صفحات
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۷

خروجی سؤال‌برانگیز ستاد عالی بازی‌های آسیایی برای ورزش

زنگ خطر برای مدال آوران دیروز

 

نخستین جلسه ستاد عالی بازی‌های آسیایی دیروز (شنبه، ۲۶ فروردین ماه) به ریاست حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان برگزار و تکلیف تعدادی از مسافران هانگژو مشخص شد. در این نشست رشته‌ها به دو گروه یک و دو تقسیم شدند که این تقسیم‌بندی ابهام‌هایی را به همراه دارد.
***
در نشست ستاد عالی بازی‌های آسیایی که چند ماهی با تأخیر برگزار شد، وضعیت رشته‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت و گزارش‌های مرکز نظارت بر تیم‌های ملی ارائه شد. بر اساس نتایج این گزارش‌ها نیز اعضای ستاد عالی درباره اعزام تیم‌ها تصمیم گرفتند به این صورت که قرار شد ورزشکاران در قالب دو گروه یک و دو به مسابقات اعزام شوند. اعزام گروه یک قطعی است اما در مورد گروه دو و تعداد ورزشکاران‌شان اما و اگر وجود دارد. در گروه یک رشته‌هایی قرار گرفته‌اند که مدال‌آوری‌شان قطعی است. سوابق‌شان در دوره‌های قبل و شرایط فنی‌ فعلی‌شان دلیل محکمی بوده برای انتخاب بی‌چون و چرای آنها برای اعزام به هانگژو. در این فهرست رشته‌های کشتی (فرنگی و آزاد)، کاراته (مردان و زنان)، وزنه‌برداری (مردان)، ووشو و کوراش (مردان و زنان)، تکواندو (مردان و زنان)، والیبال (مردان)، کبدی (مردان و زنان)، قایقرانی در رشته کانو و کایاک و رویینگ (مردان و زنان)، دوومیدانی (مردان) و واترپولو قرار گرفته‌اند. با اعلام این فهرست، ابهام‌هایی درباره برخی رشته‌ها مطرح می‌شود. برای مثال این سؤال پیش می‌آید که رشته تیراندازی که چند دوره‌ایست در بازی‌های آسیایی به مدال می‌رسد، چرا در گروه نخست نیست یا مثلاً چرا برای دوومیدانی بانوان سهمی تعیین نشده است؟ البته در گروه دوم نام این رشته‌ها دیده می‌شود اما درباره این گروه باید در روزهای نزدیک به بازی‌ها تصمیم‌گیری شود و همین موضوع کار را برای ورزشکاران این رشته‌ها سخت می‌‌کند. این گروه‌بندی نشان می‌دهد که تا چه حد سخت‌گیری بیشتر شده چراکه همواره رشته‌هایی مانند تیراندازی، دوچرخه‌سواری و دوومیدانی در فهرست نخست بوده‌اند اما در این دوره جایگاه‌شان را در نگاه مسئولان از دست داده‌اند. حداقل اینکه برای مسئولان ورزش مسجل شده که شانس قطعی مدال‌آوری ندارند و همین نکته، دلیلی است برای تأیید افت این رشته‌ها....
مسئولان تمام این رشته‌ها در نشست‌هایی که با مسئولان کمیته ملی المپیک و برخی معاونان وزارت ورزش داشته‌اند، تأکید کرده‌اند که شانس مدال‌آوری دارند اما در مرکز نظارت بر تیم‌های ملی کمیته ملی المپیک شرایط آنها و حریفان‌شان بررسی شده و جالب است که خروجی این گزارش‌ها این بوده که رشته‌هایی مثل دوچرخه‌سواری، تیراندازی، سابر مردان و دوومیدانی (به جز احسان حدادی) نباید در فهرست نخست باشند. رشته‌هایی که اعضای ستاد عالی بازی‌های آسیایی آنها را در گروه دوم قرار داده‌اند، قابل تأمل هستند. رشته‌های صخره‌نوردی (مردان و زنان)، تیراندازی (مردان و زنان)، تیراندازی با کمان در رشته کامپوند (مردان و زنان)، هندبال (مردان)، بازی‌های الکترونیک (مردان)، بوکس (مردان)، شطرنج (مردان و زنان)، وزنه‌برداری (زنان)، دوومیدانی (مردان و زنان)، فوتبال (مردان)، تنیس روی میز(مردان)، شمشیربازی سابر(مردان)، دوچرخه‌سواری کوهستان (زنان) و ژیمناستیک هنری شانس حضور در بازی‌های آسیایی را دارند اما با اما و اگر. فارغ از اینکه در مورد آنها در نهایت چه تصمیمی گرفته می‌شود اما این تقسیم‌بندی پیغام مهمی برای ورزش کشور دارد. اعضای ستاد عالی بازی‌های آسیایی که همگی از مسئولان رده بالای ورزش هستند، مهر تأیید زده‌اند بر افت برخی از رشته‌هایی که در این گروه قرار گرفته‌اند. در مورد تعدادی از رشته‌ها نمی‌توان سؤالی را مطرح کرد. به هر حال بازی‌های الکترونیک خیلی جایگاهی نداشته و طبیعی است که در فهرست نخست نباشد اما وقتی تیراندازی و هندبال کنار این رشته قرار می‌گیرند این سؤال مطرح می‌شود که چرا تعداد قابل توجهی از رشته‌های مدال‌آور افت کرده‌اند؟ بسکتبال هم رشته دیگری است که همین ابهام در موردش صدق می‌کند. این رشته در دوره قبل بازی‌های آسیایی نایب قهرمان شده اما جالب است که این دوره حتی در گروه دو هم قرار نگرفته است و بعد از کلی بحث و بررسی قرار شده به گروه دوم اضافه شود. به نظر می‌رسد فارغ از اینکه کدام رشته‌ها مسافر بازی‌های آسیایی می‌شوند و با عبور از دغدغه‌های شش ماه پیش روی ورزش؛ باید به این خروجی نشست ستاد عالی بازی‌های آسیایی با تأمل بیشتری نگاه کرد؛ خروجی که زنگ خطر را برای ورزش به صدا در‌آورده است.

پاداش دو برابری برای مدال آوران
در نشست ستاد عالی بازی‌های آسیایی درباره پاداش ورزشکاران نیز صحبت شد. کمیته ملی المپیک پیشنهاد داد که هم پاداش پای سکو و هم پاداشی که دولت به مدال‌آوران می‌دهد، دو برابر شود. پیشنهاد شده برای پاداش پای سکو، 500 میلیون تومان برای طلا، 100 میلیون تومان برای نقره و 50 میلیون تومان برای برنز در نظر گرفته شود. البته این اعداد در حد پیشنهاد هستند و در نشست بعدی ستاد عالی تصمیم نهایی در موردشان گرفته می‌شود. همچنین قرار است ورزشکارانی که در فهرست اعزام به بازی‌های آسیایی قرار می‌گیرند تا زمان بازی‌ها، ماهیانه مبلغ 20 میلیون تومان دریافت کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی