صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و شصت - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و شصت - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۸

اوساسونا- اتلتیک بیلبائو اولین ملاقات در نیمه نهایی جام حذفی

نبرد برای فینال بزرگ

اوساسونا امشب در ال سادار میزبان اتلتیک بیلبائو در دیدار رفت مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی اسپانیا است. فاصله دو تیم شمال اسپانیا با یکدیگر کمتر از دو ساعت رانندگی است در حالی که در جدول لالیگا هم یک امتیاز اختلاف دارند و این جذابیت بازی امشب که نیمی از راه صعود به فینال کوپا دل ری است را بیشتر می‌کند.
 بازی دوم این مرحله را فرداشب رئال مادرید و بارسلونا در سانتیاگو برنابئو برگزار می‌کنند و بازی‌های برگشت اواسط فروردین برگزار می‌شود.
اوساسونا تنها تیم حاضر در نیمه‌نهایی جام حذفی است که قبل از حضور در بازی رفت این رقابت‌ها پیروز شد و در سانچس پیس خوان 3 بر 2 سویا را شکست داد.
این نخستین پیروزی اوساسونا بعد از شکست سویا در یک‌چهارم‌نهایی جام حذفی بود که باعث شد تیم پامپلونایی بالاتر از بیلبائو در رده بسیار خوب هفتم قرار بگیرد. در دوران پنج ساله خاگوبا آراساته، اوساسونا متحول شده و از دسته دوم به سه حضور پیاپی در جمع 11 تیم اول لالیگا رسیده است که در سه دهه اخیر بی‌سابقه بوده.اوساسونا تنها یک بار به فینال جام حذفی رسیده که در سال 2005 به رئال بتیس باخت و در حالی به جمع 4 تیم پایانی راه یافته که در 12 فصل اخیر از یک‌هشتم‌نهایی بالاتر نیامده بود.
اتلتیک بیلبائو اما سابقه درخشانی در قدیمی‌ترین جام اسپانیا دارد و 23 بار قهرمان آن شده، رکوردی که تنها بارسلونا از آن بهتر است. بیلبائو برای چهارمین سال پیاپی به نیمه‌نهایی آمده و سال قبل برابر والنسیا شکست خورد.
ارنستو والورده به‌عنوان بازیکن و مربی با بارسلونا قهرمان این جام شد اما هرگز نتوانسته تیم باسکی را به این جام برساند و آنها آخرین بار در سال 1984 قهرمان شده‌اند.
 حالا برای چهارمین بار مربی بیلبائو شده و در حالی تیمش را برای این بازی آماده می‌کند که در خانه 3 بر 2 به خیرونا باختند چون نتوانستند دو گل به خودی نیمه اول را جبران کنند.
این پنجمین باخت بیلبائو در هفت بازی آخرش در لیگ بود که آنها را در رتبه هشتم قرار داد. روی این بازی نمی‌شود نام دربی باسک گذاشت اما رقابت شدیدی میان دو تیم برقرار است و بارها بازیکنانی را جذب کرده‌اند که تیم دیگر به دنبالش بوده.
در سال‌های اخیر اما این رقابت یکطرفه بوده و اوساسونا از 13 بازی آخرش با بیلبائو تنها دو برد به دست آورده است.
 
اخبار تیمی
آراساته تغییرات زیادی برای سفر به سویل در ترکیب تیمش ایجاد کرد و امثال چیمی آویلا، بهترین گلزن و موی گومس، بازیساز تأثیرگذار تیم را روی نیمکت قرار داد.
با وجود عملکرد خوب ترکیب اصلی، احتمالاً آراساته بهترین بازیکنانش را برای یکی از مهم‌ترین دیدارهای یک دهه اخیر اوساسونا برمی‌گزیند.
 روبن پنا به‌دلیل مصدومیت به این بازی نمی‌رسد و وضعیت روبن گارسیا مبهم است. والورده اما مصدومان زیادی دارد، آندر اررا و اینیگو مارتینس شاید تا آخر فصل نتوانند بازی کنند و اونای سیمون، دروازه‌بان تیم ملی اسپانیا بین دو نیمه بازی با خیرونا نتوانست ادامه بدهد.
خوان مورسیو اواخر بازی به زمین آمد اما استخوان ترقوه‌اش شکست و شانه رائول گارسیا هم در رفت. نیکو ویلیامز هم آن بازی را کاملاً از دست داد و برای این بازی وضعیت مبهمی دارد.

ترکیب احتمالی
اوساسونا: اررا؛ مونکایولا، اونای گارسیا، داوید گارسیا، کروز؛ اوروس، تورو، گومس؛ آویلا، کیکه گارسیا، عبدالصمد
اتلتیک بیلبائو: آگیرسابالا؛ دی مارکوس، آلوارس، پاردس، برچیچه؛ وسگا، سانست؛ اینیاکی ویلیامز، مونیاین، برنگوئر؛ گوروستا
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی