صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و نه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و نه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

چرا فینال لیگ قهرمانان قرار است در امریکا برگزار شود؟

چفرین به دنبال توسعه فوتبال

رسول مجیدی
روزنامه نگار
به نظر می‌رسد فوتبال، این ورزش قدیمی انگلیسی قرار است روز به روز بیشتر امریکایی شود! دست‌کم الکساندر چفرین، رئیس اسلوونیایی اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) که این چنین می‌خواهد.
او این هفته با حضور در یک پادکست ورزشی امریکایی حرف‌های جالبی درباره برنامه‌هایش برای توسعه فوتبال اروپا زد که نشان‌دهنده نگاه بلندمدت و باز این مدیر است که همین ماه پیش مجدداً برای 4 سال آتی از فدراسیون‌های عضو یوفا رأی اعتماد گرفت.
مهم‌ترین ایده چفرین که در یکی دو روز گذشته تیتر بسیاری از رسانه‌های اروپایی هم شد، بردن فینال لیگ قهرمانان به داخل خاک امریکاست!
چفرین اعتقاد دارد با توجه به برگزاری جام جهانی آینده در امریکا و البته آمار و ارقامی که از رشد بازار فوتبال -یا به قول خود امریکایی‌ها ساکر- وجود دارد، بردن فینال مهم‌ترین دیدار باشگاهی دنیا برای این کشور منفعت بالایی خواهد داشت: «اینکه چمپیونزلیگ در امریکا برگزار بشود ممکن است. ما صحبت‌هایی را در این‌باره شروع کرده‌ایم. اما امسال جام جهانی را داشتیم و سال بعد هم یورو 2024 را داریم؛ امسال فینال چمپیونزلیگ در استانبول را داریم و سال آینده در لندن و سال 2025 در مونیخ. بعد از آن باید ببینیم نتیجه بحث‌ها چه می‌شود. این روزها فوتبال در امریکا خیلی محبوب شده است. امریکایی‌ها حاضرند مبالغ خیلی زیادی بدهند و البته این پول را فقط برای میزبانی بهترین رقابت فوتبال دنیا پرداخت می‌کنند. بله، همان‌طور که بسکتبال‌دوستان در اروپا NBA را دنبال می‌کنند آنها هم چمپیونزلیگ را دنبال می‌کنند.»
او هدف احتمالی این کار را هم بحث‌های مالی و هم گسترش فوتبال اعلام کرده: «امریکا برای آینده فوتبال بازار خیلی مهم و با پتانسیلی است. ما در حال حاضر با اسپانسرهایی از همه جای دنیا قرارداد داریم ولی امریکایی‌ها بازاریاب‌های خیلی خوبی هستند و می‌دانند در صورت میزبانی مسابقات چقدر درآمدشان بیشتر خواهد شد. البته هدف ما به عنوان یوفا پول‌سازی نیست بلکه قصد داریم به رشد و گسترش فوتبال در نقاط مختلف دنیا کمک کنیم.»
رئیس یوفا در ادامه صحبت‌هایش در این پادکست آمار جالبی را بیان کرد. از این گفت که فینال یورو 2020 بین ایتالیا و انگلیس 8 میلیون بیننده در امریکا داشته که از فینال NBA بیشتر بوده.
بد نیست بدانید فینال NBA که در امریکا بسیار محبوب است در سال 2020 کمتر از 8 میلیون بیننده داشت و در سال گذشته به 12 میلیون نفر رسید. چفرین با اشاره به همین موضوع گفته: «چیزی که من را شوکه کرد این بود که فینال یورو 2020 در امریکا بیشتر از فینال NBA دیده شد. چیز دیگری که من را شوکه کرد این بود که بیننده هر 30 مسابقه یورو 2020 دقیقاً به اندازه بیننده سوپربول بود. فکر کنم وضعیت برای ما خوب است. مشکل به اختلاف زمانی بر می‌گردد. در لس‌آنجلس شما باید سه‌شنبه و چهارشنبه‌ها ساعت 12 ظهر لیگ قهرمانان را تماشا کنید و این یک مشکل بزرگ است.»
چفرین البته به دنبال یک کار دیگر است که به وضوح از امریکایی‌ها ایده گرفته. او می‌خواهد برای بازیکنان سقف قرارداد بگذارد. این چیزی است که در اکثر ورزش‌های امریکایی وجود دارد. بعضی وقت‌ها این قانون به صورت یک رقم کلی برای کل بودجه‌ای است که باشگاه می‌تواند به بازیکنانش حقوق بدهد و بعضی وقت‌ها به صورت تکی اعمال می‌شود و دستمزد یک ورزشکار نمی‌تواند بیشتر از رقم خاصی شود. البته اجرای این قانون در اروپا که هر کشور یک قانون خاص خود را دارد بسیار سخت به نظر می‌رسد ولی احتمالاً  فوتبال قرار است در آینده بیشتر از قبل امریکایی شود.

یوفا به دنبال تغییر قانون هند

خطای هند یکی از پیچیده‌ترین خطاهای فوتبال است. حتی با ورود تکنولوژی هم ابهام‌های این خطا رفع نشده و حالا بزرگان فوتبال خواستار تغییراتی در این خطا و جریمه مربوط به آن شده‌اند.
هیأت فوتبالی پر ستاره جدید یوفا که متشکل از فابیو کاپلو، یورگن کلینزمن، رونالد کومان، لوئیز فیگو و زین‌الدین زیدان است، پیشنهاد‌هایی را در این باره در اولین نشست برگزار شده‌شان در شهر نیون سوئیس، ارائه داده.
این گروه از داوران درخواست کردند تا در قبال خطای تمارض و آنهایی که با حیله در تلاش برای گرفتن ضربه آزاد و پنالتی هستند قاطع‌تر باشند.
این هیأت از یوفا خواسته تا درباره اینکه وقتی توپ به بدن بازیکنی می‌خورد و پس از انحراف به دست و بازوی بازیکن برخورد می‌کند، روشنگری کند و اعلام کند که در این صورت خطای هند اتفاق نیفتاده به خصوص وقتی که توپ به سمت دروازه حرکت نمی‌کند. همچنین این پیشنهاد ارائه شد که لزوماً هنگام برخورد توپی که به سمت چهارچوب می‌رود، به دست بازیکن بخورد نیاز به جریمه بازیکن نیست.
یوفا که نهاد حاکم بر فوتبال اروپاست، اعلام کرده که مذاکرات مفید و سازنده‌ای با هیأت فدراسیون جهانی فوتبال (IFBA) که قوانین فوتبالی را تعیین می‌کند داشته است.
بد نیست بدانید به غیر از اعضای این کمیته جدید یوفا، شخصیت‌هایی همچون رافائل بنیتز، پیتر چک، فیلیپ لام، مایکل لادروپ، خاویر زانتی، پاتریک ویرا، گرت ساوتگیت و رودی فولر در این نشست حضور پیدا کردند.

    

 

جستجو
آرشیو تاریخی