صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و پنج - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و پنج - ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۸

چلسی – دورتموند؛‌ فرم ترسناک زنبورها در همه جام‌ها

فرصت آبی‌ها برای یک شروع تازه

 

بوروسیادورتموند برد خفیف و غیرقابل اتکای یک بر صفر را امشب به لندن می‌آورد و می‌خواهد با عبور از چلسی به جمع 8 تیم برتر اروپا برسد. سه هفته پیش تنها گل بازی وستفالن را کریم آدیامی زد و حالا گراهام پاتر به دنبال نتیجه‌ای است که زمان بیشتری را برایش روی نیمکت چلسی بخرد.در بازی رفت ستاره جوان تنها گل بازی را زد و ترکیب گرگور کوبل، تیر دروازه و دفع روی خط امره جان چلسی را از گل زدن محروم کرد تا دورتموند 90 دقیقه تا واردکردن یک ناکامی بزرگ دیگر در سال 2023 به آبی‌ها فاصله داشته باشد.پاتر با کمی خوشبینی از آلمان برگشت اما باخت‌های پیاپی مقابل ساوتهمپتون و تاتنهام فریادهای متقاضیان اخراج او را بلندتر و بلندتر کرد و باید گفت همه هواداران چلسی از اینکه در بازی این هفته مقابل لیدز، وسلی فوفانا گل زد و روند شش بازی بدون برد چلسی به پایان رسید، خوشحال نبودند. دیدار با لیدز و دورتموند در آینده این مربی مؤثر قلمداد شده و اگر بتواند دورتموند را از پیش روبردارد، روزهای خوبی در انتظار او خواهد بود.
اما حذف از این مرحله برای غول غرب لندن یک رویه نیست. این تیم در سال‌های 2015 تا 2020 چهار بار از مرحله یک‌هشتم‌نهایی حذف شد اما در فصل 2021-2020 تا آخر رفت هر چند از هفت بار آخر که بازی رفت مرحله حذفی لیگ قهرمانان را در خانه حریف باخته‌اند، چهار بار به مرحله بعد صعود کرده‌اند. چلسی در شش بازی آخرش در استمفوردبریج چهار کلین‌شیت داشته اما تا قبل از گل فوفانا سه بازی متوالی دروازه حریفان را باز نکرده بود و آمار چهار گل در 10 بازی آخرشان واقعاً نگران‌کننده بود.دورتموند که ناکامی‌های زیادی را تجربه کرده، در حالی وارد بهار می‌شود که با نتایج خوبش در سال جدید موفقیت داخلی و اروپایی برایش دور از دسترس نیست. تیم ادین ترزیچ بعد از جام جهانی 10 بازی در بوندس‌لیگا، جام حذفی آلمان و لیگ قهرمانان انجام داده و همه را برده است که آخری را جمعه 2 بر یک مقابل لایپزیگ به دست آورد. حالا بایرن‌مونیخ در حالی که تنها به دلیل تفاضل گل بهتر در رده دوم بوندس‌لیگا قرار دارد، می‌تواند برای دومین بار بعد از فصل 2017-2016 به مرحله یک‌چهارم‌نهایی لیگ قهرمانان برسد. روند فوق‌العاده دورتموند در سال 2023 شامل پنج برد متوالی خارج از خانه در رقابت‌های داخلی نیز می‌شود که در آنها 9 گل زده و تنها دو گل خورده‌اند اما از نوامبر 2020 در بازی‌های خارج از خانه لیگ قهرمانان کلین‌شیت نکرده است. پایتخت انگلیس هم با این تیم مهربان نبوده و بعد از پیروزی 2 بر یک مقابل آرسنال در سال 2013، در هر پنج مسابقه خود در لندن شکست خورده‌ است. آخرین بار که دورتموند در بازی رفت و برگشت مرحله حذفی لیگ قهرمانان به پیروزی رسید، فصل 1997-1996 بود که در نهایت به قهرمانی رسیدند.
 
اخبار تیمی
دکترهای استمفوردبریج بشدت مشغول فعالیت هستند، انتظار نمی‌رود آرماندو بروخا، ادوارد مندی، سزار آسپیلیکوئتا و تیاگو سیلوا به این بازی برسند اما کریستین پولیشیچ شاید بتواند مقابل تیم سابقش بازی کند مثل انگولو کانته و ریس جیمز.
شاید پاتر بعد از پیروزی در لیگ برتر دلیلی برای تغییر سیستم 3-4-3 نداشته باشد و در این صورت تروه چالوبا به جای بنوئه بادیاشیله که نمی‌تواند در بازی‌های اروپایی چلسی را همراهی کند، به زمین می‌رود.
در صورت بازگشت جیمز از مصدومیت همسترینگ، روبن لوفتوس چیک به نیمکت می‌رود ضمن اینکه پاتر مجبور است به کای هاورتز فرصت‌سوز اعتماد کند چون نام پیر امریک اوبامیانگ در فهرست بازی‌های حذفی اروپایی رد نشده است.
ترزیچ هم یک محروم دارد، یولین ریرسون مدافع راست تیم که اگر بود هم جلوتر از ماریوش ولف قرار نمی‌گرفت.  آدیامی هم بعد از زدن تنها گل بازی رفت مصدوم شده و امشب حضور ندارد.  دیگر مهاجم تیم، یوسف موکوکو هم در این بازی نیست. اما علامت سؤال درباره دروازه‌بان اول است، کوبل بازی با لایپزیگ را از دست داد و شاید دوباره الکساندر مایر از دروازه تیم مراقبت کند. سباستین هالر که از سرطان نجات یافته، رهبر خط حمله خواهد بود.

ترکیب احتمالی
چلسی: کپا؛ چالوبا، کولیبالی، فوفانا؛ جیمز، کوواچیچ، فرناندز، چیلول؛ استرلینگ، هاورتز، فلیکس
 بوروسیادورتموند: مایر؛ ولف، سوله، اشلاتربک، گریرو؛ اوزجان، جان، بلینگهام؛ برانت، هالر، رویس

 

جستجو
آرشیو تاریخی