فدراسیون و تیم نوجوانان خطاب به جوانان:

شکست‌ها تمام شد، حالا صعود کنید!

تیم ملی جوانان ایران در چهارچوب مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا  ساعت ۱۳:۳۰ امروز (سه‌شنبه) در ورزشگاه استقلال شهر فرغانه ازبکستان به مصاف ویتنام می‌رود. این سومین دیدار از بازی‌های گروه B است که تکلیف صعودکننده را مشخص می‌کند.
بعد از پیروزی یک بر صفر مقابل قطر و شکست 2 بر 3 مقابل استرالیا، حالا آخرین بازی ایران مقابل ویتنام بازی سرنوشت‎‌ساز شاگردان مرفاوی در مسیر صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی این دوره از مسابقات به حساب می‌آید. آنها با پیروزی مقابل ویتنام می‌توانند صعود خود به مرحله بعد را قطعی کنند.
رئیس فدراسیون فوتبال روز گذشته (دوشنبه) در آستانه بازی مهم تیم ملی، طی تماسی با صمد مرفاوی و میرشاد ماجدی در آستانه بازی حساس این تیم، سعی در همراهی این دو نفر داشت. او در این تماس تلفنی از مرفاوی خواست تا باخت به استرالیا را فراموش کنند و تمام تمرکز خود را روی صعود به جام جهانی زیر 20 سال بگذارند. در حالی که خود او به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال در مسیر آماده‌سازی این تیم، تمام تمرکزش را روی صعود به جام جهانی نگذاشته است و کاستی‌های فراوانی در مسیر آماده‌سازی جوانان برای این رقابت‌ها داشته است.
با این حال اما مهدی تاج در این تماس به این موارد اشاره‌ای نمی‌کند و فقط از جوانان می‌خواهد که صعود کنند. او در این تماس عملکرد جوانان فوتبال کشورمان را در دو بازی ابتدایی قابل قبول دانست و از آنها خواست تمام تلاش خود را برای پیروزی در سومین بازی مقابل ویتنام انجام دهند. در پایان متن این خبر که روی سایت فدراسیون فوتبال منتشر شده آمده: «ماجدی در پایان این گفت‌وگوی تلفنی از تماس تاج و دادن روحیه به سرمربی تیم ملی جوانان تشکر کرد و همراهی او را قابل ستایش دانست.» اما آیا همین تماس‌ها در روحیه بخشیدن به تیم‌ها کافی است؟ آن هم از سوی رئیس فدراسیون فوتبال.
چنین پیام‌هایی از سوی بازیکنان تیم نوجوانان است که به دل می‌نشیند. وقتی حساسیت این بازی و اهمیت آن در صعود جوانان به جام جهانی زیر 20 سال، به قدری است که اعضای تیم نوجوانان را بر آن می‌دارد که از اردوی آماده‌سازی در تهران، برای دوستان خود در تیم جوانان پیامی بفرستند و به آن‎ها انگیزه بدهند.
آنها پیام خود را خطاب به بازیکنان تیم جوانان ایران این‌طور بیان کردند: «تنها با تمرکز روی این بازی، صعود از مرحله گروهی و‌ موفقیت در مرحله حذفی نه تنها برای شما که شایستگی خود را پیش از این هم ثابت کردید دور از دسترس نیست، بلکه با صعودتان و صعود آتی ما در خرداد ماه به جام جهانی، می‌توانیم باهم نسل بعدی و پرقدرت فوتبال ایران را بسازیم.»
جوانان ایران اما تنها در صورت پیروزی مقابل ویتنام است که می‌توانند با خیال راحت صعود را جشن بگیرند. در صورتی که شاگردان مرفاوی بتوانند ویتنام را شکست دهند، قطعاً به مرحله بعدی صعود می‌کنند. ملی‌پوشان جوان ایران با یک پیروزی و یک شکست سه امتیازی هستند و تفاضل گل «صفر» را مقابل اسم خود می‌بینند. اگر این تیم بتواند ویتنام را شکست دهد فارغ از نتیجه بازی دیگر این گروه بین استرالیا و قطر قطعاً به مرحله بعدی صعود می‌کند.
با در نظر گرفتن این احتمال، تعداد گل‌های زده ایران بیشتر از ویتنام خواهد بود. اگر استرالیا نیز بتواند قطر را شکست دهد با برنده بازی ایران و ویتنام به مرحله بعدی راه پیدا می‌کند.
اگر ایران مقابل ویتنام مساوی بگیرد و استرالیا نیز نتیجه تساوی را در بازی با قطر کسب کند دیگر خبری از صعود شاگردان مرفاوی به دلیل باخت در بازی مستقیم (با وجود هم‌امتیازی) نیست و استرالیا همراه با ویتنام به مرحله بعد صعود می‌کند.
همین معادلات هم هست که کار ایران را برای بازی امروز سخت و حساس می‌کند. چرا که صعود این تیم به جام جهانی بعد از اخلال‌هایی که در برنامه‌های جوانان به وجود آمد، به شدت برای فدراسیون فوتبال حیاتی است.

جستجو
آرشیو تاریخی