صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و هفت - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۸

مسی باید بازنشسته شود یا به بارسلونا برگردد

دیگر در پاریس نمان!

کار لیونل مسی تمام است. از نظر خیلی کارشناسان بازی بی‌خاصیت فوق‌ستاره آرژانتینی در باخت پاری‌سن‌ژرمن مقابل بایرن‌مونیخ ثابت کرد او دیگر نمی‌تواند در بالاترین سطح تأثیرگذار باشد. به نظر می‌رسد قهرمانی جام جهانی 2022 فراموش شده است. البته ناکامی‌های پاریس تنها به او مربوط نمی‌شود اما باید قبول کرد مسی بخشی از مشکل است و دستمزد سرسام‌آور او بهتر است جای دیگری خرج شود.
 
تیمی ثروتمند با نیمکتی ضعیف
به قول دیوید ژینولا در برنامه کارشناسی شکست پاری‌سن‌ژرمن، استعداد فردی برای لیگ قهرمانان کافی نیست و تیم به یک خط میانی قدرتمند و نیمکتی قابل اتکا نیاز دارد. پاریس هیچ کدام را ندارد همان‌طور که کریستوف گالتیه در کنفرانس خبری بعد از بازی گفت: «مصدومیت‌ها به تیم ضربه زده و این البته شوکه‌کننده است.» چرا باید یک ابرباشگاه با حمایت دولتی این‌چنین بی‌عمق باشد. در بازی چهارشنبه خوان برنات، نوردی موکیله، ال شادیله بیتشیابو، وارن زئیر امری و هوگو اکیتیکه را به زمین آوردند در حالی که تعویضی‌های بایرن، سرژ گنابری، لروی سانه، سادیو مانه و ژوائو کانسلو بودند. واقعاً ناصر الخلیفه و همکارانش باید توضیح بدهند با پول نفت تمام‌نشدنی باشگاه چه کرده‌اند. مسی هم باید برای خودش دلیل موجهی برای ماندن در پاریس داشته باشد و درباره ماندن در تیم تصمیم بگیرد.
 
بدترین تصمیم
مسی در مراسم معارفه‌اش با پیراهن پاری‌سن‌ژرمن گفت: «می‌خواهم یک بار دیگر قهرمان اروپا شوم و فکر می‌کنم پاریس بهترین جا است.» این اشتباه بزرگی بود و کمتر از دو سال بعد از آمدن او، فاصله پاریس با قهرمانی اروپا بیشتر از قبل شده، در واقع حضور او عامل مؤثری در این ناکامی بوده. ورود به پروژه نامشخص پاری‌سن‌ژرمن بدترین تصمیم دوران حرفه‌ای مسی بود. پاریس البته حق داشت، آنها می‌خواستند از نظر مالی مسی را تأمین کنند ضمن اینکه به او فرصت بازی دوباره در کنار دوستش، نیمار و همچنین بااستعدادترین فوتبالیست جهان در حال حاضر، کیلیان امباپه را بدهند. ایده جذابی بود اما بی‌ثمر بود.
 
بازی‌های بزرگ
مسی به اعتراف خودش سال اول سختی در پایتخت فرانسه داشت، به دلایل مختلف از ترافیک‌های پاریس تا ابتلا به ویروس کووید 19 و مشکلات بیرون زمین روی عملکردش در زمین تأثیر منفی داشت تا جایی که توسط هواداران پاریس هو شد. این فصل بهتر بوده اما هواداران تردید دارند.
 شروع خوب مسی در نیمه اول فصل به خاطر این بود که می‌خواست با تمام قدرت در جام جهانی حاضر شود. بعد از آن، مسی با آزادی بیشتری بازی کرده و آن بار سنگین روانی نبردن جام جهانی از روی دوشش برداشته شده و خودش گفته آرامش بیشتری دارد اما واقعیت این است که عملکرد او در بازی‌های بزرگ باشگاهی قابل توجه نیست و به قول برخی کارشناسان دلش با تیم نیست.
 
بازگشت به بارسلونا
 مسی تنها ناکام بازی با بایرن نبود که به قول امباپه برای قهرمانی اروپا ساخته شده است. در مقابل، مالکان پاریس تیمی نساخته‌اند که بنیان درستی داشته باشد و بتواند سنگینی بار سه فوق‌ستاره و دستمزد نجومی‌شان را تحمل کند. اما مسی، باید گفت سرمایه‌گذاری پاریس روی او بیشتر بوده تا او روی باشگاه.
جای تعجب هم نیست، همه می‌دانیم چرا مجبور به ترک باشگاه محبوبش شد، می‌دانیم بارسلونا هنوز باشگاه او است و نوکمپ خانه‌اش؛ این را ‌ژاوی صریحاً گفت. بنابراین اگر مسی می‌خواهد در فوتبال اروپا ادامه دهد، بازگشت به نوکمپ در پایان فصل بهترین تصمیم است هم از نظر ورزشی و هم شخصی. البته در پاریس پول بیشتری در می‌آورد یا حتی بیشتر در MLS و عربستان سعودی. اما او حالا دیگر نباید به پول فکر کند. در واقع باید دستمزدش را آنقدر پایین بیاورد که فشاری به تیم بحران‌زده مالی بارسا نیاید یا اگر انگیزه‌اش درآمد است، مثل کریستیانو رونالدو به عربستان برود. این روحیه مسی نیست، او هفت توپ طلا برده و این حق را به دست آورده که بهترین تصمیم را برای خود و خانواده‌اش بگیرد.
 
دوراهی بهترین بازیکن تاریخ
مسی اگر می‌خواهد دوباره قهرمان اروپا شود نباید وقتش را در پاریس تلف کند چون اوضاع در ماه‌های پیش رو بدتر می‌شود تا جایی که بازنشستگی گزینه بهتری است تا اعتبار تمام این سال‌ها در چنین شرایط نامناسبی زیر سؤال برود. البته او به این گزینه فکر نمی‌کند، او حتی فوتبال ملی را بعد از رسیدن به رویای دیرینه‌اش کنار نگذاشت و گفته می‌شود به دنبال دفاع از عنوان قهرمانی آرژانتین در جام جهانی چهار سال بعد در امریکای شمالی است.
بنابراین هنوز پرانگیزه است حداقل برای تیم کشورش. اما مسی مقابل بایرن همان بازیکن الهام‌بخش سه ماه قبل نیست و این یعنی بهترین بازیکن تاریخ باید تصمیم مهمی بگیرد. آمدن به پاریس یک انتخاب نادرست بود که با توجه به شرایط مجبور شد اما ماندن، گزینه بدتری است.

ZOOM

مسی تنها ناکام بازی با بایرن نبود که به قول امباپه برای قهرمانی اروپا ساخته شده است. در مقابل، مالکان پاریس تیمی نساخته‌اند که بنیان درستی داشته باشد و بتواند سنگینی بار سه فوق‌ستاره و دستمزد نجومی‌شان را تحمل کند. اما مسی، باید گفت سرمایه‌گذاری پاریس روی او بیشتر بوده تا او روی باشگاه.

جستجو
آرشیو تاریخی