صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و نه - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۲

«مردم» و سناریوی تاج برای رسیدن به گزینه دلخواه

مربی خارجی در یک‌قدمی نیمکت تیم ملی

خواندن دست مهدی تاج دیگر مثل سابق نیاز حداقلی هم به تلاش و تفکر ندارد. دست او برای همه اهالی فوتبال رو شده است اما همچنان برای اعلام تصمیم‌هایش به‌دنبال سناریو چیدن و بازی دادن است. او هرگز به گزینه داخلی برای هدایت تیم ملی فوتبال فکر نکرد اما از همان ابتدا بدون اینکه این خواسته‌اش را واضح بیان کند، با تأکید بر مربی داخلی و بعد بیان احتمال بررسی گزینه‌های خارجی، توپ را به زمین هواداران و اهالی فوتبال انداخت. لیست بلندبالایی از گزینه‌های عجیب داخلی را با شرایط عجیب‌تر ارائه کرد تا هم خود گزینه‌ها حضور در این بازی را در ‌شأن خود نبینند و انصراف دهند و هم مردم با دیدن گزینه‌های عجیب داخلی، مذاکره با مربی خارجی را درخواست کنند.

«مردم» مربی خارجی می‌خواهند
در نهایت کار به جایی رسید که مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال در فاصله یک روز تا جلسه سرنوشت‌ساز هیأت رئیسه مصاحبه کرده و فیلیکس سانچز را به‌عنوان گزینه هدایت تیم ملی معرفی کند و بگوید: «مردم مربی خارجی می‌خواهند!»
البته که در کیفیت بالاتر فلیکس سانچز به نسبت گزینه‌های داخلی شکی نیست و البته که هم مردم او را به سرمربی داخلی ترجیح می‌دهند و هم او در مدیریت تیم ملی چند پله بالاتر است اما چرا تاج باید برای معرفی او همه مربیان داخلی را بازی بدهد و چنین سناریویی را بچیند؟ آیا او نمی‌توانست از همان ابتدا از خواسته قلبی‌اش برای حضور مربی خارجی روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران برای جام ملت‌های آسیا دفاع کند؟ نمی‌توانست مسئولان دیگری که به گزینه داخلی برای تیم ملی اصرار داشتند را بدون به راه انداختن این بازی و پایین آوردن ‌شأن مربیان داخلی، برای حضور مربی خارجی متقاعد کند؟
تاج در فاصله یک روز تا برگزاری جلسه مهم هیأت رئیسه برای انتخاب سرمربی تیم ملی در مصاحبه‌ای گفته است: «فدراسیون باید از بهترین ظرفیت‌هایش استفاده کند و وظیفه‌مان این بود که از مربیان توانمند دعوت کنیم. اگر یک سرمربی خودش را آماده نمی‌بیند، فدراسیون از دیگر گزینه‌هایش استفاده می‌کند. البته در نظرسنجی، مردم مربی خارجی می‌خواهند اما در داخل کشور هم مربیان خوبی داریم که می‌توانند تیم ملی را اداره کنند. باید بررسی بیشتری شود.»
 
سرمربی تیم ملی قبل از ۲۸ اسفند مشخص می‌شود
تاج در واکنش به اینکه آیا دیداری با مخبر، معاون اول ریاست جمهور داشته است؟ گفت: «باید از همه ظرفیت‌ها و از دولت استفاده کرد تا بهترین تصمیم را بگیریم. ما به‌دنبال دیدن آقای مخبر هم بودیم. هم گزینه داخلی و هم خارجی داریم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم. اگر تیم ملی را همین امروز هم تشکیل دهیم، بازیکنی را نمی‌توانیم در اختیار سرمربی قرار دهیم چون در کوران لیگ قرار داریم. در فروردین ۲ بازی دوستانه داریم و سرمربی را پیش از ۲۸ اسفند معرفی می‌کنیم. فوتبالی‌ها ظرفیت‌های کشورمان را می‌دانند.»
محمد مخبر هم البته درباره درخواست کمک فدراسیون فوتبال از دولت برای تأمین ارز مورد نیاز جهت حضور مربی خارجی در تیم ملی، گفت: «ان‌شاءالله وزیر ورزش شفا پیدا می‌کند و تاج نزد او می‌رود و مشکلات حل می‌شود. در مورد کل ورزش اگر کمکی نیاز باشد، دولت خود را موظف می‌داند هر کمکی لازم است بکند. ورزش برای دولت و کل نظام اولویت است. هم به لحاظ سلامتی، هم به لحاظ روحی و هم به لحاظ علاقه‌ای که مردم دارند. هر کاری از دست ما ساخته است، حتماً انجام می‌دهیم.»
اگر بدانیم پول نداریم، به سراغ سرمربی خارجی نمی‌رویم
رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال‌ که گزینه‌های خارجی مدنظرشان چه کسانی هستند و آیا فلیکس سانچز، سرمربی سابق تیم ملی قطر هم جزو گزینه‌ها است؟ گفت: «گزینه‌های ایرانی گفته شده است. فوتبالی‌ها ظرفیت کشور را می‌دانند و در لیگ برتر هم حضور دارند. مربیان خارجی هم هستند و یکی هم سرمربی سابق قطر (فلیکس سانچز) است. یکسری مربی داخلی هم داریم که کار می‌کنند. تیم ملی جای بهترین‌ها است و بهترین هم برای تیم ملی انتخاب می‌شود.»
او در واکنش به این سؤال که با این وضعیت دلار مشکلی برای استخدام مربی خارجی ندارند؟ این‌طور توضیح می‌دهد: «برای انتقال پول به دلار مشکلاتی خواهیم داشت. همچنین نمی‌خواهیم مثل پرونده ویلموتس شود و نباید در پرداخت تأخیر داشته باشیم. فیفا می‌گوید قراردادها نباید مغایر با قوانین آنها باشد.»
تاج درباره مذاکره با مربی خارجی تأکید کرد: «اگر سه ماه حقوق پرداخت نشود و کسی به فیفا شکایت کند، می‌تواند همه پولش را بر اساس این بند بگیرد. استراماچونی، کالدرون، ویلموتس و برانکو از این بند استفاده کردند و ما نمی‌خواهیم به این مشکل بخوریم. باید مطمئن باشیم این پول را کامل می‌توانیم تأمین کنیم. اگر مطمئن نباشیم حتماً به سمت گزینه داخلی می‌رویم.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی