در جست‌وجوی شانس‌دار اول قهرمانی

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار
این یک سؤال رایج در فوتبال ایران در روزهای اخیر است که از بین سه تیم سپاهان، پرسپولیس و استقلال کدامیک در پایان فصل جاری لیگ برتر فوتبال کشور به عنوان قهرمانی می‌رسد و البته یافتن پاسخ قطعی آن قدری سخت است.
نه اینکه ضلع چهارمی بر این قضیه متصور نباشد و به واقع نیز گل‌گهر سیرجان که در رده چهارم جدول رده‌بندی جای دارد، هم به لحاظ شمارش امتیازات صاحب چنین اقبالی است (البته در صورت کسب یکی دو برد در هفته‌های پیش‌رو) و هم از نقطه‌ نظر کیفی و کلاس بازی در چنین اندازه‌هایی قرار دارد. با این حال اگر مشخصه‌های لیگ و اتفاقات مسابقات همانی باشد که تا به حال بوده است، شانس سه تیم مورد بحث قدری بیشتر از باشگاه سیرجانی و بسیار فزون‌تر از سایر تیم‌ها منجمله تراکتور است. یک عامل که کمک می‌کند شناسایی شانس‌دار اول قهرمانی آ‌سان‌تر شود، دیدارهای باقی‌مانده سه مدعی نخست و به واقع کیفیت کار تیم‌هایی است که در آن مسابقات روبه‌روی سرخابی‌ها و سپاهان می‌ایستند. در این میان شاید سپاهان برنامه آسان‌تری داشته باشد زیرا نه تنها هر دو دیدار رفت و برگشت خود با استقلال را پشت‌ سر گذاشته بلکه از هر دو دربی رفت و برگشت اصفهان هم فراغت یافته و شاید سخت‌ترین مسابقه‌اش دیدار برگشت با پرسپولیس باشد. این در حالی است که سرخابی‌ها هنوز دربی برگشت تهران را با آن همه حاشیه و جنجالی که همواره با آن عجین است، برگزار نکرده‌اند و این مسابقه احتمالاً در اواخر فروردین 1402 سر خواهد گرفت. دشواری‌های دربی تهران فقط به همین مسابقه ختم نمی‌شود و این بازی چنان بزرگ و حساس و استرس‌زا شده که بر کیفیت کار هر دو تیم در هفته قبل و بعد از دربی هم اثر مستقیم می‌گذارد. به همین خاطر در اکثر سال‌ها به چشم دیده‌ایم که دو تیم از فرط فشار روحی و ناراحتی فکری هم در دیدار قبل از دربی نتایج ضعیف و متوسطی گرفته‌اند و هم در مسابقاتی که بلافاصله در پایان شهرآورد و به واقع در هفته بعدی لیگ داشته‌اند و چنان از انرژی و مقاومت تهی شده‌اند که یک بازیابی سریع و صحیح برای‌شان غیر ممکن شده است.
بدیهی است امتیازاتی که از این طریق از مشت استقلال و پرسپولیس خارج می‌گردد، به سود سپاهان تمام شود و این تیم اصفهانی در صورت شناختن ارزش این فرصت‌ها و اندوختن پوئن‌های لازم، در جاده کسب قهرمانی رهرویی استوارتر خواهد شد و بر فاصله خود با دو تیم پرطرفدار پایتخت خواهد افزود. آنچه آمد، البته اصل و اصول کار و توصیف و نمایی از شرایط موجود است و هرگز یک حکم کلی و نهایی و پیش‌بینی صد درصدی نیست که قطعاً تحقق یابد. چه بسا یکی از دو تیم نامدار تهرانی به‌رغم فضایی که برشمردیم گوی سبقت را از سپاهان بربایند اما اگر چیزی خلاف این روی دهد و سپاهان با استفاده از رقابت حاد سرخابی‌ها با یکدیگر و متمرکز بودن آنها بر این نبرد، از هر دوی آنان بیش از پیش سبقت گیرد و کار را به سود خود تمام کند، آنقدرها هم نباید شگفت‌زده شد.
جستجو
آرشیو تاریخی