صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و دو - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و دو - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

مسیر حساس سابریست‌ها و رقابت نزدیک با ژاپن بر سر سهمیه تیمی المپیک

از اسپانیا تا پاریس!

محسن آجرلو
روزنامه نگار

رده‌بندی جدید فدراسیون جهانی شمشیربازی در حالی اعلام شد که شمشیربازان یک سال حساس را برای کسب سهمیه المپیک آغاز کرده‌اند.
روند امتیازگیری برای کسب سهمیه از 3 آوریل (14 فروردین) آغاز شده و اول آوریل سال آینده (12 فروردین 1403) به پایان می‌رسد. شمشیربازان در این یک سال فرصت دارند تا در روند کسب سهمیه تیمی و انفرادی، تلاش کرده و بلیت پاریس 2024 را برای خودشان دست و پا کنند.
 روندی که تیم سابر ایران را هم شامل می‌شود و ملی پوشان ایران که قرار است در اسپانیا به‌عنوان نخستین ورزشکاران دارای امتیاز کسب سهمیه به میدان بروند، تلاش می‌کنند تا برای دومین بار پیاپی به‌صورت تیمی المپیکی شوند.
 
میانبر سهمیه تیمی
سیستم کسب سهمیه شمشیربازی در المپیک، به طور کامل در اختیار برترین تیم‌های دنیاست. به‌عنوان مثال در اسلحه سابر مردان که تنها بخشی است که ایران شانس کسب سهمیه دارد، بین 34 تا 37 نفر سهمیه می‌گیرند که 24 سهمیه به بخش تیمی اختصاص دارد.
 به این ترتیب که هشت تیم سهمیه گرفته، هر کدام اجازه دارند 3 ورزشکار را به پاریس ببرند که در کنار رقابت‌های تیمی، در بخش انفرادی نیز به میدان می‌روند.
از میان سهمیه‌های باقی مانده نیز تنها 10 سهمیه انفرادی توزیع می‌شود و سه سهمیه باقیمانده نیز به سهمیه میزبان یا وایلد کارت کمیته بین‌المللی المپیک اختصاص داده خواهد شد.
 
شانس ایران برای کسب سهمیه تیمی
سیستم فدراسیون جهانی برای اعطای سهمیه تیمی، مانند دوره قبل است و در وهله اول به چهار تیم برتر رده‌بندی جهانی در تاریخ 12 فروردین 1403 داده می‌شود. چهار سهمیه باقیمانده نیز به چهار تیم برتر قاره‌های اروپا، آسیا، آفریقا و امریکا خواهد رسید تا هشت سهمیه تیمی تشکیل شود.
تیم ایران در حال حاضر در رده هفتم رده‌بندی جهانی قرار دارد. جایگاهی که به جز کره صدرنشین (که سهمیه‌اش همین حالا قطعی است) ایران را به‌عنوان برترین تیم آسیایی معرفی می‌کند.
 
یک سال رقابت نزدیک با ژاپن
تیم ایران در شرایطی در رده هفتم رده‌بندی قرار دارد که ژاپن را در یک قدمی خود می‌بیند. ژاپنی‌‌ها تنها دو امتیاز از ایران کمتر داشته و تنها یک تقابل دیگر یا نتیجه بهتر نیاز دارند تا این جایگاه را از ایران بگیرند و سهمیه تیمی را تصاحب کنند.
درست مانند دوره گذشته که تیم ایران وظیفه داشت تا از چینی‌ها بالاتر بایستد، در این دوره نیز با توجه به شرایط رده‌بندی جهانی، تنها موظف است که از ژاپن نتیجه بهتری بگیرد و در نهایت بالاتر از این تیم قرار بگیرد.
 البته چینی‌ها هم همچنان شانس کسب سهمیه تیمی دارند و با حدود 20 امتیاز اختلاف با ایران، در رده یازدهم قرار گرفته‌اند.
 
تنها شانس سهمیه انفرادی برای پاکدامن
طبق قانون فدراسیون جهانی، سهمیه انفرادی تنها به کشورهایی داده می‌شود که سهمیه تیمی کسب نکرده‌اند.
به این ترتیب 10 سهمیه انفرادی که به طور مجزا توزیع می‌شود، از طریق رده‌بندی جهانی (6 سهمیه) و رقابت‌های انتخابی قاره‌ای (4 سهمیه) توزیع می‌شود.
 در توزیع شش سهمیه از طریق رده بندی، دو نفر آن سهم قاره آسیاست و علی پاکدامن با توجه به سهمیه قطعی کره‌ای‌ها، شانس بسیار زیادی برای کسب آن
دارد.
 به این ترتیب در صورتی که تیم ایران در کسب سهمیه تیمی موفق نباشد، به جای سه ورزشکار، تنها شانس حضور یک ورزشکار را دارد که البته آن هم علی پاکدامن خواهد بود.
در رده‌بندی جدید فدراسیون جهانی، علی پاکدامن به رده 17 دنیا رسید و صعودی یک پله‌ای را تجربه کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی