صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۶

غیبت عجیب پر افتخارترین کشتی‌گیر تاریخ در جمع بهترین‌ها

یزدانی و گرایی خط خوردند

فدراسیون کشتی قصد دارد در نظرسنجی مردمی، برترین کشتی‌گیر سال 1401 را انتخاب کند که در این بین نامی از حسن یزدانی و محمدرضا‌ گرایی نیست. این نظرسنجی از طریق سایت و صفحه اینستاگرام فدراسیون کشتی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به ورزش اول کشور، می‌توانند به کشتی‌گیر مورد نظر خود رأی بدهند اما به نظر حالا دو چهره محبوب بین علاقه‌مندان به کشتی از این فهرست جا مانده‌اند.
ضمن اینکه شکل انتخاب بهترین‌های سال کشتی چندان عادلانه و جالب توجه نیست. در این نظرسنجی نام 8 کشتی‌گیر قرار داده شده که در رده سنی بزرگسالان، امیدها، جوانان و نوجوانان هستند و باید بهترین کشتی‌گیر سال با رأی مردم انتخاب ‌شود که بهترین کشتی‌گیر از سوی فدراسیون کشتی مبلغ قابل توجهی پاداش دریافت می‌کند.
فدراسیون کشتی سعی کرده براساس مدالی که کشتی‌گیران کسب کرده‌اند آنها را در بین کاندیداها قرار دهد اما به نظر این انتخاب سلیقه‌ای بوده و به همین دلیل هم ابهام‌هایی را به وجود آورده که سؤال‌برانگیز است.
 کامران قاسم‌پور و رحمان عموزاد طلایی‌های کشتی آزاد در قهرمانی جهان صربستان، امین میرزازاده نقره کشتی فرنگی قهرمانی جهان در صربستان، ایمان محمدی طلای جوانان جهان و امیرعلی آذرپیرا و امیررضا معصومی طلای امیدهای کشتی جهان، علی احمدی وفا و ابراهیم الهی دارنده طلای کشتی نوجوانان جهان 8 کشتی‌گیری هستند که به‌عنوان بهترین‌ها معرفی شدند تا از سوی علاقه‌مندان به کشتی به‌عنوان بهترین کشتی‌گیر سال انتخاب شوند.  
در این بین یک سری از کشتی‌گیران ظاهراً از سوی فدراسیون خط خوردند که خیلی عجیب است. به طور مثال حسن یزدانی که در جهانی صربستان به مدال نقره رسید و حالا بیشترین تعداد مدال جهانی و المپیک را در تاریخ کشتی ایران دارد یا محمدرضا‌ گرایی که نقره جهانی صربستان را در کشتی فرنگی کسب کرد و با همین مدال هم قدم در راه پرافتخارترین کشتی‌گیران فرنگی‌کار تاریخ گذاشته، نامشان در بین بهترین‌ها به شدت خالی است.
شاید فدراسیون کشتی شکست حسن یزدانی مقابل دیوید تیلور در قهرمانی جهان را ملاک قرار داده و نام او را از بین برترین‌ها خط زده اما با وجود همین شکست حسن یزدانی به مدال نقره دست یافت و با شکستن رکورد جهان پهلوان تختی، پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران از حیث تعداد مدال لقب گرفت.
شاید فدراسیون‌نشین‌ها با توجه به ارزیابی که از عملکرد محمدرضا‌ گرایی داشتند و فکر می‌کردند او در جهانی صربستان باید سومین طلای جهانی و المپیک را کسب کند اما او در فینال روی اشتباه خودش کشتی را واگذار کرد و به مدال نقره دست یافت، به همین دلیل از فهرست بهترین‌ها خارج شد اما او با همین دو طلای جهان و المپیک و یک نقره جهانی همین حالا هم یکی از برترین‌های تاریخ کشتی فرنگی است و شاید به همین خاطر باید نامش در بین بهترین‌ها قرار می‌گرفت.‌ گرایی در بین بهترین‌های تاریخ حالا با همین مدال‌ها در کنار امید نوروزی قرار دارد و پایین‌تر از حمید سوریان و قاسم رضایی است با این‌ حال همین نقره ‌گرایی هم مورد توجه فدراسیون قرار نگرفته و امین میرزازاده که نقره سنگین وزن را در جهانی صربستان به دست آورده در بین بهترین‌ها به محمدرضا ‌گرایی ترجیح دادند. میرزازاده با این مدال نقره حالا بعد از علی‌اکبر یوسفی که طلای جهان را کسب کرده، بهترین کشتی‌گیر تاریخ است.
این فهرست بهترین‌های فدراسیون کشتی یک ایراد بزرگ هم دارد و آن ‌هم قرار دادن نام این کشتی‌گیران کنار هم است. یعنی فدراسیون علی احمدی وفا و ابراهیم الهی را از تیم نوجوانان در کنار کامران قاسم‌پور و رحمان عموزاد قرار داده که اصلاً عادلانه نیست و مشخص است که این دو کشتی‌گیر رده سنی نوجوانان نمی‌توانند با دو ستاره بزرگسالان کشتی رقابت کنند؛ در حالی‌ که باید بهترین کشتی‌گیر در هر رده سنی از سوی مردم شانس انتخاب پیدا می‌کرد و به این ترتیب هم فدراسیون باید به کشتی‌گیران برتر هر چهار رده سنی نوجوانان، جوانان، امیدها و بزرگسالان جایزه جداگانه پرداخت می‌کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی