صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

پیوند گچ و چمن

 

امیررضا همایون
روزنامه‌نگار ورزشی

هر سال 12 اردیبهشت ماه برای مردم روزی است که از معلمان این سرزمین که با وجود تمام تلخکامی‌هایی که در سال تجربه می‌کنند، حداقل با دادن یک پیام در فضای مجازی از زحمات آنها تشکر کنند. در بسیاری از موارد معلمی با دیگر شغل‌ها گره می‌خورد و آنها را با یکدیگر پیوند می‌دهد. حضور برخی ستاره‌های تحصیلکرده فوتبال در مدارس برای آموزش دانش‌آموزان یکی از مواردی است که معلمی را با ورزش و فوتبال پیوند می‌دهد. البته اگر در این فکر هستید که تمام ستارگان دنیای فوتبال که در مقطعی از زندگی‌شان به شغل شریف معلمی مشغول شده‌اند، تنها به‌عنوان دبیر ورزش به‌عنوان تخصص اصلی‌شان در مدارس مشغول به کار شده‌اند، سخت در اشتباه هستید چرا که در فوتبال ایران نفرات تحصیلکرده زیادی از جمله علی دایی حضور دارند که بسیاری از آنها به علت مشغله‌های فوتبال به سمت آموزگاری نمی‌آیند. در این شرایط هم مردانی هستند که در کنار فوتبال و یا برای سپری کردن دوران سربازی‌شان به معلمی روی آورده‌اند. در ادامه نگاهی به آقامعلم‌های فوتبال ایران خواهیم انداخت.

بی‌اهمیت برای اولیا
 دوست‌داشتنی برای دانش‌آموزان
مجید جلالی شاخص‌ترین فرد فوتبالی ایران است که سابقه زیادی در آموزش و پرورش دارد و حتی با به اتمام رساندن دوران تدریسش از این کار بازنشسته شده و در حال حاضر از وزارت آموزش و پرورش حقوق بازنشستگی دریافت می‌کند. یکی از دلایل عمده‌ای که از مجید جلالی به‌عنوان آقامعلم فوتبال ایران یاد می‌شود، به حضور طولانی مدتش در آموزش و پرورش باز می‌گردد. البته باید گفت مجید جلالی نسبت به دیگر نفراتی که در ادامه به آنها می‌رسیم، جایگاه کمتری از سایر کسانی که از فوتبال ایران به شغل معلمی روی آورده‌اند، برخوردار است و درس تخصصی وی به خاطر تحصیلات در مربیگری فوتبال، دبیر ورزش بوده. با وجود اینکه رشته‌ای که آقامجید در مدرسه تدریس می‌کرد، نسبت به آنچه سایر نفرات تدریس می‌کردند، برای والدین دانش‌آموزان از اهمیت کمتری برخوردار بود اما او حالا مشهورترین معلم فوتبال ایران است.

معلم زبانی که فوتبال
مانع او شد
نفر دوم این لیست یحیی گل‌محمدی سرمربی تیم پرسپولیس است. شاید اینکه الان از تدریس گل‌محمدی در مدرسه صحبت کنیم، برایتان عجیب باشد اما او در دوران جوانی و زمانی که هنوز تا این حد درگیر فوتبال نشده بود، مدت کوتاهی زبان تدریس کرد. روندی که البته به خاطر کشیده شدن او به فوتبال و شهرتی که از حضور در مهم‌ترین رشته ورزشی جهان به‌دست آورد، طولانی نبود اما به هر حال او حتی اگر سابقه یک روز تدریس هم داشته باشد، یکی از معلم‌های فوتبال ایران محسوب می‌شود. گرچه شاید او در حال حاضر با دلمشغولی‌هایی که در پرسپولیس دارد، آن روزها را فراموش کرده اما آموزگاری یکی از شغل‌های گل‌محمدی در گذشته بوده؛ آنچه باعث شد امروز از او به‌عنوان یکی از معلمین فوتبال ایران یاد شود.

معلمی اجباری
نفر سوم لیست ما یکی از غیر منتظره‌ترین نفرات است که شاید شما هم انتظار برخورد به نامش را نداشتید اما رحمان رضایی لژیونر مطرح ایران در فوتبال ایتالیا هم سابقه آموزگاری دارد. این کار البته درباره رضایی تبدیل به یک اجبار شد و او برای گذراندن خدمت سربازی سرباز معلم شد؛ آنچه امروز کمی منسوخ شده اما در گذشته وجود داشت. بسیاری از سربازان تحصیلکرده ایران که پس از اتمام دوران دانشگاه به خدمت سربازی اعزام می‌شدند، به‌عنوان سرباز معلم در مدارس روستایی که آن زمان از کمبود آموزگار رنج می‌بردند، مشغول به کار و گذراندن خدمت می‌شدند. به هرحال به نظر می‌رسد حضور رحمان رضایی در جمع دانش‌آموزان در ناخواسته‌ترین حالت ممکن صورت گرفته و از روی اجبار به خاطر اتمام دوران سربازی به این کار مشغول شده است. نفراتی که پیش‌تر از آنها نوشتیم، حلقه اتصال و پیوند گچ و تخته سیاه به مستطیل سبز شده‌اند. شاید اگر آنها و افراد ورزشی دیگری که سابقه آموزگاری دارند، نبودند هیچگاه گچ به چمن گره نمی‌خورد. پس تمام معلمان سرزمینم، روزتان مبارک.

 

جستجو
آرشیو تاریخی