صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۹

بحران پاریس خیلی چیزها را عوض می‌کند

پایان عصر ستاره‌ها

پاری‌سن‌ژرمن قبل از این هم چنین  شرایطی را تجربه کرده، یک بار دیگر رویای لیگ قهرمانان آنها بر باد رفته و برای پنجمین بار در هفت سال اخیر از مرحله یک هشتم نهایی حذف شده‌اند. بازی رفت را در خانه با یک گل باختند و در بازی برگشت نیمار غایب بود و همه چشم‌ها به لیونل مسی و کیلیان امباپه بود اما از بهترین بازیکنان جهان کاری بر نیامد و شرایط پاریس بحرانی شد. آینده آبستن حوادث زیادی برای تیم ثروتمند فرانسوی است.

نیمار دیگر برای پاریس بازی نمی‌کند
این تقریباً قطعی است. شانس بد نیمار در پاریس در سال ۲۰۲۳ هم ادامه یافت و گرانترین بازیکن جهان تا آخر فصل بازی نمی‌کند. موقعیت عجیبی برای بازیکن و باشگاه است. پاریس بدون او تیم بهتری است اما او همچنان می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد ضمن اینکه از نظر اقتصادی هم به نفع باشگاه است. جدایی از بازیکن برزیلی حالا که تیم یک ناکامی اروپایی دیگر را تجربه کرده آسانتر شده. او در واقع جز فروش پیراهن و به وجد آوردن هواداران کار خاص دیگری برای تیم انجام نمی‌دهد. اگر پاریس فهرستی برای نقاط نیاز به تقویت تیمش تهیه کند، جای نیمار در صدر آن است.
 
گالتیه چه می‌شود؟
هر مربی پاری‌سن‌ژرمن یک مأموریت نهایی دارد: قهرمانی اروپا. موفقیت داخلی و ارائه فوتبال زیبا لازم است اما عملکرد هر مربی با بردن لیگ قهرمانان قضاوت می‌شود. توماس توخل، موریسیو پوچتینو و اونای امری پیش از این به خاطر ناکامی در قاره شغل خود را در این تیم از دست داده‌اند. حالا چشم‌ها به گالتیه است. او قرار بود تیم پاریسی را متعادل کند، به دفاع سر و سامان بخشد و در برابر ستاره‌ها تسلیم نشود. حالا بعد از هشت ماه جایگاه او به خطر افتاده، تیمش بدون ارائه بازی‌های زیبا می‌برد و اشتباهات دفاعی هم سر جای خود باقی است. مقابل بایرن از نظر دفاعی خوب بودند اما در حمله با وجود مسی و امباپه برنامه خاصی نداشتند. احتمال اینکه در ماه‌های آینده مربی‌شان تغییر کند، زیاد است.
 
آخرین ماجرای اروپایی مسی در بارسلونا
آیا واقعاً امکان دارد؟ آیا بارسلونا استقبال می‌کند؟ حداقل در زمین احتمالش زیاد نیست. در فصل اول بعد از رفتن مسی ۱۳ امتیاز کمتر از رئال مادرید گرفتند اما در این فصل تیم ژاوی تغییرات زیادی داشته و جمع و جور شده است. در نقل و انتقالات از مربی تیم حمایت شد و توانست سبک خودش را پیاده کند. کنترل رختکن دست او است و شانس اول قهرمانی لیگ به حساب می‌آیند شاید حتی دوگانه داخلی را ببرند. بنابراین جای مسی کجا است؟
البته بارسلونا با یک بازیکن هجومی دیگر که مثل مسی تعیین‌کننده باشد، بهتر می‌شود. آمدن او فقط جنبه تاکتیکی ندارد و بازگشت سلطانی است که هرگز تصور نمی‌شد برود. خوان لاپورتا و ژاوی تلویحاً از این بازگشت استقبال کرده‌اند و مسی هم هیچ وقت آن را به طور کامل رد نکرده است. با ناکامی اروپایی پاری‌سن‌ژرمن این انتقال آسانتر انجام می‌شود و بارسلونا برای بازی در لیگ قهرمانان با مسی بهتر خواهد بود. مسی که در شروع فصل بعد ۳۶ ساله می‌شود تا پایان این فصل قرارداد دارد بنابراین احتمال آمدن او به بارسلونا وجود دارد.
 
خرید استعدادهای هجومی
بعد از هر ناکامی اروپایی یک خرید بزرگ صورت گرفته از مسی تا جان لوییجی دوناروما و پاریسی‌ها نشان داده‌اند برای موفقیت در اروپا حاضرند استعدادهای بیشتری را جذب کنند. با توجه به اینکه در تابستان ممکن است برخی ستاره‌ها بروند، پاریس بیکار نمی‌ماند. جود بلینگهام به آسانی به پاریس نمی‌آید و لیورپول یا رئال مادرید را ترجیح می‌دهد اما رافائل لیائو و ویکتور اوسیمن در دسترس هستند. به هر حال بعد از اتفاقات چهارشنبه شب در مونیخ شاید در تابستان دوباره ولخرجی کنند.
 دوباره قهرمانی لیگ یک
تیم گالتیه می‌تواند این فصل هم قهرمان شود. این هم برای خودش دستاورد قابل توجهی است. یک تیم سخت می‌تواند ۳۸ هفته ثبات داشته باشد و ناکامی در اروپا به معنای آن نیست که لیگ یک اهمیتی ندارد.
کسی چه می‌داند؟ شاید قهرمانی مقتدرانه در لوشامپیونا به مدیر ورزشی تیم، لوییس کامپوس و هیأت مدیره امید بدهد. شاید امباپه و مسی ماندنی شوند و باختن به بایرن‌مونیخ شرم‌آور نیست اما عبور از خط پایان لیگ به سختی مایه شرمساری تیمی مثل پاری‌سن‌ژرمن است.

امباپه می‌رود
امباپه به صراحت گفته بود بازی با بایرن روی آینده‌اش تأثیر نمی‌گذارد اما نمی‌شود خیلی روی حرف‌های او حساب کرد. چند ماه پیش هم گفته بود گزارش‌ها درباره رفتنش درست نیست اما آن را هم خیلی‌ها باور نکردند و سخت می‌شود تصور کرد بهترین گلزن تاریخ باشگاه پاریسی بعد از یک ناکامی دیگر در اروپا در تیم می‌ماند.
البته او انعطاف‌پذیر است. چند ماه فرصت دارد تا قراردادش را تا سال ۲۰۲۵ تمدید کند. اگر پیشنهاد باشگاه را رد کند می‌تواند در تابستان با مبلغی کمتر از ارزش خود برود یا ۱۸ ماه دیگر به‌عنوان بازیکن آزاد از تیم جدا شود. پاریس نتوانسته ستاره‌اش را برای اینکه در اروپا به مقامی شایسته برسند، متقاعد کند و حالا رقبای بزرگتر قاره‌ای خود را آماده جذب او کرده‌اند. مثلاً رئال مادرید هیچ وقت از او دست برنداشته و حالا به‌دنبال جانشینی برای کریم بنزما است. در تابستان پیش رو شاید تمایل زیاد برای جذب او نداشته باشد اما در شرایط بهتر مثل سال ۲۰۲۴ که بازیکن آزاد می‌شود، به‌دنبال او خواهند بود. چلسی، منچستریونایتد و منچسترسیتی را هم نباید نادیده گرفت.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی