صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد - ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۳

هافبک باتجربه هوادار امیدوار است امشب روبه‌روی استقلال بازی کند

شجاعی علیه خداحافظی

آخرین بازی خوب مسعود شجاعی را چه کسی به خاطر دارد؟ آخرین بار که او توانست سرنوشت‌ساز باشد کدام بازی بود؟ کاپیتان سابق تیم ملی در ماه‌های گذشته اکثراً مصدوم یا ناآماده بوده و نتوانسته در لیگ برتر صحنه ماندگاری خلق کند. شجاعی در روزهای گذشته به تمرینات هوادار برگشته و ظاهراً برای بازی امشب مقابل استقلال به شرایط بازی رسیده ولی بعید است که ساپینتو بخواهد برنامه ویژه‌ای برای مهار او داشته باشد.
 
دو فصل کم‌اثر
شجاعی فصل گذشته 24 بار در لیگ برتر برای نساجی بازی کرد که نتیجه‌اش تنها دو گل و یک پاس گل بود؛ آماری ضعیف برای بازیکنی که زمانی در لالیگا بازی می‌کرد. در فصل جاری دقایق بازی و همچنین اثرگذاری‌اش محدودتر شده. شجاعی نیم‌فصل اول فقط در 4 بازی برای نساجی به زمین رفت. او درگیر مصدومیت بود و البته مطهری هم اعتقاد زیادی به او نداشت تا تنها 73 دقیقه بازی کند.
شجاعی در نیم‌فصل دوم به هوادار پیوست تا دوباره با ساکت الهامی همکاری کند. این مربی در تراکتور و نساجی هم با هافبک سابق اوساسونا کار کرده و علاقه‌مند است که از او در ترکیب تیمش استفاده کند، ولی شجاعی در 7 بازی برای هوادار گل یا پاس گلی نداشته.
او در دو بازی قبلی مقابل ملوان و پیکان غایب بود، ولی حالا آماده بازی است و احتمال حضورش در ترکیب اصلی هم کم نیست. الهامی در دو بازی مقابل پرسپولیس و سپاهان شجاعی را در ترکیب اصلی قرار داد و ظاهراً بر این باور است که تجربه او در بازی مقابل مدعیان می‌تواند به تیمش کمک کند و به میانه زمین تیمش نظم بیشتری بدهد. البته مشخص نیست که حضور شجاعی مقابل خط میانی استقلال که حریف را به شدت پرس می‌کند چقدر منطقی باشد. او در 38 سالگی تحرک گذشته را ندارد، ایستا بازی می‌کند و این مدل بازی مقابل هافبک‌های استقلال می‌تواند برای هوادار کشنده باشد.
 
آخرین بازمانده جام جهانی 2006
شجاعی آخرین بازمانده از جمعی است که سال‌ها در تیم ملی همبازی بودند. جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، جلال حسینی، خسرو حیدری و مهدی رحمتی بازیکنانی بودند که در ادوار قبلی جام‌های جهانی و جام ملت‌ها کنار شجاعی حاضر بودند و حالا از فوتبال خداحافظی کرده‌اند.
شجاعی یکی از 23 بازیکن فهرست برانکو ایوانکوویچ در جام جهانی 2006 بود و تنها بازیکنی از این گروه است که هنوز فوتبال بازی می‌کند. بازیکنان آن تیم اکثراً وارد دنیای مربیگری شده‌اند و تعدادی از آنها مثل گل‌محمدی، نکونام، کعبی، عنایتی و نصرتی در لیگ بیست و دوم مربیگری کردند.
شجاعی معمولاً درباره زمان خداحافظی‌اش از فوتبال صحبت نمی‌کند. او تمایلی به خداحافظی از تیم ملی هم نداشت و امیدوار بود در جام جهانی قطر هم حاضر باشد، ولی نه اسکوچیچ نه کی‌روش او را دعوت نکردند.
 
تصمیم سخت
خداحافظی از فوتبال تصمیم سختی برای بازیکنان است. برای مسعود شجاعی که بازی در لیگ‌های اسپانیا، امارات، یونان و قطر را تجربه کرده و 87 بار برای تیم ملی بازی کرده این وداع آسان نیست، ولی به نظر می‌رسد که او به پایان این مسیر طولانی نزدیک شده است.
تصمیم برای خداحافظی در نهایت متعلق به شجاعی است، ولی طرفداران فوتبال معمولاً ترجیح می‌دهند که ستارگان تیم ملی در اوج کنار بروند. برای بازیکنی که پیراهن اوساسونا و آ.ا.ک. را به تن کرده و در سه جام جهانی حاضر بوده، نیمکت‌نشینی در تیم‌های پایین‌جدولی لیگ برتر چندان خوشایند نیست.
پنج بازی تا پایان فصل باقی‌ مانده و در آن زمان مشخص خواهد شد که آیا شجاعی کفش‌هایش را می‌آویزد یا همچنان تمایل خواهد داشت به فوتبال ادامه بدهد. اگر شجاعی تصمیم به ماندن بگیرد، در 39 سالگی انتخاب‌هایش محدودتر خواهد شد و آمارش احتمالاً ضعیف‌تر. شاید زمان آن رسیده که او مثل دوستانش قدم به دنیای مربیگری بگذارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی