صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۸

طلسم اروپایی ناپولی از دوران مارادونا همچنان ادامه دارد

رویاپردازی میلان بعد از 16 سال

ناپولی تیم جذاب و دوست‌داشتنی این فصل فوتبال اروپا نتوانست باخت یک بر صفر بازی رفت مقابل میلان در یک‌چهارم‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا را جبران کند و با تساوی یک بر یک حذف شد. ضربه سر وقت‌های تلف‌شده ویکتور اوسیمن تیم لوچانو اسپالتی را از شکست نجات داد اما گل مهاجم نیجریه‌ای برای رسیدن به جمع چهار تیم برتر اروپا کافی نبود. شاید تقصیرها را به گردن ستاره گرجی این فصل خود، خویچا کواراتسخلیا بیندازند که پنالتی دقیقه 82 خود را گل نکرد اما باید عملکرد مایک ماینیان، دروازه‌بان فرانسوی میلان را روی این صحنه تحسین کرد که سرنوشت تلخی برای پارتنوپی رقم زد. میلان هم با بازی درخشان دفاعی خود، برای نخستین بار بعد از سال 2007 که با قهرمانی این تیم خاتمه یافت، به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان صعود کرد. ناپولی در این بازی 74 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت و 23 ضربه به سمت دروازه میهمان روانه کرد.
 
رسم بد اروپایی
ناکامی ناپولی برابر میلان طلسم این تیم را محکم کرد، ناپولی از 11 بازی آخرش در اروپا که بازی رفت را باخته حذف شده است. یعنی اگر بخواهید به آخرین بار که ناپولی شکست بازی رفت را جبران کرده باید به فصل 1989-1988 برگردید زمانی که دیگو مارادونا ستاره این تیم بود؛ اسطوره فقید آرژانتینی که حالا نامش روی ورزشگاه باشگاه است. آن فصل ناپولی با درخشش مارادونا و کارکای برزیلی تا قهرمانی جام یوفا پیش رفت و در یک‌چهارم‌نهایی برابر یوونتوس بازی رفت را 2 بر صفر باخت اما در بازی برگشت 3 بر صفر به پیروزی رسید.
 
رکورد جالب
ناپولی با آنکه نتیجه مطلوب را نگرفت اما می‌تواند به دروازه‌بان خود افتخار کند. الکس مرت نخستین دروازه‌بانی است که در یک رقابت اروپایی پنالتی یک بازیکن از میلان را می‌گیرد بعد از یرزی دودک که در فینال سال 2005 لیگ قهرمانان ضربه آندری شوچنکو را دفع کرد. دروازه‌بان 26 ساله تیم ملی ایتالیا در دقیقه 23 مانع از گل شدن پنالتی الیویه ژیرو شد.
 
درخشش لیائو
ژیرو شاید با زدن تنها گل میلان در این بازی نقش مهمی در صعود تیمش به نیمه‌نهایی داشت اما گلش را مدیون رافائل لیائو بود که اوایل بازی به خاطر خطای ماریو روی از میزبان پنالتی گرفت. مهاجم پرتلاش پرتغالی که آرامش را از مدافعان ناپولی گرفته بود، روی گل حرکت فوق‌العاده‌ای را از نیمه خودی شروع کرد و با هوش بالایش به ژیرو پاس گل داد. او هر بار که صاحب توپ می‌شد، خطرناک بود و کنترلش برای بازیکنان ناپولی واقعاً سخت بود.
 
شب بد پدیده
کواراتسخلیا فصل خیلی خوبی را با ناپولی سپری کرده و به عنوان یکی از پدیده‌های جذاب فوتبال اروپا مطرح شده اما در زمانی که تیمش بیشترین نیاز را داشت، اصلاً بازی خوبی انجام نداد. ابتدا یک توپ خوب را به ماینیان کوبید و در اوایل نیمه دوم در فرصتی عالی توپ را با فاصله نزدیک به بیرون زد. یک ساعت از بازی گذشته توپ دیگری را خراب کرد تا اینکه فرصت طلایی برای زدن گل مساوی و بازگرداندن ناپولی به بازی را از دست داد. کمتر از 10 دقیقه به پایان بازی مانده بود که مأمور زدن ضربه پنالتی شد اما گلر فرانسوی ناکامش گذاشت، شب شب او نبود.
 
خروج با عصا
دو بازیکن مهم ناپولی در این فصل، ماتئو پولیتانو و ماریو روی در جریان بازی با میلان دچار مصدومیت شدند و هر دو با عصا از استادیوم مارادونا رفتند. ناپولی این دو بازیکن را روی یک صحنه در نیمه اول از دست داد و در پایان بازی، هواداران که رویاهای بزرگ اروپایی خود را بر بادرفته می‌دیدند، با تماشای آنها که عصا زیر بغل دارند، نگرانی‌شان بیشتر شد. پولیتانو وضعیت بدتری داشت چون به شدت زمین خورده بود و به نظر می‌رسید مچ و زانویش شرایط بدی دارند، او درد زیادی را تحمل می‌کرد. او به خبرنگارهای حاضر در استادیوم گفته مصدومیتش نسبتاً جدی است.
ماریو روی هم با عصا از استادیوم بیرون رفت و به نظر می‌رسید زانوی راستش مصدوم شده اما در هنگام خروج از استادیوم با خبرنگارها شوخی می‌کرد که «از فردا دویدن را شروع می‌کنم.»
شرایط نگران‌کننده‌ای برای ناپولی است بخصوص که جووانی سیمئونه هم تا مدتی نمی‌تواند بازی کند و این هفته بازی سختی با یوونتوس در لیگ ایتالیا دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی