صفحات
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

2 پرده از برد پرگل پرسپولیس

3 شاخه گل قرمز

آیسان سعیدی
روزنامه‌نگار ورزشی

او شاید مهم‌ترین اتفاق پرسپولیس در هفته‌های اخیر باشد. مهاجمی که از کاه، کوه ساخت و به همان سرعت که به قله رسید، سقوط کرد. 3 فصل پیش گابریل کالدرون با آن چشم‌های نافذ و نکته‌سنجش او را به فوتبال ایران معرفی کرد. در دربی رفت وقتی برابر استقلال آماده استراماچونی قرار گرفت. بازی دربی ملال‌آور و صفر – صفر دنبال می‌شد که مربی آرژانتینی حوالی دقیقه 75 تصمیم گرفت تعویض کند و یک مهاجم به ترکیب تیمش اضافه کند تا جانی به خط حمله‌اش بدهد. در حالی که همه منتظر حضور یک نام دهان پر کن از روی نیمکت به درون زمین بودند، کالدرون مهاجمی ترکه‌ای و جوان را به زمین فرستاد که کسی اسمش را تا به آن روز نشنیده بود؛ مهدی عبدی. تصمیمی که همه را شوکه کرد. همه منتظر بودند که کالدرون را بعد از پایان بازی بابت این تعویض عجیب سلاخی کنند و مدعی شوند که مربی آرژانتینی خودش تیمش را 10 نفره کرد و از کلیشه بازی بزرگ و بازیکن جوان بگویند اما مهدی عبدی همان گمشده‌ای بود که پرسپولیس می‌خواست. او تک گل تیمش در دربی را به ثمر رساند تا خودش و کالدرون را رستگار کند. بعد از آن بازی بود که عبدی به عنوان استعداد آینده فوتبال ایران نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت و بدل به مهاجم فیکس پرسپولیس شد. او در ادامه درخشش خود در ترکیب سرخ‌ها حتی در فینال لیگ قهرمانان آسیا هم برای پرسپولیس گلزنی کرد اما مهدی عبدی همان اندازه که به سرعت درخشید و چهره شد، به همان اندازه هم سریع و تند و تیز سقوط کرد. در روزهایی که دست پرسپولیس بابت نداشتن مهاجم در پوست گردو بود، عبدی به اندازه‌ای در خط حمله پرسپولیس فرصت‌سوزی کرد و گل خراب کرد تا یحیی گل‌محمدی ترجیح دهد بازیکنان غیرتخصصی را به خط حمله بفرستد اما از مهدی عبدی استفاده نکند.
در دو فصل اخیر عبدی بدل به مهاجم فیکس نیمکت ذخیره شد که ماه به ماه هم اثری از او در زمین نبود؛ ولو برای چند دقیقه. حضور یورگن لوکادیا در ابتدای فصل در ترکیب پرسپولیس و کیفیت فوق‌العاده این هلندی سبب شد که عبدی حتی از یاد خانواده‌اش هم برود!
در ادامه و پس از جدایی لوکادیا، لئاندرو پریرا آمد و همزمان عیسی آل‌کثیر نیز پس از رهایی از مصدومیت سنگین رباط صلیبی به ترکیب تیم اضافه شد تا جا برای عبدی تنگ‌تر شود. با این وجود او در بزنگاه دوباره بازگشته. پس از ناامید شدن از پریرا گل‌محمدی ترجیح داد تا پس از مدت‌ها یک فرصت کوتاه به عبدی بدهد و مهاجم جوان سرخ‌ها این‌بار قدر آن را دانست. 3 بازی درخشان برابر مس رفسنجان، ملوان و مس کرمان و تأثیرگذاری روی گل‌های پرسپولیس ثابت می‌کند که مهدی عبدی دوباره بازگشته و آماده دربی است. بازی بزرگی که سکوی پرتاب او به فوتبال ایران بود و عبدی می‌خواهد دوباره در دربی روی سکوی پرتاب قرار بگیرد. سکویی که او را بدل به مهاجم اصلی پرسپولیس کند و آنقدر بالا بپرد که دیگر دست کسی به او نرسد.

2 برد، 6 گل و 6 امتیاز. این عملکرد پرسپولیس در 2 بازی اخیر بوده. تیمی که در روزگار نومیدکننده بعد از جدایی لوکادیا یک افت شدید را تجربه کرد و با گلزنی قهر کرده بود، حالا به تنظیمات کارخانه بازگشته. تیمی که هم خوب گل می‌زند و هم زیاد گل می‌زند. بعد از جدایی لوکادیا پرسپولیس بدل به همان تیم نومیدکننده فصل گذشته شده بود. تیمی که برای گل زدن و بردن جان می‌کند و گاه به نتیجه نمی‌رسید. شوک جدایی لوکادیا و البته تأثیر محوری او در پرسپولیس به اندازه‌‌ای بود که پرسپولیس افت کند. افتی که حتی با حضور یک ستاره گرانقیمت مثل لوکادیا درمان نشد. آنها منهای بازی جام حذفی برابر سپاهان در اغلب بازی‌های لیگ همان تیم پراسترس و کم خطر فصل گذشته بودند که برای رسیدن به گل و برد باید به انتظار اشتباه حریف می‌نشستند. اشتباهی که اگر رخ نمی‌داد، پرسپولیس هرگز به گل نمی‌رسید و حتی می‌توانست با یک اشتباه معکوس بازنده باشد. نظیر آنچه که در اهواز برابر فولاد و یا در تهران برابر هوادار رخ داد و دو شکست تلخ را نصیب قرمزها کرد. روندی که آنها را از صدر به زیر انداخت. آنها حتی سال کهنه را نیز با شکست برابر سپاهان رقیب دیرینه به پایان بردند تا شکاف آنها با صدر جدول بیشتر شود اما سال نو ظاهراً حکایتی دیگر دارد. ابتدا یک برد خوب برابر مس در رفسنجان و در ادامه دو برد پرگل برابر ملوان در تهران و مس در کرمان آنها را دوباره روی دور انداخته. تیمی که یک صدرنشینی 24 ساعتی را تجربه کرد و حالا با پرکردن شکاف صدر سودای قهرمانی دارد. بازگشت آنها به تنظیمات کارخانه و عادت به بردن و گل زدن آن هم به تعداد زیاد ثابت می‌کند که پرسپولیس در بزنگاه دوباره بازگشته و ول کن قهرمانی نیست. آنها فرصت دیگری برای اشتباه ندارند و حریصانه به دنبال تداوم این روند تا پایان فصل و شکار جام هستند.

2 برد، 6 گل و 6 امتیاز. این عملکرد پرسپولیس در 2 بازی اخیر بوده. تیمی که در روزگار نومیدکننده بعد از جدایی لوکادیا یک افت شدید را تجربه کرد و با گلزنی قهر کرده بود، حالا به تنظیمات کارخانه بازگشته

جستجو
آرشیو تاریخی