شکست خورده. تصمیم برای استخدام او همان موقع عجیب به نظر می‌رسید و حالا یک فاجعه کامل به حساب می‌آید. تیم او در «امارات» هیچ برنامه‌ای نداشت و نمی‌توانست به میزبان آزاری برساند. تصمیم او برای قراردادن اوبامیانگ در ترکیب اصلی، بازیکنی که شش ماه از ابتدا در زمین نبود، ناامیدکننده بود. انتظار نمی‌رفت او بتواند کاری برای چلسی بکند و دقیقاً همینطور شد.

جستجو
آرشیو تاریخی