صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

نساجی و هوادار، شایستگان محکوم به شکست

انتظار ۲۴ ساله دربی فینال جام حذفی

حامد حسینی
خبر نگار

قرعه‌کشی مرحله نیمه نهایی رقابت‌های جام حذفی انجام شد و هواداران استقلال و پرسپولیس به مراد دل خود رسیدند. پس از اینکه پرسپولیسی‌ها توانستند گل‌گهر سیرجان را شکست داده و به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کنند، همه طرفداران این دو تیم دلشان می‌خواست شرایط قرعه‌کشی به گونه‌ای رقم بخورد که آبی و قرمز در نیمه‌نهایی به یکدیگر نخورند. البته نساجی و هوادار فوق‌العاده محترم و شایسته هستند ولی هواداران استقلال و پرسپولیس دلشان دوباره هوس دربی کرده بود و نمی‌خواستند چنین فرصتی را از دست بدهند به همین دلیل آرزو داشتند این دو تیم در نیمه‌نهایی به مصاف یکدیگر نروند و هر کدام با یکی از دو تیم نساجی و هوادار مواجه شوند و در نهایت با شکست دادن آنها، خودشان را به فینال جام حذفی برسانند. اتفاقی که بخش اول آن به وقوع پیوست و استقلال و پرسپولیس در نیمه‌نهایی جام حذفی با یکدیگر بازی نمی‌کنند ولی باید ببینیم می‌توانند با عبور از سد حریفان خود به جدال نهایی برسند یا خیر؟
 محکوم به شکست
اگر استقلال و پرسپولیس در نیمه‌نهایی به یکدیگر برخورد می‌کردند، از میان هوادار و نساجی یک تیم به فینال می‌رسید. نساجی مدافع عنوان قهرمانی جام حذفی تلقی می‌شود و هوادار هم مربی دارد که تاکنون دوبار فاتح این مسابقات شده است ولی حالا نماینده مازندران برای تکرار اتفاق خوش فصل گذشته به مصاف استقلال می‌رود و هوادار نیز با ساکت الهامی باید با پرسپولیس ملاقات کند. دیدار‌هایی که در روزهای ابتدایی خرداد ماه برگزار خواهد شد.
البته همان‌طور که گفتیم در شایستگی نساجی مازندران و هوادار تهران کوچکترین تردیدی وجود ندارد اما از نظر طرفداران استقلال و پرسپولیس، هر دو تیم مذکور محکوم به شکست هستند چون آنها دلشان می‌خواهد آبی و قرمز به فینال برسند و در نهایت تیم محبوب خودشان کاپ قهرمانی جام حذفی را بالای سر ببرد.
 
کار دشوار استقلال
اگرچه حالا قطب‌های سنتی فوتبال ایران تا فینال جام حذفی به مصاف یکدیگر نمی‌روند ولی این مسأله اصلاً به معنای آن نیست که حتماً دربی جدیدی پیش روی فوتبال ایران خواهد بود چون جدی نگرفتن حریفان بزرگترین اشتباهی است که استقلال و پرسپولیس می‌توانند انجام بدهند. نساجی مازندران اگرچه با حمید مطهری به بن‌بست رسید ولی پیروزی ارزشمندی که در بازی مرحله یک چهارم نهایی برابر پیکان به دست آورد، نشان دهنده احیا شدن این تیم است و قطعاً در بازی نیمه‌نهایی هم با وجود اینکه میهمان استقلال خواهد بود با تمام وجود وارد زمین می‌شود. فراموش نکنیم نساجی سابقه شکست دادن استقلال در جام حذفی داخل همین ورزشگاه آزادی را دارد و تیم دست و پا بسته‌ای نخواهد بود بنابراین اگر استقلالی‌ها رویای فینال را در سر می‌پرورانند، از همین حالا باید کاری کنند تا خاطره تلخ بهار سال گذشته برابر نماینده مازندران تحت هیچ شرایطی برای آنها تکرار نشود.
استقلال اگرچه در این فصل نتایج بسیار خوبی مقابل نساجی کسب کرده ولی بخوبی این واقعیت را لمس می‌کند که داستان این بازی با بقیه مسابقات حتی جدال سوپرجام هم کاملاً متفاوت است و اصلاً نباید خود را از پیش برنده بداند.
 
دردسر پرسپولیس
داستان پرسپولیس در مرحله نیمه‌نهایی اما کاملاً متفاوت است. این تیم اگرچه توانست گل‌گهر سیرجان را حذف کند و هم اکنون بواسطه پیروزی در دربی و صدرنشینی در عرصه پیکارهای لیگ برتر وضعیت بسیار مطلوبی دارد اما در فصل جاری اصلاً شرایط مناسبی برابر هوادار نداشته است. شاگردان ساکت الهامی در این فصل خیلی پرسپولیس را اذیت کردند و پیروزی آنها مقابل مردان یحیی گل‌محمدی در دور برگشت لطمه بزرگی به سرخپوشان در آن مقطع زد. هوادار بخوبی روش بازی با پرسپولیس را بلد است و قطعاً حالا که تا نیمه‌نهایی جام حذفی بالا آمده، چنین موقعیتی را براحتی از دست نخواهد داد. آنها در لیگ بیست و دوم توانسته‌اند پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی شکست بدهند و حالا این شانس را خواهند داشت که بازی نیمه‌نهایی را در ورزشگاه شهید دستگردی بدون حضور تماشاگران برگزار کنند به همین خاطر بخشی از قدرت سرخپوشان پایتخت گرفته می‌شود و این بر دشواری‌های کار پرسپولیسی‌ها خواهد افزود. البته با همه این تفاسیر، باز هم سرخپوشان به لحاظ فوتبالی وضعیت بهتری دارند و اگر در نیمه‌نهایی جام حذفی هم همین تیمی باشند که این روزها می‌بینیم صعودشان به بازی نهایی محتمل به نظر می‌رسد مگر اینکه طی هفته‌های آتی اتفاقات ویژه‌ای رخ بدهد.
 
تکرار فینال رویایی
دیدن استقلال و پرسپولیس در فینال جام حذفی اگر چه رویای هواداران هر دو تیم است اما اتفاق بی‌سابقه‌ای تلقی نمی‌شود و پیش از این هم به وقوع پیوسته است. آبی و قرمز طی ۳۵ سال گذشته پنج مرتبه در عرصه رقابت‌های جام حذفی به مصاف یکدیگر رفته‌اند که از این تعداد مسابقات، یک دیدار در مرحله فینال بوده است. مسابقه‌ای که تیر ماه سال ۱۳۷۸ در حضور ۱۰۰ هزار تماشاچی برگزار شد و پرسپولیس توانست بازی را با نتیجه دو بر یک به سود خود تمام کند. حالا هواداران هر دو تیم بسیار امیدوارند تا پس از ۲۴ سال این دربی در گام آخر جام حذفی دوباره تکرار شود اتفاقی که اگر رخ بدهد، انگیزه طرفداران هر کدام از این دو تیم متفاوت خواهد بود. استقلالی‌ها می‌آیند تا شکست در دربی برگشت را جبران کنند و پرسپولیسی‌ها نیز می‌خواهند دومین پیروزی این فصل برابر حریف همیشگی خود را جشن بگیرند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی