با مهم‌ترین تیم ایران در سالی که گذشت

تیم ملی و سال باخت - باخت

به آخرین روزهای سال رسیدیم. یک هفته دیگر باید با ۱۴۰۱ خداحافظی کنیم و به سال جدید برسیم. سالی که برای فوتبال ایران در عرصه ملی بسیار مهم تلقی می‌شود. جدا از بحث تیم‌های نوجوانان و امید، تیم ملی بزرگسالان کشورمان که به نوعی ویترین فوتبال کشور محسوب می‌شود نیز کار دشواری را پیش روی خود دارد و باید در جام ملت‌های آسیا به میدان برود. مسابقاتی که دیگر نمی‌توان در مورد آن با عباراتی همچون حضور آبرومندانه یا دفاع از اعتبار فوتبال ایران یاد کرد بلکه تحت هر شرایطی باید تحت عنوان یکی از مدعیان سنتی فتح مسابقات به قطر برویم و هر اتفاق دیگری غیر از این اگر رخ بدهد حکم ناکامی مطلق را برای فوتبال ما خواهد داشت.
سال ۱۴۰۱ در حالی به روزهای پایانی خود رسیده که اگر بخواهیم با نگاهی منصفانه وضعیت تیم ملی بزرگسالان را مورد نقد و بررسی قرار بدهیم باید اعتراف کنیم که علیرغم میل باطنی، به لحاظ ملی سال خوبی را سپری نکردیم.

استارت با ناکامی
سال ۱۴۰۱ برای تیم ملی کشورمان با ناکامی شروع شد. در پنجمین روز از امسال ملی‌پوشان کشورمان در ورزشگاه جام جهانی شهر سئول به مصاف کره جنوبی رفتند اگرچه در آن مقطع صعود ایران به جام جهانی قطعی شده بود ولی دیدارهای انتخابی هنوز به پایان نرسیده بود و ما برای صدرنشینی با کره مصاف داشتیم.
در دیداری که به میزبانی حریف شرقی برگزار شد، تیم ملی با ارائه یک نمایش انتقادآمیز مسابقه را با نتیجه دو بر صفر واگذار کرد و دقیقاً از همانجا بود که زمزمه‌های کنار گذاشتن دراگان اسکوچیچ به طور جدی شنیده شد. ۵ روز پس از آن بازی در مشهد توانستیم لبنان را شکست بدهیم و تحت عنوان تیم نخست گروه‌مان صعود کنیم.
قرعه‌کشی جام جهانی و نگرانی
بلافاصله پس از برگزاری دیدار با لبنان و پایان کار تیم ملی در پیکارهای انتخابی جام جهانی، مدیران ارشد وقت فدراسیون همراه با مدیر تیم ملی به قطر رفتند تا در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی شرکت کنند. همگروهی با انگلیس، امریکا و ولز کافی بود تا منتقدان دراگان اسکوچیچ به طور جدی خواهان متحول کردن نیمکت تیم ملی شوند و تأکید داشتند با این مربی کروات به جایی نخواهیم رسید.

لغو بازی با کانادا
جنجال اردوی قطر
تیم ملی باید از خرداد ماه روند آماده‌سازی خود جهت حضور در جام جهانی ۲۰۰۲ را آغاز می‌کرد اما ماجراهایش دقیقاً از همان مقطع آغاز شد. ابتدا قرار بود ما در آخرین ماه بهار راهی کانادا شویم و علاوه بر تیم ملی این کشور، با اکوادور هم همانجا بازی کنیم سپس به سوی قطر پرواز کرده و یک بازی دوستانه هم در دوحه انجام بدهیم اما مسابقه با کانادا و اکوادور لغو شد و فدراسیون نتوانست به جای آنها هیچ حریف دیگری پیدا کند به همین خاطر از روی ناچاری راهی قطر شدیم و اردوی تدارکاتی در آنجا برگزار کردیم. یک مسابقه دوستانه هم با الجزایر داشتیم اما چیزی که بیشتر از همه باعث اوج گرفتن حواشی پیرامون تیم ملی شد اتفاقات به وقوع پیوسته در اردوی قطر بود.

بازگشت کی‌روش
 نتایج امیدوار کننده
تحولاتی که شهریورماه به وقوع پیوست، زمینه برای تغییر سرمربی تیم ملی را فراهم کرد. مهدی تاج دوباره رئیس فدراسیون فوتبال ایران شد و طبق وعده‌ای که داده بود، کارلوس کی‌روش را آورد. اتفاقی که اگر چند ماه زودتر به وقوع می‌پیوست، شاید نتایج بهتری در قطر می‌گرفتیم. البته او چند روز پس از روی کار آمدن توانست با تیم ملی ایران در اردوی اتریش نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای بگیرد. ما اروگوئه را بردیم و با سنگال هم مساوی کردیم ولی در آن مقطع کمتر کسی تصور می‌کرد چه اتفاقاتی برای تیم ملی در قطر ۲۰۲۲ رقم خواهد خورد.

شوک بزرگ
اگر قبل از بازی با انگلیس در اولین روز مرحله گروهی جام جهانی از خوشبین‌ترین هواداران این تیم پیرامون نتیجه مسابقه با ایران سؤال می‌کردید، بدون شک هیچ‌کدام از آنها حدس نمی‌زدند که تیم ملی کشورشان که اتفاقاً آن زمان در بحران نتیجه‌گیری هم قرار داشت، بتواند شش گل وارد دروازه ایران کند اما چنین اتفاق تلخی به وقوع پیوست تا یکی از سنگین‌ترین شکست‌های تاریخ فوتبال ایران با نتیجه ۶ بر ۲ مقابل انگلیس رقم بخورد. این بازی را باختیم اما جام جهانی هنوز تمام نشده بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی