صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و شش - ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۶

سنگین وزن فراموش شده جودو مدیر فنی تیم ملی شد

پایان خانه‌نشینـی میــــــران

محمود میران چهره شناخته شده و نام‌آشنای جودوی ایران با حکم آرش میراسماعیلی رفیق و هم‌تیمی قدیمی خود و رئیس جدید فدراسیون جودو، پس از سال‌ها دوری اجباری از کادرفنی تیم ملی و مسائل مربوط به جودو، خانه‌نشینی را رها کرده و به‌عنوان مدیرفنی تیم ملی جودوی بزرگسالان به خانه برگشته است! اتفاقی جالب توجه و البته تکراری که امیدواریم پایانش برای هر دو طرف، خصوصاً محمود میران پیشکسوت و قهرمان سال‌های نه چندان دور تیم ملی جودوی ایران پایان و حسن ختامی خوش باشد. زیرا تجربه قبلی میران از حضور در بخش فنی تیم ملی جودو، تجربه تلخی بود که البته تاوانش نیز جدایی و خانه‌نشینی طولانی مدت برای سنگین وزن پرافتخار جودوی کشورمان بود.

رضاعباسپور
روزنامه‌نگار


روز از نو، روزی از نو!
 محمود میران قطعاً یکی از چهره‌های نام‌آشنا و پرافتخار تیم ملی جودوی ایران در سنگین وزن به شمار می‌رود. ملی‌پوش پرافتخار سنگین‌وزن (100+ کیلوگرم) تیم ملی جودوی کشورمان که بواسطه 18 سال حضور مستمر در تیم ملی جودو موفق شد عناوین و افتخارات متعددی را برای ورزش و جودوی کشورمان کسب کند. رسیدن به نشان برنز سنگین وزن جودوی جهان در رقابت‌های جهانی 2001 مونیخ، همین‌طور دستیابی به 5 نشان ارزشمند(4 نقره و یک برنز) بازی‌های آسیایی از سال 1994 هیروشیما تا بازی‌های آسیایی 2002 بوسان کره جنوبی، همچنین تعداد زیادی نشان‌های ارزشمند طلا، نقره و برنز در پیکارهای بین‌المللی و قهرمانی آسیا، بیانگر درخشش و عملکرد قابل تقدیر ستاره سنگین وزن سال‌های گذشته جودوی ایران است. البته میران هرچقدر در دوره قهرمانی عملکرد خوبی داشت تا تبدیل شود به یکی از چهره‌های ماندگار جودوی ایران، در بخش مربیگری و فنی ناکام بود و نتوانست آن‌طوری که از او انتظار می‌رفت، باشد. به همین دلیل پس از حواشی فراوانی که پیرامون او در دوره مربیگری‌اش (قبل از بازی‌های المپیک 2012 لندن و در دوره سرپرستی و مدیریتی رستگار در فدراسیون جودو) وجود داشت، او از جودو و تیم ملی جدا شد و تقریباً مدت زمان زیادی را از دنیای مربیگری و سیستم مدیریتی جودو فاصله گرفت. حالا دوباره آرش میراسماعیلی در دوره جدید ریاستش، گویا یاد هم‌تیمی قدیمی سنگین وزنش افتاده و با ابلاغ حکم مدیرفنی تیم ملی برای او، بار دیگر «محمود میران» که سال‌ها خانه‌نشین و منزوی شده بود را به جودو بازگرداند. یعنی برای جودو و میران بار دیگر بعد از این همه سال دوری، روز از نو و روزی از نو آغاز شده است! شرایطی که باید دید آیا به نسبت قبل تغییراتی ملموس در آن ایجاد شده است، یا اینکه دیر یا زود به‌خاطر فضای پرتنش و حاشیه‌ای که بواسطه تعلیق بر جودوی ایران حاکم شده و حال این رشته را خراب کرده است، جور دیگری رقم می‌خورد. هرچند از صمیم قلب امیدواریم که مثل مرتبه قبل این وصال نهایتاً با پایان تلخ و جدایی اجباری رفقای قدیمی تکرار نشود.
 بازگشت به عقب از روی ناچاری
قطعاً تعلیق طولانی مدت جودو، کوچ اغلب ستاره‌های نامدار این رشته از تیم ملی و خداحافظی آنها با این رشته ورزشی، همین‌طور کمبود نیروی درجه یک و غنی فنی در جودو برای تقویت کادرهای فنی، برای تیم مدیریتی فعلی جودو، چاره‌ای جز بازگشت به عقب و استفاده از ظرفیت‌های نامدار این رشته ورزشی که به هر دلیل ممکن خانه‌نشین شده یا از جودو فاصله گرفتند، نمی‌گذارد.
قطعاً محمود میران یکی از مفاخر و چهره‌های ماندگار و پرافتخار جودوی ایران به شمار می‌رود. اما او در بخش فنی و مربیگری در سنوات قبل به هردلیل نتوانست عملکرد جالب توجهی داشته باشد. به همین دلیل خودش تصمیم گرفت سال‌های زیادی از جودو و تمامی مسائل مربوط به آن فاصله گرفته و جدا شود. بنابراین حالا که بار دیگر مجموعه مدیریتی جودو تصمیم گرفته است، سراغ سنگین‌وزن خانه‌نشین شده خود رفته و او را به‌عنوان مدیر فنی بالای سر کادرفنی خود قرار دهد، نشان دهنده همان شرایط سختی است که تعلیق روی شانه‌های جودو باقی گذاشته است. کمبود شدید نیروی فنی و درجه یک در جودو که باعث شده مسئولان این فدراسیون چاره‌ای جز بازگشت به عقب و استفاده از تمامی ظرفیت‌هایی که امتحانشان را (خوب یا بد خیلی تفاوتی ندارد) پس دادند، نداشته باشند. به هر روی باید بازگشت دوباره میران در شرایطی که گفته شد را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که این بار با مدیریت درست مجموعه فنی تیم ملی جودو شرایطی متفاوت با گذشته را تجربه کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی