صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۳۱ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و پنج - ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

بررسی یک ماجرای جالب در بوندس‌لیگا

هواداران دورتموند علیه اسپانسر باشگاه

ورود اسپانسرها به دنیای فوتبال هر سال بیشتر می‌شود. حالا سال‌هاست که تیم‌ها برای درآمدزایی بیشتر هرچه دم دست‌شان می‌رسد را به اسم اسپانسرها در می‌آورند تا حساب بانکی پر تری داشته باشند. در دو دهه اخیر بسیاری از تیم‌ها حتی نام ورزشگاه‌شان را به نام اسپانسرشان مزین کرده‌اند و حتی باشگاهی مثل بارسلونا که روزگاری حاضر نبود روی پیراهنش لوگوی تبلیغاتی درج کند، اخیراً نام ورزشگاه قدیمی نیوکمپ را به اسپاتیفای نیوکمپ در آورده.
این ماجرا البته به مذاق هواداران قدیمی برخی باشگاه‌ها خوش نمی‌آید. هفته‌نامه کیکر آلمان در آخرین شماره خود نوشته در جریان بازی این هفنه دورتموند در استادیوم سیگنال ایدونا پارک مقابل یونیون برلین که با پیروزی 2-1 زنبورها نیز به پایان رسید، هواداران میزبان بنری را به نمایش گذاشتند که به نظر نمی‌رسد چندان به مذاق اسپانسرهای این باشگاه خوش آمده باشد.
در این بنر هواداران دورتموند، با حروف بزرگ نوشته شده بود: «وستفالن اشتادیون، برای همیشه».
اشاره به اینکه نام سینگنال ایدونا پارک را برازنده ورزشگاه قدیمی‌شان نمی‌دانند و با همان نام قدیمی‌اش آن را صدا خواهند زد.
کیکر به همین مناسبت با اولریش لایترمن، رئیس شرکت سیگنال ایدونا که از سال 2006 حق اسم استادیوم خانگی دورتموند را در پی بحران مالی زنبورها خریداری کرده‌اند و از آن زمان تاکنون، از اسم این شرکت به جای وستفالن استفاده می‌شود، مصاحبه کرده.
رئیس این شرکت که یک سال پیش قرارداد جدیدی به ارزش ۱۰۰ میلیون یورو تا سال ۲۰۳۱ با باشگاه دورتموند بسته، به این مجله می‌گوید: «با توجه به اینکه برای مدت طولانی از این باشگاه حمایت کرده‌ایم، این برای من غیر قابل قبول است. اسم این استادیوم برای 17 سال سیگنال ایدونا پارک بوده است. اما این بنر نشان‌دهنده عدم قدردانی است به خصوص زمانی که دیگران نمی‌خواستند یک پنی بیشتر هم به آنها بدهند، ما در کنارشان ایستادیم. چنین چیزی غیر قابل قبول است.»
او که عصبانی به نظر می‌رسد، ادامه داده: «نباید تأثیر رسانه‌ای چنین چیزی را دست کم بگیرید. این برای ما آزاردهنده بود. 17 سال است که این کار را انجام می‌دهیم و این اتفاق در بازی مقابل یونیون برلین برای ما یک شکست بود، زیرا باعث می‌شود تصویر دیگری در ذهن مردم ثبت شود.»
لایترمن انتظار دارد که دیگر شاهد چنین مواردی از سوی هواداران نباشد: «ما در آن زمان هوای هواداران را داشتیم و اکنون انتظار داریم که آنها هم هوای ما را که از باشگاه حمایت می‌کنیم، داشته باشند. شرایط کنونی را باید بپذیرید و سیگنال ایدونا پارک حداقل تا سال 2031، سیگنال ایدونا پارک خواهد بود. من می‌خواهم رویکردی قدردانانه ببینم که منافع هر دو طرف را در نظر می‌گیرد. فوتبال دیگر مانند 50 سال پیش نیست.»
البته این مصاحبه برای لایترمن خیلی هم بدون حاشیه نبوده. برخی از هواداران دوآتشه در شبکه‌های اجتماعی به او تاخته‌اند و شاید در بازی بعدی تعداد بیشتری بنر علیه سیگنال ایدونا به وستفالن برده شود. برخی هم می‌گویند تا قبل از این مصاحبه کسی خیلی از این ماجرا خبر نداشت اما حالا همه موضوع را می‌دانند. باید دید آینده همکاری اسپانسرها با باشگاه به‌خصوص در آلمان به کجا کشیده خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی