هدفی در دوردست‌ترین نقطه ممکن

آیا «نساجی» واقعاً  آسیایی است؟

وصال روحانـی
روزنامه نگار

سران نساجی می‌گویند حضور این باشگاه پرسابقه و محبوب مازندرانی در فصل بعدی لیگ فوتبال قهرمانان آسیا محرز شده و سران فدراسیون هم حرفی دال بر رد این ادعا نزده‌اند و در نتیجه باید پرسید این تیم پرطرفدار قائمشهری برای شرکت در این رقابت‌های سخت تا چه میزان آمادگی دارد.
نساجی البته مجوز حضور در لیگ مذکور را به لطف فتح رقابت‌های فصل گذشته جام حذفی کشور دریافت کرده و فدراسیون فوتبال ایران لابد نامش را در کنار دو سه تیم پیشنهادی دیگر خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌دهد تا در بررسی‌های این نهاد مشخص شود که ضوابط حرفه‌ای و چهارچوب استاندارد حضور در لیگ قهرمانان را دارند یا خیر. ظواهر امر چندان به سود نساجی نشان نمی‌دهد. نه قواعد فوتبال حرفه‌ای و ملزومات شرکت در مهم‌ترین جام باشگاهی قاره در تار و پود نساجی رؤیت می‌شود و نه به لحاظ سخت‌افزاری نساجی در حدی است که AFC آن را ضروری می‌شمرد. استادیوم شهید وطنی قائمشهر هم پس از بارها و مدت‌ها تعمیر و ترمیم شدنش هر چیزی نشان می‌دهد الا چیزی که AFC  آن را استاندارد می‌انگارد و شرط لازم برای شرکت در مسابقات قاره‌ای توصیف می‌کند.
 
آنها مو را از ماست می‌کشند
جام حذفی فصل گذشته فوتبال کشور اولین و مهم‌ترین جام کشوری‌ای بوده که نساجی طی قریب به 65 سال حیاتش فتح کرده و این تیم به مرحله یک‌چهارم نهایی فصل جاری این پیکارها هم راه یافته اما کسب مجوز از طریق فتح لیگ یا جام حذفی در رقابت‌های داخلی یک چیز است و آسیایی و محقق تلقی شدن برای شرکت در مسابقات قاره‌ای چیزی به کلی متفاوت. شاید تا چند سال پیش که AFC مماشات می‌کرد و فدراسیون مدارکی صوری را برای حرفه‌ای تلقی شدن باشگاه‌های ایرانی به این نهاد ارائه می‌داد، نساجی می‌توانست مطمئن باشد که با وجود کاستی‌هایش در حیطه رقابت‌های حرفه‌ای دروازه حضور در لیگ قهرمانان را به روی خود خواهد گشود اما در یکی دو سال اخیر که AFC سختگیر شده و مو را از ماست می‌کشد، حضور تیم‌های فاقد مؤلفه‌های حرفه‌ای در رقابت‌های آسیایی بسیار دشوار شده است. به واقع دیدیم که سال پیش هم این نهاد چه سرخابی‌های تهرانی و چه گل‌گهر سیرجان را یا به دلیل بدهکار بودن به زمین و زمان و یا نداشتن مشخصه‌های حرفه‌ای از لیگ قهرمانان بیرون انداخت و فقط پذیرای فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان شد که از قضا تخم دوزرده‌ای نکرده و هیچ جامی را هم در فصل منتهی به لیگ قهرمانان نبرده بودند. به خاطر همین ملاحظات است که اظهارات سران نساجی در خصوص قطعی بودن حضورشان در لیگ آسیا را نباید جدی و واقعی شمرد و باید تا زمان اعلام نهایی اسامی قبول شده‌ها توسط «AFC» که در اردیبهشت ماه محقق می‌شود، صبر پیشه کرد. با این حال اگر شرایط و مشخصه‌های نساجی همانی است که می‌بینیم و ضوابط «حرفه‌ای و مستقل و استاندارد» تلقی شدن همانی باشد که می‌دانیم و در عملکرد و راهبردهای AFC مشهوده بوده است، تیم قائمشهری بیش از آن که به دروازه‌های ورودی این مسابقات نزدیک نشان بدهد، نزدیک در خروجی آن قرار دارد.
 
پس‌زمینه‌ای نامطمئن
این را نیز فراموش نکنیم که مجوز احتمالی مورد بحث در شرایطی برای نساجی صادر خواهد شد که این تیم در لیگ برتر فصل پرفراز و فرود و بسیار کم‌ثمری را پشت سر گذاشته و بر اثر آن قرارداد همکاری‌اش با حمید مطهری سرمربی این تیم ظاهراً به صورت توافقی و با رضایت دو طرف فسخ شده و کادر فنی جدیدی سر کار آمده و تا مساعد شدن اوضاع و جا افتادن بازیکنان در فضای تازه زمان زیادی باید سپری شود. به این ترتیب تیم مازنی با پس‌زمینه‌ای فاقد اطمینان در شرایطی به سوی لیگ قهرمانان خیز برداشته که حتی اگر اجازه شرکتش صادر شود، بدون یک مقدمه‌سازی معقول و قوی و نرمال به سوی آن میدانگاه به حرکت درخواهد آمد و به تبع آن کسب نتایج مثبت در این لیگ برایش به مراتب سخت‌تر خواهد شد و شاید هدفی در دوردست‌ترین نقطه ممکن باشد. به واقع این نکته نیز در معرض ابهام اساسی قرار دارد که آیا کارلوس هرناندز اینارخوس اسپانیایی که به جانشینی مطهری زمام امور را در نساجی در دست گرفته، گزینه درستی برای این پست هست یا خیر و آیا در قائمشهر جواب می‌دهد یا نه.
 

جستجو
آرشیو تاریخی