صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و نه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و نه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

یک مربی ایده‌آل برای شروع عصری جدید

پوچتینو همان است که چلسی می‌خواهد

فرایند طولانی و خسته‌کننده چلسی برای پیداکردن مربی به آخر کار نزدیک شده و دو مدیر ورزشی این تیم، پل وینستنلی و لورنس استوارت فکر می‌کنند مربی دلخواه خود را پیدا کرده‌اند؛مائوریسیو
پوچتینو.
بازگشت مربی آرژانتینی به لیگ برتر غیرقابل تصور بود چه رسد به اینکه روی نیمکت یکی از سرسخت‌ترین رقبای تاتنهام بنشیند.
 پروژه کامل
قرار بود در پایان فصل اول حضور تاد بولی و بهداد اقبالی در چلسی اوضاع متفاوت باشد به خصوص بعد از صرف هزینه‌های سنگین در دو پنجره نقل و انتقالات. آبی‌ها در عوض تلاش برای رسیدن به جام‌های متعدد از همه رقابت‌های حذفی کنار رفته‌اند و با بیش از 30 امتیاز اختلاف نسبت به آرسنال صدرنشین، در میانه جدول دست و پا می‌زنند. از طرف دیگر اخراج یک سال قبل پوچتینو از پاری‌سن‌ژرمن باعث نشده جایگاه او به عنوان یکی از بهترین مربی‌های جهان زیر سؤال برود و او هم می‌تواند مانند یک اخراجی دیگر از تیم ثروتمند فرانسه، یعنی توماس توخل، در چلسی بدرخشد. او انگیزه بالایی دارد برای اینکه توانایی‌اش را ثابت کند.
پوچتینو مشهور است به پیشرفت دادن تیم‌های در حال پسرفت و اینکه آنها را به حداکثر پتانسیل‌شان می‌رساند؛ ساوتهمپتون با او بهترین فصل تاریخش در لیگ برتر را داشت و بعد به تاتنهامی رفت که نمی‌توانست سهمیه لیگ قهرمانان را بگیرد اما سال 2019 تا فینال این رقابت‌ها رفت.
این پیشرفت‌ها همراه با ارائه فوتبال زیبا و هیجان‌انگیز بولی و اقبالی را مجاب کرده که به پوچتینو فرصت بدهند ایده‌های ناب خود را در تیم پرمهره اما ناکارآمد چلسی پیاده کند. چلسی و پوچتینو حیوان‌های زخم خورده هستند و ترکیب آنها می‌تواند خیلی خطرناک باشد.
 
مسأله بی‌صبری چلسی
پوچتینو به محض ورود به تاتنهام این تیم را متحول نکرد و فقط از رتبه ششم به پنجم رساند تا سهمیه لیگ قهرمانان از دستشان برود چیزی که یک سال قبل تیم شروود به خاطرش اخراج شده بود. اما به او فرصت دادند و تیم را طوری ساخت که در یک بازه زمانی پنج‌ساله پیشرفت فوق‌العاده‌ای کرد. حالا با تیم و امکاناتی که در چلسی در اختیار او است، می‌تواند استعدادش را این بار در غرب پایتخت شکوفا کند و پیشرفت تدریجی را در تیم ایجاد کند. حضور در کورس قهرمانی در سه فصل آینده کاملاً واقع‌بینانه است. پوچتینو نسبتاً جوان است و عشق به زندگی در لندن را پیش از این علنی کرده ضمن اینکه استاد فوتبال هجومی است که مالکان چلسی از تیمشان می‌خواهند. بولی و اقبالی گفته بودند برای بلندمدت مربی می‌خواهند و در سختی‌ها صبوری می‌کنند که البته با تصمیم‌شان در اخراج گراهام پاتر تناقض دارد اما باید به پوچتینو اعتماد کنند تا او تیم را به پیشرفت واقعی و عمیق برساند.
 
علاقه هواداران و بازیکنان
تصور می‌شد رابطه فوق‌العاده پوچتینو با پایگاه هواداری تاتنهام مانع از آمدن او به هر تیم دیگری در لیگ برتر می‌شود اما شاید اینطور نباشد و قرار است به یکی از رقبای چلسی برود. اما هواداران آبی‌ها از خبر آمدن پوچتینو استقبال کرده‌اند و این نشان از محبوبیت مربی آرژانتینی در میان فوتبالدوستان دارد به خاطر موفقیت‌هایی که در اسپرز به دست آورده. حالا طرفداران چلسی که نتوانسته بودند با پاتر ارتباط خوبی برقرار کنند، بی‌صبرانه منتظر درخشش پوچتینو هستند.
بازیکنان هم از این تصمیم خوشحال هستند چون خیلی از اعضای تیم از توانایی‌های مربیگری، انگیزشی و مدیریت منابع انسانی او آگاه هستند و تیمی که نه با پاتر و نه با فرانک لمپارد انگیزه لازم را نداشت، حالا می‌تواند با پوچتینو هر مانعی را از سر راه بردارد.
 
خوب اما قاطع
پوچتینو یکی از آدم‌های خوب فوتبال است اما بر خلاف پاتر قاطعیتی دارد که برای هواداران چلسی عزیزش می‌کند. پاتر نتوانسته بود کنترل رختکن تیم را به دست گیرد و حتی گاهی او را با هری پاتر مقایسه می‌کردند و دستش می‌انداختند. پوچتینو هم گرم و صمیمی است و رابطه خوبی با خبرنگارها و هواداران دارد اما اگر لازم باشد صدایش را بلند می‌کند و اوضاع را به دست می‌گیرد. این گاهی باعث دردسر می‌شود اما هواداران چلسی در پاتر که کمتر احساساتش را بروز می‌داد، دنبال این ویژگی بودند.
او تجربه زیادی هم دارد. کار پاتر در برایتون عالی بود اما نیمکت چلسی برایش کمی بزرگ بود. پوچتینو اسپانیول را از تیم در معرض سقوط به میانه جدول آورد، ساوتهمپتون را به قله‌های جدیدی رساند، با تاتنهام در فینال لیگ قهرمانان حاضر شد و پاری‌سن‌ژرمن را به قهرمانی فرانسه رساند. کارنامه او خارق‌العاده نیست اما برای کنترل تیم کافی است.
 
استعدادهای جوان
 یکی از شاخص‌های دوران کار پوچتینو در تاتنهام پیشرفت دادن بازیکنان جوان و تأکید بر استعدادهای بومی بود. او بیشترین تأثیر را روی رسیدن هری کین به عناوین مختلف داشت بعد از آنکه به تیم‌های مختلف قرض داده می‌شد. سون هئونگ مین 23 ساله بود که به تاتنهام آمد و یکی از بهترین بال‌های جهان شد. امثال دله آلی، هری وینکس، دنی رز و رایان میسون هم زیر نظر او به ترکیب اصلی تاتنهام رسیدند و آمدن او به چلسی می‌تواند خبر خیلی خوبی برای امثال میسون ماونت، نونی مادوئکه، کانر گالاگر و کارنی چوکووئمکا باشد.
البته در پاریس به علت ازدحام بازیکنان نتوانست به محصولات آکادمی فرصت زیادی بدهد و خانه‌تکانی تابستانی می‌تواند به چلسی کمک کند دچار همان مشکلات نشود.
 انتخاب‌های دیگر
تلاش چلسی برای جذب مربی تازه شروع نشده. لوییس انریکه، مربی سابق بارسلونا و تیم ملی اسپانیا یکی از گزینه‌های چلسی بود که بعد از دور دوم مذاکرات کنار کشید. مربی اخراجی بایرن‌مونیخ هم به چلسی جواب منفی داد. بین او و پوچتینو شباهت‌هایی وجود دارد، مربی جوان آلمانی هوفنهایم را از تلاش برای بقا به سهمیه لیگ قهرمانان رساند و با لایپزیگ تا نیمه‌نهایی این رقابت‌ها در سال 2019 رفت اما اخراجش از بایرن نشانه هشداری بود برای اینکه ثبات مد نظر چلسی را ندارد. وقتی انریکه کنار رفت، پوچتینو بهترین کاندیدا به نظر می‌رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی