صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و هشت - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۷

صعود تیم ملی بسکتبال به جام جهانی با تأثیر مستقیم استرالیا

روی دوش کانگوروها

محسن آجرلو
روزنامه نگار

تیم ملی بسکتبال با وجود متحمل شدن دو شکست در پنجره پایانی رقابت‌های انتخابی جام جهانی، به لطف دو باخت قزاقستان سهمیه جام‌جهانی را کسب کرد.
در روز پایانی این رقابت‌ها ایران در هنگ کنگ با نتیجه 86 بر 74 به چین باخت و قزاقستان هم رقابت خود به استرالیا را واگذار کرد تا سهمیه پایانی جام جهانی را نصیب ملی پوشان ایران کند.

مدیون استرالیا
برتری تیم ایران بر قزاقستان در مسیر کسب سهمیه جام جهانی، تنها با یک پیروزی اتفاق افتاد. بردی که از قضا بدون برگزاری مسابقه و با نیامدن استرالیا به تهران به‌دست آمد.
در پنجره پنجم انتخابی جام جهانی بود که استرالیایی‌ها در اقدامی عجیب، پس از سفر به قزاقستان و شکست این تیم، برای بازی دوم به تهران نیامدند و یک برد 25 بر صفر را به ایران هدیه کردند.
بردی که جای ایران و قزاقستان را درجدول عوض کرد و حالا هم ارزش بالای آن بیشتر مشخص شد.
همان برد است که حالا ایران را مسافر جام جهانی کرده. آن هم در شرایطی که 6 باخت و 6 برد در کارنامه دارد و دو بازی پایانی خود را هم با شکست روبه‌رو کرده.
استرالیا یک بار با نیامدن به تهران و روز گذشته با غلبه بر قزاقستان در بازی پایانی خود، ایران را در مسیر صعود به جام جهانی یاری کرد. به این ترتیب می‌توان به جرأت گفت که ایران این صعود را بیش از هرچیز مدیون استرالیاست تا عملکرد ضعیف و شکننده خود در شش پنجره انتخابی جام جهانی.

2 برد در سه پنجره!
تیم ایران در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی که در سه پنجره برگزار شد، در مجموع شش بازی با تیم‌های چین، استرالیا و ژاپن برگزار کرد که تنها موفق شد دو بار پیروزی مقابل حریفان را تجربه کند. یکی از این بردها برابر ژاپن در سالن آزادی به‌دست آمد و برد دیگر هم مربوط به همان مسابقه‌ای بود که استرالیا به تهران سفر نکرد و برد فنی نصیب بسکتبالیست‌های ایران شد.
تیم ایران در مجموع شش پنجره انتخابی جام جهانی چهار برد دیگر هم در کارنامه داشت که دو برد آن برابر بحرین و دو برد دیگر مقابل سوریه ثبت شد!

دوران خوش شانسی
روند نزولی بسکتبال ایران سال‌هاست که ادامه دارد و با کنار رفتن نسل طلایی و پایان دوران پرفروغ آن‌ها، هر سال که می‌گذرد جایگاه بسکتبال ایران در آسیا متزلزل‌تر از گذشته می‌شود. در دوره گذشته انتخابی جام جهانی هم اگرچه تیم ایران با سلام و صلوات موفق به کسب سهمیه شد اما در نهایت نتایج خودمان بود که منجر به امضای حکم صعود شد.حالا اما بار اصلی صعود را تیم‌های دیگر به دوش کشیدند. از یک طرف قزاقستان که در مرحله دوم و نهایی انتخابی، هیچ بردی به‌دست نیاورد و از طرف دیگر استرالیایی که یک برد را به ایران هدیه داد و در دو بازی مقابل قزاقستان (علی‌رغم بی‌نیازی به پیروزی) با تمام توان به میدان رفت و پیروز میدان شد.
دوران نزول بسکتبال در سال‌های اخیر یک یار جدانشدنی به همراه خود داشته. خوش شانسی و چیده شدن اتفاق‌ها به بهترین شکل ممکن، یکی از اتفاق‌های رایج در تورنمنت‌های اخیر بسکتبال بوده.
از جام جهانی 2019 و صعود عجیب و غریب ایران به المپیک گرفته تا همین رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2023 که ایران در بدترین شرایط ممکن سهمیه گرفت.
همه این اتفاق­ ها در شرایطی افتاده که سهمیه قاره آسیا برای جام جهانی، به عدد 7 رسیده! حتی اگر حساب استرالیا و نیوزیلند را هم از این قاره سوا کنیم، باز هم حداقل 5 تیم آسیایی جواز حضور در جام جهانی را کسب می‌کنند. سهمیه­‌ای که در گذشته تنها به یک تیم داده می ­شد و حالا پنج برابر شده است.

تیم سی و دوم
طبق اعلام فدراسیون جهانی، تیم ایران به‌عنوان آخرین تیم موفق شد سهمیه حضور در جام جهانی را کسب کند. کشیده شدن رقابت بر سر سهمیه هفتم آسیا برای جام جهانی به روز آخر، باعث شد تا تنها سهمیه باقیمانده به این قاره و تیم ایران برسد و تیم ملی بسکتبال آخرین تیمی باشد که جواز حضور در جام جهانی را کسب می­ کند.

بهنام یخچالی برترین بازیکن میدان
در پایان رقابت بسکتبال ایران و چین، بهنام یخچالی امتیازآورترین بازیکن میدان شد. یخچالی در این دیدار ۲۸ امتیاز کسب کرد و برترین بازیکن ایران و زمین لقب گرفت. کیان وو از چین هم ۱۸ امتیاز به دست آورد که دومین امتیازآور این دیدار بود. متین آقاجان‌پور هم با ۱۳ امتیاز دومین بازیکن ایران لقب گرفت. محمد جمشیدی در شب کم فروغ خود که زمان زیادی در اختیار نداشت، بازی را بدون امتیاز به پایان برد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی