صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

بدترین نتیجه کشتی آزاد در قهرمانی آسیا بعد از 10 سال

سقوط آزاد

مسابقات کشتی قهرمانی آسیا دو روی متفاوت برای ایران داشت. ابتدا قهرمانی کشتی فرنگی و بعد شکست عجیب کشتی آزاد. در کشتی فرنگی اگرچه سطح مسابقات و قرعه مناسب کشتی‌گیران به قهرمانی فرنگی‌کاران کمک کرد اما در کشتی آزاد شرایط متفاوتی رقم خورد و تیم پژمان درستکار در همان 5 وزن نخست نشان داد که از فرم ایده‌آل به دور است اما فاجعه در 5 وزن دوم تکمیل شد. شاگردان پژمان درستکار در 5 وزن اول یک طلا و دو برنز و در پنج وزن دوم یک نقره و یک برنز به دست آوردند. به لحاظ ارزش مدال یکی از بدترین دوره‌ها برای تیم ملی کشتی آزاد رقم خورد. آن‌هم در شرایطی که ترکیب تیم ملی به هیچ عنوان ترکیب بد و ضعیفی نبود. حتی اگر تیم ملی کشتی آزاد با این ترکیب راهی مسابقات قهرمانی جهان هم می‌شد باید نتیجه بهتری را از خودش به جا می‌گذاشت اما این چیزی که در قهرمانی آسیا به میزبانی قزاقستان ثبت شد؛ یکی از بدترین نتایجی بود که می‌شد ثبت شود.
 
تیم جوان نبود
اولین موضوعی که درباره این ناکامی مطرح می‌شود، ترکیب جوان و کم‌تجربه تیم است اما واقعیت این است که این تیم نه تنها جوان نبوده بلکه از ترکیب خوبی هم برخوردار بوده و بسیاری از نفرات تیم باتجربه بودند. جوان‌های تیم یاسین رضایی، حسین ابوذری، امیرحسین کاووسی و امیررضا معصومی بودند که البته کاووسی و معصومی مدتی است فعالیت خود را در بزرگسالان پیگیری می‌کنند. ترکیب تیم ملی کشتی آزاد اگرچه خروجی مسابقات قهرمانی کشور بود اما نفراتی در ترکیب تیم ملی به قهرمانی آسیا اعزام شدند که تجربه بسیار زیادی دارند. از این جمع هم سه نفر به مدال برنز رسیدند.

قهرمانان جهانی باختند
علیرضا سرلک نایب قهرمان جهان، رحمان عموزاد قهرمان جهان، علیرضا کریمی دارنده مدال برنز و نقره جهان، مجتبی گلیج دارنده مدال برنز جهان و امیررضا معصومی دارنده مدال طلای جوانان و امیدهای جهان در ترکیب این تیم حضور داشتند اما از این جمع فقط یک نفر توانست مدال طلای قهرمانی آسیا را به دست بیاورد. این نشان می‌دهد که تیم ملی کشتی آزاد شرایط خوبی را در اردوی تیم ملی نداشته و باید تصمیمات جدی برای این تیم اتخاذ شود. انتظار کسب مدال طلا از نفراتی که مدال جهانی را در کارنامه خود دارند توقع زیادی نیست.
 بدترین نتیجه بعد از 10 سال!
نتیجه‌ای که تیم ملی کشتی آزاد در قهرمانی آسیا قزاقستان کسب کرد در تاریخ کم‌سابقه است. در واقع از سال 2000 تاکنون این برای دومین بار بود که در قهرمانی آسیا فقط یک فینالیست برای کشتی آزاد رقم می‌خورد که البته در دو دوره قبلی هم مسابقات در 10 وزن برگزار نمی‌شد. سال 2000 تیم ملی کشتی آزاد در 8 وزن به مسابقات رفت اما دو فینالیست داشت که هر دو باختند. سال 2006 هم تیم ملی کشتی آزاد دو فینالیست داشت که دو طلا توسط هادی حبیبی و محمد رضایی به دست آورد اما یک سال بود که اوضاع بدتر از امسال بود. سال 2013 تیم ملی کشتی آزاد یک فینالیست داشت که صاحب یک مدال طلا هم توسط پرویز هادی شد.
سومی آسیا برای ایران
تیم ملی کشتی آزاد با کسب یک طلا، یک نقره و سه برنز در رده‌بندی تیمی هم شرایط بسیار بدی را تجربه کرد و در حالی‌که این توقع وجود داشت براحتی قهرمان آسیا شود اما این بار برای رسیدن به‌عنوان سومی هم رقابت میلیمتری داشت. سی و ششمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در حالی برگزار شد که کشتی ایران 29 بار به‌عنوان قهرمانی رسیده اما این بار قزاقستان با اقتدار به‌عنوان قهرمانی رسید و تیم ژاپن هم در رده دوم ایستاد تا شاگردان پژمان درستکار در رده سوم قرار بگیرند. آخرین باری که کشتی ایران به‌عنوان سومی رسیده بود را کسی به یاد ندارد و سال گذشته هم این تیم با شش طلا، یک نقره و یک برنز مقتدرانه قهرمان آسیا شده بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی