صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و دو - ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

مدیریت علیه استقلال

پیروز قربانی
مدافع اسبق استقلال

استقلال در 10 بازی آخر خود فقط مقابل نساجی که باید با اختلاف برنده می‌شد به تساوی رسید و 9 بازی را برنده شد. ساپینتو و کادرش در کنار بازیکنان واقعاً عالی کار می‌کنند. حیف است این تیم که مستحق قهرمانی است جام را به تیم دیگری بدهد. اتفاق خوبی که در لیگ برتر رخ می‌دهد این است که تیم‌های حاضر در کورس قهرمانی، فوتبال زیبایی را ارائه می‌دهند.
با وجود این معتقدم اگر استقلال در این مسیر دچار سکته شود، باید آن را به حساب مدیریت باشگاه نوشت. مدیریتی که بیشترین لطمه را به استقلال زده. هر کسی پستی را قبول می‌کند، باید آورده‌ای داشته باشد. آنچه در استقلال رخ داده، درست معکوس این اتفاق است. کسی که صحبت می‌کند و می‌گوید درآمدزایی برای باشگاه نداشته در وهله اول از خودش انتقاد می‌کند. سیستم غلط مدیریتی باعث می‌شود که چنین اتفاقی رخ ‌دهد. در یکی از برنامه‌های تلویزیونی یکی از مدیران سابق استقلال آمده بود و می‌گفت من علاقه‌ای به مدیریت فوتبالی ندارم. اگر علاقه‌ای نداشتید برای چه وارد فوتبال شدید؟ مشکل خود شما و کسانی هستند که امثال شما را به باشگاه استقلال آوردند.
یکی از مدیرعاملان سابق باشگاه استقلال چندین بار گفته بود رشته‌ام اقتصاد و صنعت است. اگر تخصص ورزشی بخصوص فوتبالی ندارید به چه دلیل وارد باشگاه استقلال شدید؟ مشکل خود شما هستید که به‌عنوان کارشناس دعوت می‌شوید و از عملکرد دیگر مدیران انتقاد می‌کنید. انگشت انتقاد را به سمت خودت بگیر، از کجا آمده‌ای که مدیرعامل باشگاه استقلال شدی؟ چندین بار هم روی این موضوع تأکید شد و اتفاقاً مشکل ما فوتبالی‌ها حضور افرادی چون شما هستید که وارد فوتبال شده‌اید. خیلی جالب است کسانی که حضورشان در فوتبال دارای حرف و حدیث است، از فوتبالی‌ها انتقاد می‌کنند. آدم‌هایی که تخصصی در فوتبال ندارند برای توجیه، یاد گرفته‌اند بگویند به ما تکلیف شده تا مسئولیت مدیریت فوتبال قبول کنیم. چه تکلیفی وقتی تخصص ندارید و کار را خراب می‌کنید. شهید چمران می‌گفت تعهد داشته باشید، تعهد یعنی کاری که تخصص نداری را قبول نکن، اگر این اتفاق در کل مدیریت ایران حل شود، در کل کشور دیگر مشکلی نداریم.
بیشتر اشخاص به محض اینکه پیشنهادی را دریافت می‌کنند بدون آنکه فکر کنند تخصص صندلی مدیریتی که پیشنهاد شده را دارند، حضور در کادر مدیریتی را قبول می‌کنند. بدون آنکه به این فکر کنند چه آورده‌ای خواهند داشت و چقدر می‌توانند در موفقیت باشگاه مثمرثمر باشند. در برنامه تلویزیونی می‌گویند علاقه‌ای به مدیریت باشگاه نداریم. اگر ندارید و بدون تخصص هستید، چرا قبول می‌کنید؟ شما را به‌عنوان مدیر فوتبالی می‌شناسند. وقتی قبول مسئولیت می‌کنید، باید کار را پیش ببرید نه اینکه از بی‌علاقگی به مدیریت استقلال یا هر مسئولیت فوتبالی دیگر بگویید. فوتبال نیازی به مدیر بدون تخصص ندارد. کار از ریشه خراب است که افراد بدون تخصص فوتبالی در این ورزش حضور دارند. مدیران بالادست چنین مدیرانی مقصر هستند که چنین افرادی را وارد فوتبال می‌کنند.
سیستم مدیریتی ایراد دارد و آدم‌هایی که تخصص ندارند به فوتبال می‌آیند در نتیجه از لیگ قهرمانان آسیا حذف می‌شویم. آدمی که تخصص ندارد، مدیرعامل باشگاه بزرگ استقلال می‌شود و به‌عنوان کارشناس، منتقد دیگر مدیران می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی