صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هفتاد و یک - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۸

قدرتنمایی بچه غول مهارنشدنی

شب باشکوه هالند

لیگ قهرمانان جایی است که عیار هر کسی را مشخص می‌کند و ارلینگ در برد 7 بر صفر منچسترسیتی مقابل لایپزیگ این را نشان داد. بعد از آنکه لیونل مسی در سال 2012 در بازی بارسلونا با بایرلورکوزن پنج گل در یک دیدار مرحله حذفی لیگ قهرمانان زد، تا سه‌شنبه شب کسی نتوانست این موفقیت را تکرار کند. اما این تنها رکوردی نبود که مهاجم نروژی به دست آورد. هالند جوان‌ترین بازیکنی است که به رکورد 30 گل در لیگ قهرمانان اروپا رسیده ضمن اینکه در فاصله حدود سه ماه مانده تا پایان فصل با 39 گل بهترین گلزن تاریخ باشگاه منچسترسیتی در یک فصل شده؛ برای اینکه اهمیت موضوع بهتر مشخص شود، بدانید رکورد قبلی در اختیار تامی جانسون بود که در فصل 1929-1928 توانسته بود 38 گل بزند.
هالند مصمم بود گل نزدن در بازی رفت را جبران کند و از دقیقه اول اشتیاق فراوانی برای گلزنی نشان داد. او که با پنالتی‌اش در بازی شنبه شب مقابل کریستال پالاس تنها گل بازی را زده بود، گل اول این مسابقه را هم در دوئل با دروازه‌بان لایپزیگ، یانیس بلاسویچ زد. یک دقیقه بعد روی ریباند ضربه کوین دبروین که به تیر افقی دروازه خورده بود، گل دوم را زد. عطش او با این دو گل فرو ننشست و قبل از پایان نیمه هت‌تریک خود را کامل کرد.
با دو گلی که در نیمه دوم زد، دو رکورد را شکست. رکورد کیلیان امباپه به عنوان جوان‌ترین بازیکنی که به 30 گل در لیگ قهرمانان می‌رسد و رکورد رود فان نیستلروی به عنوان سریع‌ترین بازیکنی که این قله را فتح می‌کند. شاید اگر حدود نیم ساعت مانده به پایان بازی تعویض نمی‌شد، اتفاقات دیگری هم رخ می‌داد.
 
قانون هند و VAR
 سیتی با آن برتری فوق‌العاده‌اش در زمین نیازی به کمک نداشت اما پنالتی‌ای که به دست آوردند و آتش بازی‌شان شروع شد یکی از تصمیمات بحث‌برانگیز داوران VAR بود. هیچ کس در محوطه جریمه لایپزیگ توجه نداشت که در نبرد هوایی بنجامین هنریکس با رودری توپ به دست بازیکن میهمان خورده اما کمک داور ویدیویی، داور بازی، اسلاوکو وینچیچ مجبور به بازبینی صحنه روی مانیتور کنار زمین شد. این هندهای اتفاقی بعد از فصل 2019-2018 که VAR در لیگ قهرمانان راه افتاد، خیلی مرسوم شده و این رقابت‌ها را قطعاً تنزل داده است.
 
شوک ملایم
پپ گواردیولا در کنفرانس خبری قبل از بازی یک شوک ملایم به کوین دبروین داد و بازیساز بلژیکی را تشویق کرد که اصول بازی را خیلی راحت اجرا کند. همین کافی بود. دبروین در این بازی همه کار کرد. او از همه جا به دفاع منسجم لایپزیگ حمله کرد و از کناره‌ها و مرکز آنها را از کار انداخت. او زمینه‌ساز گل دوم هالند و سیتی بود و حقش بود که این جشن باشکوه سیتی با گل او به پایان برسد.
 
بازی به نفع سیتی
مربی لایپزیگ تیم نصف و کاره‌ای در اختیار داشت و جای خالی هافبک کلیدی تیم، ژاور اشلاگر بشدت محسوس بود ضمن اینکه کریستوفر انکونکو مهاجم شاخصش حضور نداشت. مارکو رزه اما نتوانست ضعف‌های تیمش را به خوبی تشخیص دهد و آنطور بازی کرد که سیتی می‌خواست. همین باعث شد گل‌های زیادی بخورند. راه‌هایی برای شکست دادن تیم گواردیولا وجود دارد اما این یکی از آنها نیست.
 
شب‌های اروپایی
 مشخص است که برخی هواداران منچسترسیتی هنوز با لیگ قهرمانان اروپا رابطه برقرار نکرده‌اند. میزان حضور تماشاگران در شب‌های اروپایی سیتی خیلی کمتر از بازی‌های لیگ برتر است و گاهی پپ گواردیولا مجبور می‌شود هواداران را به لیگ قهرمانان علاقه‌مند کند. این بازی پاداشی بود برای آن دسته از هواداران که مرتباً در بازی‌های لیگ قهرمانان شرکت می‌کنند و عاشق تماشای رقابت تیمشان با تیم‌های قدرتمند قاره هستند. چه کسی است که دوست نداشته باشد تیم محبوبش هفت گل بزند و مهاجم اول تیمش در چنین عرصه معتبری رکورد بشکند؟
 
مدافع کروات
 شایعاتی درباره انتقال یوشکو گواردیول به منچسترسیتی مطرح شده و او از آن دست مدافعانی است که گواردیولا دوست دارد. شاید این بازی می‌توانست فرصت ایده‌آلی باشد برای مدافع کروات تا خودش را به مربی کاتالان نشان دهد. او البته نمی‌تواند مقصر این شکست سنگین قلمداد شود اما اینکه نتوانست در برابر گل‌های متعدد تیم میزبان کاری کند، قطعاً به ماجرای انتقال او به سیتی کمک نمی‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی