صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و سه - ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

پایان رکورد 92 ساله و اظهارات جنجالی گواردیولا

قبل از نخست‌وزیری وینستون چرچیل!

منچسترسیتی با پیروزی سخت 2 بر یک مقابل فولام برای نخستین بار بعد از دو ماه و نیم به صدر جدول لیگ برتر رسید. ارلینگ هالند بعد از سه دقیقه از روی نقطه پنالتی پنجاهمین گل این فصل خود را زد اما بعد از گذشت یک ربع از بازی، کارلوس وینیسیوس برخلاف جریان مسابقه، میزبان را به گل تساوی رساند. خولین آلوارس دوباره سیتی را پیش انداخت و این برتری تا پایان ادامه یافت. تیم لندنی بخصوص در نیمه دوم زحمت زیادی برای سیتی درست کرد و فکر می‌کرد خطای کایل واکر روی بابی دی کوردووا راید پنالتی است اما سایمون هوپر چنین نظری نداشت. سیتی با این پیروزی 76 امتیازی شد و با یک بازی کمتر نسبت به آرسنال با یک امتیاز بیشتر از این تیم در صدر جدول قرار گرفت. تیم گواردیولا چهارشنبه با وستهم روبه‌رو می‌شود و هفته آینده با تیم محبوب دوران کودکی هالند دیدار می‌کند قبل از آنکه برای بازی رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان مقابل رئال مادرید آماده شود.
 
ضرباهنگ سیتی
مدت‌ها است تیم پپ گواردیولا ضرباهنگ خوبی پیدا کرده و حالا جدول لیگ برتر این را ثابت می‌کند. سیتی برای نخستین بار بعد از پیروزی برابر آرسنال در امارات در اواخر بهمن به صدر جدول رفته. اثر روانی این پیروزی بسیار زیاد است بخصوص در پایان هفته‌ای که توپچی‌ها شکست سزاوارانه‌ای مقابل سیتی متحمل شدند. مدافع عنوان قهرمانی در کریون کاتیج در بهترین شرایط نبود و شاید میزبان تأسف می‌خورد از اینکه با بازی خوب خود در نیمه دوم، دست خالی این بازی خانگی را ترک کرد. البته ادرسون مجبور به واکنش‌های فوق‌العاده نشد و دفاع سیتی با مقاومت خوب خود آمارش را به 13 پیروزی در 14 بازی اخیر در رقابت‌های مختلف رساند؛ تنها استثنا تساوی یک بر یک مقابل بایرن‌مونیخ در لیگ قهرمانان است.
موتور سیتی در بهترین زمان ممکن به شرایط ایده‌آل رسیده و واقعاً مقاومت برابر این تیم سخت شده است.
 
آمار هالند
سیتی در کورس قهرمانی می‌تازد و ارلینگ هالند هم یکی بعد از دیگری رکوردها را جابه‌جا می‌کند در فصلی که یکی از به یادماندنی‌ترین‌ها در تاریخ فوتبال برای یک تازه‌وارد است. می‌توانید از این رکوردها هر کدام را خواستید، انتخاب کنید. گل هالند پنجاهمین گل این فصل او بود که به رکوردی 92 ساله پایان داد، یعنی آخرین بار که بازیکنی در بالاترین سطح فوتبال انگلیس به آمار 50 گل رسیده، سال 1931 بوده. او یک گل در جام اتحادیه، سه گل در جام حذفی، 12 گل در لیگ قهرمانان و 34 گل در لیگ برتر زده که این آخری در فصل 38 مسابقه‌ای رکورد محسوب می‌شود. اندی کول در فصل 1994-1993 و آلن شیرر در فصل 1995-1994 همین تعداد گل زدند البته در فصلی که 42 بازی داشت. پپ گواردیولا واکنش جالبی به گلزنی و آمار حیرت‌انگیز هالند نشان داد و گفت: «یعنی قبل از آنکه وینستون چرچیل نخست‌وزیر شود، این برای خیلی وقت پیش است. تبریک به هالند، گل‌های او در این فصل هنوز تمام نشده.» البته هالند این اواخر با اوج فاصله گرفته، مقابل آرسنال فرصت‌های خوبی را از دست داد و در این بازی هم می‌توانست بیشتر بزند اما کسی از او انتقاد نمی‌کند. این نروژی ترسناک‌ترین مهاجم جهان است و یک دلیل دارد: کسی نمی‌تواند با بنر قسمت هواداران میهمان که رویش نوشته بود: «به این وایکینگ یورکشایری توپ بدهید و او گل می‌زند» مخالفت کند. رکورد همیشگی 63 گل دیکسی دین در دسترس است با توجه به اینکه سیتی می‌تواند تا 10 بازی دیگر در این فصل انجام دهد.
 
بدون دبروین
کوین دبروین بازیکن کلیدی سیتی در برد 4 بر یک چهارشنبه شب مقابل آرسنال بود و نبود او به‌دلیل مصدومیت می‌توانست ضربه بزرگی به سیتی وارد کند. در حالی که دبروین و هالند در دیدار با آرسنال وسط زمین را برای سیتی کردند، ریاض محرز و جک گریلیش در کناره‌ها برای فولام دردسر درست کردند هرچند دومی می‌توانست از فرصت‌هایش بهتر استفاده کند و برد آسان‌تری برای سیتی رقم بزند. در عوض آلوارس گل زیادی از فاصله بیست و چند متری زد و با مشارکت مؤثر خود نقش پررنگی در این پیروزی داشت. با این حال، گواردیولا بی‌صبرانه منتظر بازگشت دبروین به ترکیب اصلی است بخصوص با بازی‌های حساسی که در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان مقابل رئال مادرید دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی