صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۶

بدهی‌های معوقه بلای جان وزنه‌برداری

میراث شوم!

رضا عباسپور
روزنامه نگار

قطعاً مانع بزرگی که همواره بلای جان فدراسیون‌های ورزشی، خصوصاً فدراسیون‌های المپیکی در مسیر کسب سهمیه و حضور در میادین معتبر بین‌المللی است، موضوع بدهی‌های سنگین معوقه و کمبود بودجه در خزانه آنها است.
 مانعی بزرگ و کمرشکن برای این مجموعه‌ها که اغلب از نظر داشتن و جذب حامیان مالی و اسپانسرهای قوی نیز دچار بحران و سردرگمی هستند.
 این اتفاق تلخ حالا و در مسیر کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس، گریبان فدراسیون وزنه‌برداری را گرفته که به تازگی سیستم مدیریتی و فنی آن تغییر یافته و دگرگون شده است. فدراسیون وزنه‌برداری سوای بدهی‌های معوقه سنگین میلیاردی که از قبل گویا روی دست‌شان باقی مانده است، در شرایط بحرانی اقتصادی حال حاضر با هزینه‌های کمرشکن و سنگین برگزاری اردوها و اعزام‌های برون‌مرزی و... چاره‌ای ندارند جز مهیا شدن برای کسب سهمیه المپیک و برنامه‌ریزی برای ساختن آتیه وزنه‌برداری ایران. حالا با شرایط سخت و مضیقه مالی و بودجه‌ای که بر خزانه وزنه‌برداری حاکم است، باید دید که مسئولان این فدراسیون المپیکی چه تدابیر و برنامه‌ریزی برای بهبود شرایط موجود و خروج از بحران مالی که پیش روی‌شان قرار دارد خواهند داشت. البته با حمایت و همراهی وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و سایر دستگاه‌های حمایتی ورزش کشور.

پوست‌اندازی با خزانه خالی
تراژدی بدهی‌های هنگفت و سنگین مالی در اغلب فدراسیون‌هایی که با تغییر سیستم مدیریتی مواجه می‌شوند، تقریباً در شرایط سخت و کمرشکن فعلی اقتصادی برای اغلب فدراسیون‌های ورزشی تبدیل شده به کابوسی شوم و تمام نشدنی که در مسیر کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس و حضور در میادین معتبر بین‌المللی نفس آنها را به شماره انداخته است.
یکی از این فدراسیون‌های المپیکی وزنه‌برداری است که همواره با همین شرایط شوم و تلخ دست و پنجه نرم می‌کند. در شرایط فعلی نیز که تیم جدید مدیریتی با هدایت سجاد انوشیروانی در این مجموعه سکان مدیریت وزنه‌برداری را دست گرفته است، بخشی از بدهی‌های حقوقی باقیمانده از سیستم مدیریتی قبل، همزمان شده با هزینه‌های هنگفت و میلیاردی جاری این فدراسیون که در مسیر کسب سهمیه المپیک حرکت می‌کند.
فشار سخت و سنگین مالی که بی‌تردید نفس وزنه‌برداری را به شماره انداخته و دست و پای مسئولان این مجموعه برای انجام خدمات بهتر به اهالی این رشته را بسته است. سوای آن هزینه بازسازی و تجهیز کمپ‌ و خوابگاه‌های تیم ملی وزنه‌برداری، به اضافه هزینه‌های سنگین اعزام و برگزاری اردوهای تیم ملی و برخی موارد دیگر را وقتی به بدهی‌های قبلی اضافه می‌کنیم، تا حدودی متوجه شرایط بحرانی و سخت اقتصادی که بر تیم مدیریتی وزنه‌برداری حاکم است می‌شویم. حالا اگر در این شرایط بحرانی و در حالی که هنوز بدهی‌های قبلی به طور کامل تسویه نشده است یکسری بدهی جدید روی دوش این فدراسیون آوار شود، ببینید چه شرایطی برای این مجموعه در مسیر المپیک پاریس رقم می‌خورد؟!

رونمایی از بدهی میلیاردی جدید در وزنه‌برداری
سجاد انوشیروانی رئیس فدراسیون وزنه‌برداری، درباره‌ وضعیت بدهی‌های میلیاردی این مجموعه می‌گوید: «یک قسمت از بدهی مالیاتی فدراسیون را پرداخت کردیم و یک قسمت دیگر را تا مرداد اجازه گرفتیم پرداخت کنیم که مبلغی نزدیک به یک میلیارد تومان است. فدراسیون برای سالن وزنه‌برداری آزادی ۱۰ سال معوقات پرداخت اجاره به شرکت توسعه و تجهیز دارد که حدود ۵ میلیارد تومان می‌شود. برای سالن کبکانیان هم حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بدهکاریم. یک بدهی عمده دیگری که در آینده روبه‌رو می‌شویم مربوط به پرداخت سنوات کارمندانی است که بازنشسته شده بودند و همکاری آنها با فدراسیون تمام شده بود. سنوات آنها در پایان هر سال تسویه نشده است و از این رو ما باید برای هر نفر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بپردازیم. دوستان شکایت کرده‌اند و پرونده‌ها فعلاً در حال جریان است.»
انوشیروانی در مورد هزینه بازسازی کمپ مجموعه آزادی نیز معتقد است: «تعمیرات و بازسازی هزینه ۱۰ میلیارد تومانی برای ما دارد. مجمع سالانه فدراسیون نیز آخر خرداد برگزار می‌شود تا صورت مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را مشخص کنیم و از مجمع رأی بگیریم. »

ZOOM

حضور چهره‌های شاخص و برندهای معتبر و صاحبنام وزنه‌برداری در تیم مدیریتی و فنی حال حاضر این مجموعه قطعاً سوای اینکه باعث ایجاد انگیزه در جامعه وزنه‌برداری می‌شود، امیدوارمان می‌کند به روزهای آتی وزنه‌برداری. قطعاً کنار هم جمع شدن اکثر ستاره‌های وزنه‌برداری ایران در فدراسیون کنونی با مدیریت سجاد انوشیروانی می‌تواند امیدوارمان کند به اینکه حتی اگر در شرایط فعلی خزانه وزنه‌برداری خالی باشد و وزنه‌برداری با بدهی‌های سنگین و کمرشکن مالی دست و پنجه نرم کند، باز هم می‌توان امید داشت به اینکه بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های بالای موجود در این رشته، با جذب بیشتر حامیان مالی و به خدمت گرفتن اسپانسرهای قدر، به سرعت از شر بدهی‌های معوقه مالی خلاص شده و تهدید‌ها را در وزنه‌برداری با حمایت سیستم مدیریتی ورزش کشور به فرصت تبدیل کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی