صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و نه - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

موقعیت استثنایی؛ 8 بازیکن ارنج اصلی در آستانه محرومیت از دربی

در انتظار تصمیم یحیی؛ هر 8 نفر بازی می‌کنند؟

محمد قراگزلو
روزنامه نگار

همیشه بازی‌های قبل از دربی به خاطر بحث روانی اهمیت بسیاری برای پرسپولیس و رقیب سنتی‌اش داشته هر چند برخی همچنان تأکید می‌کنند بازی دربی متأثر از نتیجه و حواشی دیدار قبلی‌اش نیست و حتی از شرایط دو تیم در جدول رده‌بندی نیز تأثیر نمی‌پذیرد.
با این حال این بار انجام بازی دربی در فاصله 5 هفته مانده به پایان آن هم در شرایطی که دو تیم در کورس قهرمانی هستنند باعث شده تا بازی قبل از دربی هم حساسیت‌های بسیاری پیدا کند بخصوص اینکه این بار پرسپولیس در شرایطی استثنایی قرار گرفته است. غیر از اینکه این بار به خاطر اختلاف یک امتیازی دو تیم در صدر جدول و حضور همزمانشان در کورس قهرمانی اهمیت جدولی بسیاری یافته، پرسپولیس با شرایطی عجیب و غریب در بازی ماقبل دربی وضعیتی پیدا کرده که می‌تواند در مصاف سرنوشت‌ساز با استقلال دچار مشکل شود.
شاید در فصول گذشته همیشه دو تیم سرخابی، رسانه‌ها و هوادارانشان روی بازیکنان در آستانه محرومیت‌شان قبل از دربی حساس می‌شدند و البته همان بازیکنان حواس‌شان بود که با سهل‌انگاری، اعتراض بی‌جا، تکل و خطای نامتعارف و هر حرکتی که باعث گرفتن کارت زرد و محرومیت‌شان شود، دم به تله ندهند اما این بار تعداد بازیکنان در آستانه محرومیت پرسپولیس آنقدر زیاد شده که یحیی گل‌محمدی و پرسپولیس را در یک موقعیت استثنایی قرار می‌دهد.
سروش رفیعی که قبل از این در همین فصل یک بار به دلیل چهاراخطاره شدن یک جلسه محرومیت را تجربه کرده و طی دو هفته اخیر به ترکیب اصلی تیمش برگشته یکی از ده بازیکنی است که قبل از دربی مرگ و زندگی در آستانه محرومیت قرار گرفته است. غیر از او میلاد سرلک، وحدت هنانوف، سینا اسدبیگی، مهدی ترابی، گئورگی گولسیانی، علیرضا بیرانوند، وحید امیری، محمد عمری و علی نعمتی  9 بازیکن دیگر این فهرست هستند.
اگر قرار باشد یحیی ترکیبی مشابه ترکیب اولیه دو بازی گذشته‌اش به میدان بفرستد 8 نفر از این 10 بازیکن در ارنج اصلی هستند و خطر محرومیت از حضور دردربی بشدت تهدیدشان خواهد کرد. تنها سینا اسدبیگی و وحدت هنانوف هستند که فعلاً جایی در ارنج اصلی ندارند اما از قضا هر دو نفر بین بازیکنان ذخیره جزو نزدیک‌ترین نفرات به ارنج اصلی به حساب می‌آیند و در کادر نفرات اصلی مد نظر یحیی هستند.
هر چند مشخص نیست تصمیم یحیی برای دیدار با مس کرمان چه خواهد بود اما به نظر می‌رسد گل محمدی مجبور است که برای این بازی با تمام قوا و ترکیب ایده‌آل مدنظرش وارد میدان شود چرا که چاره‌ای غیر از این نخواهد داشت. فعلاً بازی با مس کرمان فینال پیش روی سرخ‌ها به حساب می‌آید و از دست دادن امتیاز در این بازی می‌تواند دربی را برای پرسپولیس سخت‌تر کند. پرسپولیس همین حالا یک امتیاز از سپاهان و استقلال عقب‌تر است و اگر قرار باشد مقابل مس امتیاز بدهد شاید با نتایجی که دو حریف دیگر در این هفته مقابل مس رفسنجان و هوادار می‌گیرند، عقب‌تر بیفتد و مسیر قهرمانی دشوارتر شود و البته قبل از دربی شرایط روانی تیم را تحت تأثیر قرار دهد.
از طرفی هشت بازیکنی که در ارنج اصلی هستند و در آستانه محرومیت قرار دارند بی‌جانشین به نظر می‌رسند. مثلا تصور کنید یحیی ارنجی به میدان بفرستد که این بازیکنان در آن حضور نداشته باشند. آنگاه او مجبور است احمد گوهری را درون دروازه قرار دهد، از پورعلی گنجی و فرجی در مرکز دفاع استفاده کرده، دانیال را در دفاع راست قرار دهد اما بازیکنی برای دفاع چپ نخواهد داشت. برای خط میانی اما غیر از صادقی و ترابی که هافبک‌های کناری هستند بازیکنی برای مرکز زمین در دسترس نیست چرا که کمال به بازی مس نخواهد رسید. در خط حمله اما می‌شود از عیسی، عبدی و پریرا استفاده کرد اما بعید است چنین اتفاقی بیفتد و یحیی با تمام قوا مقابل مس بازی می‌کند.
تنها حالتی که شاید یحیی در کرمان بخواهد کمی احتیاط کند بیرون گذاشتن گولسیانی یا امیری در دفاع و میلاد سرلک در خط میانی است که آن هم احتمال زیادی ندارد. مثلاً می‌تواند از پورعلی گنجی در ارنج اصلی کنار علی نعمتی بازی بگیرد و به گولسیانی استراحت دهد یا علی نعمتی را جای امیری در دفاع چپ بازی دهد. همچنین می‌تواند از اسدبیگی جای سرلک استفاده کند اما احتمال این تغییرات زیاد نیست و به نظر می‌رسد تقریباً همه بازیکنان در آستانه محرومیت مقابل مس به میدان خواهند رفت و تنها تغییر محتمل حضور پورعلی‌گنجی جای نعمتی در مرکز خط دفاع خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی