حساس‌ترین بازی فصل با چند سؤال بدون جواب

دربی اما و اگر ها

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

استقلال و پرسپولیس 3 اردیبهشت در دربی برگشت لیگ بیست و دوم به مصاف هم خواهند رفت. بدون در نظر گرفتن حساسیت همیشگی تقابل دو تیم پایتخت این بازی با توجه به شرایط آنها در جدول و فقط 4 هفته مانده تا پایان لیگ در هیجانی‌ترین شکل ممکن برگزار خواهد شد. استقلال فقط یک امتیاز بیشتر از پرسپولیس در جدول دارد و برد آبی‌ها می‌تواند گام بزرگی برای تکرار قهرمانی و خارج کردن رقیب دیرینه از کورس باشد و از طرفی برد پرسپولیس می‌تواند آنها را مدعی حفظ کند و قرمزها را چشم انتظار امتیاز از دست دادن سپاهان کند. تمام این نکات نشان‌دهنده این است که برنده دربی هفته بیست و هفتم شاید همان قهرمان لیگ باشد. با وجود این برگزاری این بازی تا این لحظه که این مطلب نوشته می‌شود چندین ابهام در خود دارد که آنها را بررسی خواهیم کرد:
 
دربی تعلیق خواهد شد؟!
سرخابی‌های پایتخت طبق برنامه مشخص شده از سوی سازمان لیگ در دور برگشت باید روز یکشنبه سوم اردیبهشت ‌ماه مقابل هم به میدان بروند که گفته می‌شود با توجه به تعطیلات عید سعید فطر، درخواست‌هایی مبنی بر تعویق 24 ساعته زمان برگزاری مسابقه در شورای تأمین استان تهران مطرح شده که این درخواست‌ها در حال بررسی بوده و هنوز مشخص نیست که آیا به مانند دور رفت، بازهم تقابل شاگردان یحیی گل‌محمدی و ریکاردو ساپینتو معوق می‌شود یا خیر. بازی رفت دو تیم به درخواست کارلوس کی‌روش و برای آمادگی تیم ملی قبل از جام جهانی تعلیق شد و 50 روز بعد از زمان از قبل تعیین شده برگزار شد تا ملی‌پوشان بتوانند در مدت کمی که پرتغالی سرمربی تیم ملی شده بود با بالاترین آمادگی به قطر سفر کنند.
 
تماشایی‌ترین بازی فصل، با حداقل تماشاگر!
شورای تأمین استان تهران روز گذشته اولین جلسه خود مرتبط با برگزاری دربی پایتخت را برگزار کرد و با بررسی‌های انجام شده، با توجه به زیرساخت‌های ورزشگاه آزادی تهران و سکوهای در دست تعمیر، میزان مجاز بلیت‌فروشی برای مسابقه دربی، 15 هزار بلیت اعلام شده تا حدود 20 درصد ظرفیت ورزشگاه برای یکی از حساس‌ترین تقابل‌های فصل در اختیار هواداران قرار گیرد.
استقلال در بازی رفت میزبان بود اما با توجه به تصمیم مدیران فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش‌ و جوانان، این مسابقه تماشاگر نداشت و حالا با توجه به برگزاری دوئل برگشت با حضور تماشاگران، به نظر می‌رسد به روال سالیان گذشته بازهم تقسیم‌بندی سکوها به‌صورت برابر خواهد بود و 7500 هوادار از پرسپولیس و 7500 هوادار از استقلال شانس حضور در ورزشگاه آزادی برای تماشای دربی پایتخت را دارند.
 
بانوان سرخابی بلاتکلیف
سهیل مهدی مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر در مصاحبه‌ای مبهم توضیحاتی را راجع ‌به حضور زنان در ورزشگاه آزادی در مسابقه دربی پیش‌رو داد و گفت: «در مورد حضور زنان شورای تأمین در این ‌باره تصمیم می‌گیرد. حضور خانم‌ها در ورزشگاه باید همراه با انجام یکسری از پروتکل‌ها باشد. آقایان وقتی به ورزشگاه می‌روند، کیف همراه خود ندارند اما اکثر خانم‌ها با کیف دستی وارد ورزشگاه می‌‌شوند که ممکن است داخل کیف‌ها وسایل ممنوعه حضور در ورزشگاه همراه داشته باشند.»
مهدی با اشاره به شرایط موجود برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: «باید مقابل گیت‌های ورودی مکانی برای صندوق امانات در نظر گرفته شود. فعلاً پروتکل‌ها برای حضور هواداران خانم برای بازی‌های ملی است چون تماشاگران همه طرفدار یک تیم (ملی) هستند.»
رئیس فدراسیون فوتبال در ماه‌های گذشته بارها نسبت به حضور زنان در ورزشگاه‌ها چراغ سبز نشان داده اما به نظر می‌رسد با توجه به در دست تعمیر بودن بخش مهمی از سکوهای ورزشگاه آزادی، فعلاً خبری از حضور تماشاگران زن در مسابقات لیگ برتر نخواهد بود و به نظر می‌آید که مانند دربی‌های انجام شده در چند دهه اخیر، همچنان زنان علاقه‌مند به سرخابی‌های پایتخت باید دور از سکوهای ورزشگاه آزادی به تماشای دربی پایتخت بنشینند.

جستجو
آرشیو تاریخی