صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت و چهار - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۲

فنونی‌زاده: استعدادیاب‌ها کارشان را می‌کنند اما ریش و قیچی دست آکادمی است

پاس‌های رو به عقب به بیرانوند کمتر شود

مرتضی فنونی‌زاده مدافع اسبق پرسپولیس از کار جدیدی که باشگاه در زمینه کشف استعدادها شروع کرده حرف می‌زند. فنونی‌زاده در ادامه به بعضی از ایرادات فنی تیم اشاره کرده و معتقد است پرسپولیس برای رسیدن به شرایط آرمانی‌اش باید آنها را برطرف سازد.

ناصر قراگزلو
خبر‌نگار
بحث استعداد‌یابی که از سوی پیشکسوتان به باشگاه ارائه شده را طرح موفقی برای پرسپولیس می‌دانید؟
بعد از جلساتی که مدیریت باشگاه با چند پیشکسوت صاحبنام پرسپولیس برگزار کرد قرار بر این شد که 12 استعدادیاب که بیشتر آنها از پیشکسوتان دهه 60 و 70 پرسپولیس هستند به شهرستان‌ها رفته و از بین آنها بازیکنان رده پایه را به باشگاه معرفی کنند.
اما از آنجا که باشگاه پرسپولیس در قسمت آکادمی خیلی قوی کار کرده فکر نمی‌کنید کار جدیدتان با آکادمی پرسپولیس تداخل پیدا می‌کند؟
کار ما با آکادمی تداخلی ندارد و چیزی که باشگاه از ما خواسته به این نکته باز می‌گردد که ما بازیکنان خوب و استعداد‌های ناب را به باشگاه و مربیان تیم‌های پایه معرفی کنیم و بر این اساس ما هم سعی خواهیم کرد بر حسب تجربه‌ای که سال‌ها در فوتبال و کار در تیم‌های پایه داشتیم بازیکنان خوب در رده‌های مختلف پایه را معرفی کنیم اما به هر حال انتخاب نهایی به سرمربیان تیم‌های پایه و نظر آنها بستگی خواهد داشت و به نوعی ریش و قیچی برای انتخاب بازیکنانی که از طریق ما انتخاب می‌شوند در دست باشگاه و مربیان تیم‌های آکادمی است.
بحث استعداد‌یابی در همه تیم‌های بزرگ دنیا وجود دارد اما این امر به نظر در ایران هنوز جا نیفتاده است.
بله در همه جا مرسوم است که استعدادیاب‌هایی از سوی هر باشگاه برای کشف استعداد‌های فوتبال انتخاب و این افراد نیز در سطح کشور استعدادهای ناب فوتبالی را دیده و برای باشگاه انتخاب می‌کنند. اتفاقی که به همت آقای درویش و درایتی که ایشان و بعضی از بزرگترهای باشگاه نظیر محمد آقا پنجعلی و بهروز سلطانی که از چهره‌های ماندگار پیشکسوتان هستند طراحی شد و در دستور کار قرار گرفت. خوشبختانه باشگاه در این خصوص اقدامات لازم را انجام داده و بزودی کار رسمی بازیکنان پیشکسوت برای استعداد‌یابی کلید می‌خورد.
در رابطه با بازیسازی توسط بیرانوند که بعضی وقت‌ها به شکل خطرناکی از سوی مدافعان و بقیه بازیکنان به آن پرداخته می‌شود چه صحبتی دارید؟
بیرانوند بهترین دروازه‌بان ایران و یکی از بهترین‌های آسیاست که با بازگشتش واقعاً دروازه پرسپولیس را بیمه کرده است. قدرت بازیسازی بیرانوند هم بعد از رفتن به اروپا بیشتر شد که این امر برای پرسپولیس و تیم ملی غنیمتی بزرگ محسوب می‌شود. حضور بیرانوند موجب شده بازیسازی به شکل خوبی انجام شود اما گاهی اوقات پاس‌های رو به عقب زیادی به بیرانوند داده می‌شود که روند تیم را کند می‌سازد و تیم را از ریتم هجومی و تیمی دور می‌کند. از این‌رو به نظرم اگر بیش از اندازه از خط دروازه بازیسازی انجام نشود بهتر است و این بازیسازی بیشتر توسط هافبک‌ها و مدافعان انجام شود.
در رابطه با سیستم مد نظر کادر فنی پرسپولیس در بازی‌های خانگی و خارج از خانه نیز گویا شما توصیه‌های خاصی دارید.
بله به نظرم در بازی‌های خارج از خانه بهتر است با یک مهاجم بازی کنیم اما در بازی‌های خانگی حتماً باید از دو مهاجم و یک هافبک دفاعی استفاده کنیم چون استفاده از دو هافبک دفاعی هیچ ضرورتی در بازی‌های خانگی ندارد و تیم را دفاعی و محتاط ساخته و بار تهاجمی تیم را نیز کاهش می‌دهد. از این‌رو بازی دادن به بازیکنانی نظیر ترابی و سروش برای سازندگی حتماً می‌تواند وینگرها و بازیکنان تهاجمی ما را در بهترین شرایط قرار دهد امری که در خانه واجب است اما در خارج از خانه حتماً باید شکل کار متفاوت باشد و جانب احتیاط بیشتر رعایت شود.
مشکل گلزنی تیم به نظرتان کمتر شده؟
خوشبختانه با رسیدن بازیکنانی مانند عبدی و آل‌کثیر و پریرا تا حدودی ضعف گلزنی برطرف شده اما با وجود این هنوز مهاجمان ما ششدانگ عمل نمی‌کنند و در امر گلزنی هنوز هم مشکلاتی داریم که من امیدوارم با کار اختصاصی با مهاجمان و احساس مسئولیت بیشتر از سوی آنها این مشکل برطرف شده و بازیکنان خط حمله در امر گلزنی با حداکثر توان کار کنند.
در رابطه با سیستم‌های مد نظر و پیشنهادی‌تان برای یحیی چه توضیحی دارید؟
روش 2-4-4 و سیستم
1-4-1-4 برای پرسپولیس روش‌های خیلی خوبی هستند که به نظرم در پرسپولیس بهتر جواب خواهد داد هر چند سرمربی هم گاهی از روش 1-3-2-4 استفاده می‌کند. با وجود این، نظر سرمربی تیم تعیین کننده است و ایشان است که در نهایت به‌عنوان مسئول فنی تصمیم اول و آخر را در همه امور فنی تیم اتخاذ می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی