صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و شش - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

جانشین پیرمرد پرتغالی، این جوان اسپانیایی است؟

سانچز در یک‌قدمی نیمکت داغ تیم ملی

آرمن ساروخانیان
@armen9971

ظاهراً مذاکرات فدراسیون فوتبال با فلیکس سانچز به مراحل نهایی رسیده و این مربی اسپانیایی سرمربی بعدی تیم ملی خواهد بود. فرآیند انتخاب جانشین کی‌روش در هفته‌های گذشته حاشیه‌های زیادی بوجود آورد و نام بردن از چندین مربی لیگ برتری، فدراسیون را با انتقادات زیادی روبرو کرد، ولی به نظر می‌رسد که این یک فضاسازی نه چندان حرفه‌ای برای پنهان کردن گزینه اصلی بود. در روزهای گذشته شایعه انتخاب امیر قلعه‌نویی هم داغ شد. در ساعاتی که گل‌گهر برای بازی با استقلال آماده می‌شد ظاهراً مذاکرات با قلعه‌نویی هم در جریان بود، ولی شرایط در روزهای اخیر به نفع سانچز تغییر کرد. مهدی تاج در سال‌های گذشته نشان داده که به مربیان خارجی تمایل بیشتری دارد و منتظر چراغ سبز وزارت ورزش و سجادی برای نهایی کردن توافق با مربی اسپانیایی بود. البته دیروز خبر دیگری منتشر شد که برخلاف مسیر زمزمه‌ها و شایعات در تهران بود و از توافق فلیکس سانچز با فدراسیون فوتبال اکوادور می‌گفت. روزنامه آس هم این خبر را به نقل از یک خبرنگار اکوادوری منتشر کرد و حتی نوشته که سانچز این هفته برای امضای قرارداد به این کشور امریکای جنوبی می‌رود، ولی این روزنامه پیش از این هم از توافق فدراسیون فوتبال ایران با پاکو خمس نوشته بود که تکذیب شد. به هر حال اگر امروز، بیستم اسفند فدراسیون فوتبال طبق وعده‌ سانچز را به عنوان سرمربی جدید تیم ملی معرفی کند، اتفاق عجیبی نخواهد بود.

قهرمان آسیا
معاوضه سرمربیان ایران و قطر اتفاق نادری در فوتبال آسیا خواهد بود. کی‌روش که سال‌ها روی نیمکت ایران نشست به تازگی با فدراسیون فوتبال قطر به توافق رسید و حالا قرار است فلیکس سانچز مسیر برعکس را طی کند و به تهران بیاید.
سانچز 47 ساله کارش در فوتبال قطر را به عنوان مربی تیم‌های پایه شروع کرد و در سال 2017، وقتی سرمربی تیم زیر 23 ساله‌های این کشور بود جانشین خورخه فوساتی اروگوئه‌ای روی نیمکت عنابی‌ها شد. سانچز قرار بود سرمربی موقت تیم ملی قطر باشد، ولی با نتایج خوبی که گرفت اعتماد فدراسیون فوتبال این کشور را برای همکاری بلندمدت جلب کرد. بزرگترین دستاورد او در جام ملت‌های آسیا 2019 بود که توانست قطر را برای اولین بار به قهرمانی قاره برساند.
قطر در شروع تورنمنت در جمع مدعیان اصلی نبود و در اوج اختلافات سیاسی در ورزشگاه‌های امارات تحت فشار زیادی قرار داشت، ولی با تکیه بر نسلی که سانچز سال‌ها با آن کار کرده بود، موانع سخت را یکی بعد از دیگری پشت سر گذاشت. آنها در مسیر قهرمانی توانستند عربستان، عراق، کره جنوبی، امارات و در نهایت ژاپن را شکست دهند. تیم ملی در نیمه‌نهایی این تورنمنت با کی‌روش مغلوب تیم خوب ژاپن شد، ولی قطر در فینال به این تیم باج نداد و به برتری سه بر یک رسید.
کار سانچز در فوتبال قطر بعد از جام جهانی 2022 به پایان رسید. هرچند قطر هر سه بازی‌اش در این تورنمنت خانگی را باخت، ولی میزبان در برابر اکوادور، هلند و سنگال بازی‌های سختی داشت و امتیاز گرفتن از این تیم‌ها آسان نبود.

قهرمانی با جوانان قطر
شروع کار سانچز در آکادمی مشهور لاماسیا بوده و فدراسیون فوتبال قطر با توجه به همین سابقه او را برای کار در آکادمی اسپایر انتخاب کرد. او بعد از آن روی نیمکت تیم جوانان، امید و بزرگسالان قطر نشست و نسلی ساخت که این کشور کم‌جمعیت با تکیه بر آن در سال‌های گذشته توانست وارد جمع قدرت‌های آسیا شود. اولین موفقیت سانچز در فوتبال قطر قهرمانی جوانان آسیا در سال 2014 بود. او با تیمش در فینال توانست کره شمالی را شکست بدهد. رسانه‌های قطری در روزهای گذشته بعد از حذف تحقیرآمیز تیم جوانان این کشور از جام ملت‌های آسیا، آن را با دوران مربیگری سانچز مقایسه کردند. تیم جوانان قطر در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا هر سه بازی‌اش را باخت و در بازی آخر 9 گل از جوانان استرالیا دریافت کرد. محمد الغرباوی، خبرنگار قطری نوشته است: «فرستادن بازیکنان برای تمرین با تیم‌های اروپایی در ماه‌های گذشته نتوانست به ارتقای تیم کمک کند. دستاورد و عملکرد جوانان قطر شباهتی با نتایج و موفقیت‌های تیم فلیکس سانچز در سال 2014 نداشت.»شنیده می‌شود که فدراسیون فوتبال با سانچز درباره همکاری در رده‌های پایه هم صحبت کرده و حتی ممکن است مسئولیت تیم امید هم به این مربی اسپانیایی سپرده شود. کی‌روش موفق شد نسل جدیدی را وارد تیم ملی کند، ولی میانگین سنی تیم ملی بالا رفته و ایران مسن‌ترین تیم جام جهانی قطر بود. سانچز برای تزریق نسل جدید در تیم ملی هم انتخاب خوبی است. بر خلاف قطر که ذخیره بازیکن محدودی دارد، دست این مربی برای انتخاب بازیکن در تیم ملی ایران باز خواهد بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی