صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و دو - ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

۷ چهــــــره ویژه بازی‌های ملی نوروز ۱۴۰۲

رسول مجیدی
روزنامه نگار


رتگی
ایتالیا بازی‌های انتخابی یورو را خوب شروع نکرد. در مسابقه اول مغلوب انگلیس شد و بعد تنها با دو گل از سد تیم ضعیف مالت گذشت. اما حاشیه اصلی درباره تیم ایتالیا ماجرای مهاجم نوک‌شان بود. مانچینی که بدرستی دریافته تیمش در پست شماره ۹ مشکل دارد و در سری‌آ هم هیچ ایتالیایی گلزنی وجود ندارد به سراغ یک استعداد آرژانتینی رفت که پدربزرگ ایتالیایی دارد؛ متئو رتگی. در ایتالیا خیلی‌ها می‌گویند چرا از بازیکنی که ایتالیایی اصیل نیست، در ایتالیا دیده به جهان نگشوده، در تیم ملی زیر 19 ساله‌های آرژانتین به میدان رفته استفاده می‌شود اما او ۲ گل از ۳ گل ایتالیا در ۲ بازی اخیر را به ثمر رساند تا نشان دهد حضورش بسیار تأثیرگذار بوده.
 
رونالدو
با رفتن رونالدو به النصر و روزهای بدش در جام جهانی قطر تصور می‌شد کار این ستاره در تیم ملی پرتغال به پایان رسیده اما او هنوز برای زدن رکوردهای ملی انگیزه دارد. با آمدن مارتینز به تیم ملی پرتغال دیگر رونالدو مثل جام جهانی نیمکت‌نشین نیست. در ترکیب اصلی قرار می‌گیرد و البته گل می‌زند. او در بازی‌های ملی اول سال، موفق شد یک رکورد تاریخی دیگر هم بزند و با بازی مقابل لیختن‌اشتاین تبدیل شود به بازیکنی که بیشترین بازی ملی در تاریخ را انجام داده. او صد و نود و هفتمین بازی‌اش را تجربه کرد و ۴ روز بعد هم در بازی مقابل لوکزامبورگ به عدد ۱۹۸ رسید. کریس در هر دو بازی گل زد تا رکوردش در صدر جدول آقای گلی بازی‌های ملی جهان را هم به عدد ۱۲۲ برساند.
 
هری کین
انگلیس بازی‌های انتخابی یورو ۲۰۲۴ را عالی شروع کرد. اول ایتالیا را برد و انتقام باخت فینال یورو ۲۰۲۰ را از آنها گرفت و بعد هم با ۲ گل از سد اوکراین گذشت. ستاره آنها در این دو بازی هری کین بود. کاپیتان تیم ملی انگلیس که هنوز هم از بابت از دست دادن ضربه پنالتی مقابل فرانسه در جام‌جهانی و همچنین سقوط «سه‌شیر» به سطح دوم لیگ ملت‌ها از او انتقاد می‌شود، در بازی با ایتالیا از روی نقطه پنالتی گل دوم تیمش را به ثمر رساند و با زدن ۵۴ گل و گذر از رکورد وین رونی، به‌تنهایی رکورددار گلزنی در تاریخ تیم ملی انگلیس شد. او در بازی بعدی هم گلزنی کرد تا رکوردش را ارتقا ببخشد.
 مسی
آرژانتین قهرمان جام جهانی هم در دو هفته نخست سال ۱۴۰۲ دو بازی دوستانه انجام داد؛ با دو رقیب کم نام و نشان. آنها ابتدا پاناما را ۲-۰ بردند و بعد ۷ گل به کوارسائو زدند. مسی در جریان این ۲ بازی ۴ گل زد که ۳ تایش در بازی دوم بود. حالا مجموع گل‌های ملی مسی به ۱۰۲ رسیده. او فقط ۷ گل تا رکورد علی دایی فاصله دارد و البته ۲۰ گل با رکورد رقیب دیرینه‌اش رونالدو.
 
مک تومینای
اسپانیا دوران تازه‌اش با لوییز دلا فوئنته را شروع کرد. شروعی که البته آنچنان هم درخشان نبود. آنها بازی اول را از نروژ بردند و بعد در بازی دوم، بعد از ۹ سال در این رقابت‌ها باختند. آن هم مقابل اسکاتلندی که تا پیش از این فقط ۲ بار اسپانیا را برده بود. ستاره اسکاتلند در این بازی اسکات مک‌تامینی بود. او هر ۲ گل بازی را به ثمر رساند تا آنها در گلاسکو به یک پیروزی مهم برسند. اسکاتی ۴ روز قبل هم در دیدار با قبرس ۲ گل زده بود تا نشان دهد در سیستم ۱-۶-۳ استیو کلارک حسابی جا افتاده. مک تامینی تا قبل از این فقط یک گل ملی در کارنامه داشت و حالا ۵ گله شده!
 
تدسکو
خیلی‌ها منتظر بودند تا در بهار امسال بازی‌های بلژیک تحت هدایت سرمربی جوان جدیدش را مشاهده کنند. بلژیک با انتخاب دومنیکو تدسکو نشان داد قدرت ریسک‌پذیری بالایی دارد و مربی آلمانی در ۲ بازی اخیر بخوبی جواب اعتماد مدیران بلژیک را داد. بلژیک در بازی اول با درخشش لوکاکو که هت تریک کرد ۳-۰ سوئد را شکست داد و بعد در یک بازی دوستانه موفق شد در کلن ۳-۲ آلمان، میزبان یورو ۲۰۲۴ را شکست دهد. این یک دستاورد بزرگ برای دومنیکو تدسکو بود و موفق شد رکوردهای زیادی را از این بابت جا به جا کند.
 
فولکروگ
واقعیت این است که تا همین چندماه پیش کسی خیلی نیکلاس فولکروگ را در خارج از آلمان نمی‌شناخت. دوران درخشش او همزمان شده بود با سقوط وردربرمن به بوندس‌لیگای دو. شاید حتی درخشش او در این تیم در بوس‌لیگای یک هم به چشم نمی‌آمد اما در لیگ دو که قطعاً کسی در موردش حرف نمی‌زد. اما او در لیست نهایی آلمان برای جام جهانی قرار گرفت و اتفاقاً گل کاش. گرچه هیچوقت در جام جهانی به‌صورت فیکس بازی نکرد اما بهترین گلزن آلمان‌ها بود. او در دو بازی دوستانه ملی اخیر برای اولین بار به‌صورت فیکس به میدان رفت و اتفاقاً در هر دو بازی گل زد. حالا فولکروگ در مجموع ۶ بار پیراهن آلمان را پوشیده و ۶ گل هم به ثمر رسانده!   

جستجو
آرشیو تاریخی