صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و نه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و نه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۶

حواشی انتخابی کاراته این بار گریبان پورشیب را گرفت

محرومیت به‌خاطر اعتراض به تبانی!

رضا عباسپور
روزنامه نگار

رقابت‌های انتخابی تیم ملی کاراته تقریباً در اکثر مواقع حواشی و حوادث تلخ و عجیب و غریبی را به‌دنبال داشته است. در شرایطی که رقابت‌ انتخابی تیم ملی کاراته برای شروع اردوی آسیایی طی دو روز گذشته در تهران برگزار شد، این حواشی و آتش این جدال داخلی این بار گریبان کاپیتان تیم ملی یعنی ذبیح‌الله پورشیب را گرفت و منجر به محرومیت او شد!
گویا ذبیح‌الله پورشیب کاپیتان تیم ملی کاراته به‌خاطر اعتراضی که نسبت به تبانی احتمالی در برخی مبارزات انتخابی بین همگروه‌هایش صورت گرفته بود، به این موضوع اعتراض شدیدی داشته و همین اعتراض نیز پس از اینکه از سوی مراجع قانونی تصمیم‌ساز در فدراسیون کاراته مورد قبول واقع نشده، با محرومیت این ملی پوش تا اطلاع ثانوی از حضور در تمامی میادین داخلی و اردوی تیم ملی پاسخ داده شده است.
در جریان روز نخست مسابقات انتخابی تیم ملی کاراته در سالن افراسیابی تهران، کاراته‌کاها در اوزان ۶۰-، ۷۵- و ۸۴- کیلوگرم به روی تاتامی رفتند. ذبیح‌الله پورشیب کاپیتان تیم ملی در رقابت با امیرحسین فداکار در وزن ۸۴- کیلوگرم در ثانیه‌های پایانی از شکست گریخت و با نتیجه ۳ بر ۲ به برتری رسید. پورشیب گویا در شرایطی که در حال خروج از روی تاتامی بود، براساس مستندات و شواهدی که از مبارزه بودار رقبای خود که روی تاتامی دیگر برگزار می‌شد رؤیت کرده بود، رو به کادر فنی تیم ملی کرده و همان موقع بلافاصله مدعی تبانی در رقابت دو کاراته‌کای دیگر این وزن می‌شود! کاپیتان تیم ملی کاراته این اتفاق زشت را بی‌احترامی به اعضای کادرفنی و کمیته فنی دانست و خواستار اخراج هر دو کاراته‌کا از مسابقات می‌شود. همچنین در یکی دیگر از مسابقات برگزار شده وزن ۷۵- کیلوگرم علی رحیمی پس از شکست ۳ بر ۲ در ثانیه‌های پایانی مقابل بهمن عسکری نسبت به اتفاقات داوری این دیدار مثل پورشیب معترض می‌شود. او پس از این اعتراض طبق قانون مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به حساب کمیته برگزاری واریز می‌کند تا اعتراضش مورد بررسی قرارگرفته و تکلیف مشخص شود. طبق قوانین در صورت پذیرفته شدن اعتراض، این مبلغ به حساب کاراته‌کا باز می‌گردد ولی چون اعتراض رحیمی رد می‌شود، این پول نیز به او بازگردانده نشده و به حساب سازمان لیگ کاراته ذخیره می‌شود. از سوی دیگر دو ورزشکاری که مورد اعتراض پورشیب به اتهام تبانی واقع شده بودند، به‌شدت به این اتهام واکنش نشان داده و جو مسابقات به همین ترتیب متشنج می‌شود و حتی کار گویا به درگیری هم کشیده می‌شود! اما با وساطت بزرگان، اعضای کادرفنی تیم ملی و مسئولان فدراسیون ماجرا جمع می‌شود و نتیجه می‌ماند برای تصمیم نهایی کمیته انضباطی فدراسیون کاراته. کمیته انضباطی هم پیرو اتفاقات و حواشی تلخ صورت گرفته در روز نخست رقابت‌های انتخابی تیم ملی کاراته ورزشکاران خاطی را با جریمه نقدی و همچنین  تا اطلاع ثانوی از هرگونه فعالیت حرفه‌ای در این رشته محروم اعلام می‌کند!
اعضای کمیته انضباطی در جلسه‌ای ویژه با حضور مسئولان فدراسیون، نمایندگان کمیته و کادر فنی تصمیمات جدی را برای خاطیان مبارزه انتخابی تیم ملی کاراته برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا اخذ می‌کند. برهمین اساس و طبق اعلام کمیته انضباطی فدراسیون کاراته ذبیح‌الله پورشیب، مهدی خدابخشی، کیوان بابان، پوریا اقدسی، محمدرضا گیلان‌پور و امیر پورمحمد (مربی استان گیلان) به‌دلیل انجام رفتار نامناسب و انجام مصادیق تخلفات عمومی و اختصاصی بخش یک و دو آیین‌نامه کمیته انضباطی به این کمیته معرفی و تا زمان اعلام رأی از حضور در کلیه رویدادهای ورزشی کاراته محروم و در صورت قرار گرفتن در لیست نفرات دعوتی به تیم ملی نیز تا اعلام رأی حضور نامبردگان معلق است. رأی درستی که با ورود ضرب‌الاجل کمیته انضباطی به این ماجرا، حالا تحت کنترل فدراسیون کاراته قرار گرفته است و باید دید نهایتاً آیا منجر به خانه‌نشین شدن کاپیتان تیم ملی کاراته و تعدادی از چهره‌های شاخص تیم ملی کاراته از حضور در میادین معتبر آتی می‌شود؟ یا اینکه قرار است با وساطت‌های احتمالی که در روزهای آینده برای خاطیان اعمال می‌شود، این برخورد چکشی کمیته انضباطی برای آنها تغییر کرده و منصفانه‌تر خواهد بود.

ZOOM

حواشی مخرب چند سالی است که با رقابت‌های انتخابی تیم ملی کاراته عجین شده است و گویا این حواشی خیال ندارد به این راحتی دست از سر این رشته رزمی بردارد. بحث تکراری تبانی و زد و بندهای پشت پرده برای ملی‌پوش شدن برخی از چهره‌های خاص و شاخص در ادوار مختلف موجب شده تا نگاه اهالی این رشته به مسابقات انتخابی تا حدود زیادی تغییر کرده و منفی شود! تقریباً مشابه همین اتفاقات و حواشی تلخی که در مسابقات انتخابی آسیایی برای برخی کاراته‌کاها رخ داد و منجر به انتشار دوباره شائبه تبانی در این مسابقات شده است، سال‌های قبل هم برای ستاره‌های این رشته مثل امیر مهدی‌زاده، سجاد گنج‌زاده و برخی دیگر از ستاره‌های این رشته رخ داده بود و نهایتاً با وساطت و میانداری برخی بزرگان سر و ته ماجرا مسالمت‌آمیز جمع و جور شد. اما حالا باید منتظر ماند و دید که آخر ماجرای پورشیب و خاطیان دیگر در انتخابی چه می‌شود؟ آیا قرار است با تبانی احتمالی برخورد ریشه‌ای شود یا اینکه شرایط به همین شکل ادامه دارد؟

 

جستجو
آرشیو تاریخی