صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۸

نگاهی به برندگان بهترین‌های فیفا در بخش زنان

شبی که عدالت زیر سؤال رفت!

امیررضا همایون
خبرنگار

مراسم برترین‌های سال فیفا موسوم به دِ بست دوشنبه شب هفته جاری به وقت ایران در شهر پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد، مراسمی که انتخاب‌های جنجالی زیادی در بخش زنان داشت.

بهترین بازیکن با ناباوری
الکسیا پوتیاس بازیکن تیم ملی فوتبال زنان اسپانیا و باشگاه بارسلونا دوران موفقی را در سال 2022 سپری نکرد، او در سال گذشته میلادی با بارسلونا در کسب جام قهرمانی لیگ قهرمانان زنان اروپا ناکام ماند و پس از آن هم به علت مصدومیت جام ملت‌های فوتبال زنان 2022 که تابستان سال گذشته میلادی به میزبانی انگلیس برگزار شد را از دست داد.
اما در کمال ناباوری دو جایزه مهم فصل قبل یعنی توپ طلای فرانس فوتبال و همچنین جایزه برترین بازیکن سال فیفا به او رسید تا تاریخ فوتبال شاهد یکی از بزرکترین انتخاب‌های اشتباه در این سال باشد. شاید انتخاب الکسیا پوتیاس اسپانیایی برای فیفا و فرانس فوتبال از نظر تبلیغات و اسپانسرینگ مطلوب باشد.

بیت مید قربانی الکسیا
بیت مید بازیکن تیم فوتبال زنان آرسنال یکی از اعضای تیم تحت هدایت سارینا ویگمن در یوروی سال گذشته بود، حضور مید در ترکیب انگلیس از این جهت برای سه شیرها اهمیت داشت که او در این تیم نقش محوری را بازی می‌کرد و در نهایت ویگمن و شاگردانش با درخشش این بازیکن موفق شدند به مقام قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های 2022 زنان برسند و اولین جام ملی انگلیس پس از قهرمانی تیم مردان این کشور در جام جهانی 1966 را به این کشور هدیه بدهند.
 اما کارشناسان رأی دهنده در دو مراسم انتخاب برترین‌های سال فوتبال جهان به الکسیا پوتیاس بازیکنی که برخلاف مید فصل خوبی را سپری نکرد رأی دادند.
 به نوعی می‌توان گفت مید قربانی جنبه تبلیغاتی الکسیا پوتیاس شد.
ویگمن برترین مربی سال
برخلاف بخش بهترین بازیکن سال در دیگر بخش انتخاب‌هایی منطقی صورت گرفت.
یکی از بخش‌هایی که فیفا برای انتخاب برترین سال کار سختی داشت، بخش سرمربی بود. جایی که دو سرمربی قهرمان بازی‌های ملی تابستان گذشته یعنی جام ملت‌های اروپا و جام ملت‌های امریکای جنوبی موسوم به کوپا امریکا حضور
داشتند.
کار کارشناسان برای انتخاب برترین فرد در این بخش از آنجا دشوار بود که تیم‌های تحت هدایت این دو سرمربی یعنی انگلستان و برزیل برای رسیدن به عنوان قهرمانی مسابقات قاره‌ای خودشان از پس تیم‌های قدرتمندی بر آمده بودند اما در نهایت جایزه این بخش مطابق انتظار به ساینا ویگمن سرمربی تیم ملی فوتبال زنان انگلستان رسید.

ارپس بهترین دروازه‌بان
برخلاف دو بخش قبلی فیفا برای انتخاب برترین دروازه‌بان سال کار چندان سختی پیش روی خودش نداشت و مری ارپس دروازه‌بان تیم فوتبال زنان منچستریونایتد که فصل نسبتاً مطلوبی را با شیاطین سرخ اروپا پشت سر گذاشته بود و پس از اتمام لیگ باشگاهی در مسابقات ملی هم همراه با سه شیرها عملکرد خوبی داشت و پنالتی‌های سرنوشت‌سازی را برای تیمش در مسیر رسیدن به عنوان قهرمانی مهار کرده بود به عنوان برترین دروازه‌بان فیفا رسید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی