صفحات
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و یک - ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

شجاعت اطمینان، چیدمان درست و تغییرات به موقع

مهم‌ترین سه امتیاز فصل به نام یحیی

قبل از بازی با مس درباره بازیکنان سه اخطاره پرسپولیس سر و صدای زیادی شد. البته خب تا کنون هیچ‌گاه پیش نیامده بود که یکی از دو تیم سرخابی قبل از این بازی بزرگ این تعداد بازیکن در آستانه محرومیت داشته باشند. از طرفی چون دربی برگشت امسال مثل دربی برگشت فصل قبل حکم فینال پیدا کرده مسأله محرومیت از این مسابقه برای پرسپولیس، بازیکنان، کادرفنی و هوادارانش اهمیت بیشتری هم پیدا کرده بود اما شاید می‌شد حدس زد که خود بازیکنان و کادر فنی به اندازه رسانه‌ها و هواداران نگران این موضوع نیستند.‌
یحیی از ده بازیکن در آستانه محرومیت خود به هفت نفر میدان داد. در واقع محمد عمری هم مصدوم بود وگرنه او هم در ترکیب به میدان می‌رفت و یحیی نترسید چرا که به اهمیت سه امتیاز این مسابقه واقف بود و می‌دانست که با پیروزی در کرمان مثل هفته قبل فشار را روی دو مدعی دیگر قهرمانی خواهد گذاشت و از طرفی قبل از دربی شرایط روانی تیم بهتر خواهد شد. یحیی نترسید و بازیکنان پرسپولیس حتی جوان‌تر‌های‌شان نیز آنقدر باتجربه بودند تا ضمن بازی محکم و مقتدرانه‌شان، اخطار نگیرند و تمام سه اخطاره‌ها به سلامت به دربی برسند. یحیی هراسی از محرومیت احتمالی ستاره‌هایش به دل راه نداد اما با اطمینان از تجربه بالای شاگردانش با این ریسک سه امتیاز حیاتی دیگر جمع کرد.
یحیی با همان ترکیب بازی قبل و تنها با دو تغییر که یکی اجباری بود به این میدان پا گذاشت اما یک جابه‌جایی مهم داشت. غیر از باگشت پورعلی‌گنجی به ترکیب و البته بیرون رفتن عمری مصدوم از ارنج ابتدایی، حضور وحید امیری در پست مهاجم سایه که البته بعضاً با ترابی جای خود را عوض می‌کرد جالب بود. امیری که در این فصل در نقش مدافع و هافبک چپ بازی کرده و البته در همین پست نیز به میدان رفته بود به فاز حمله تیمش کمک کرد. یحیی با این تغییر هم علی نعمتی که طی دو بازی بسیار خوب کار کرده بود را در ترکیب نگه داشت و تنها از دفاع میانی به دفاع چپ برد و هم پورعلی گنجی ملی‌پوش را بعد از بهبودی و یک بازی نیمکت‌نشینی به ترکیب برگرداند تا کار را برای خودش سخت نکند.
یحیی با این چینش خود هم مزد بازی‌های خوب علی نعمتی را داد و هم اجازه نداد پورعلی گنجی از فرم مسابقه فاصله بیشتری بگیرد و قبل از دربی آماده شود و هم به وحید امیری در پستی میدان داد که تنوع کارهای تهاجمی و انتقال توپ از دفاع به حمله بالاتر برود.
یحیی در جریان بازی هم تغییرات مثبتی در ترکیب تیمش اعمال کرد و تصمیمات او در این پیروزی مهم تأثیرگذار بود. تیم گل‌محمدی در همان نیمه نخست می‌توانست با رسیدن به گل سوم، نیمه دوم را برای خودش بسیار راحت کرده و کار حریف را تمام کند اما یک اشتباه و دریافت گل کاری کرد تا تیم پراشتباه و از هم گسیخته مس برای چیزی حدود 15 دقیقه روی دروازه بیرانوند بتازد و تا آستانه گل مساوی پیش برود. یحیی اما در میانه نیمه دوم تغییرات مثبتی در تیمش اعمال کرد و با بازی دادن به دو مهاجم جدید فشار بیشتری روی خط دفاعی مس گذاشت تا میزبان بیشتر از این بالا نیاید. حاصل این تغییرات و اضافه شدن بازیکنانی مثل پریرا، عالیشاه و آل‌کثیر بازگرداندن ورق بازی به سود پرسپولیس بود که حاصل آن چند موقعیت گل قطعی دیگر و در نهایت رسیدن به گل تمام‌کننده مسابقه بود تا در نهایت یحیی با شجاعت، چینش درست و تغییرات به موقع به مهم‌ترین سه امتیاز فصل –به زعم خودش– دست یابد و دست پر از کرمان برگردد و با انجام مأموریت خود بار دیگر فشار را روی استقلال و سپاهان بگذارد و منتظر امتیاز دادن دو مدعی دیگر بماند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی