صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و پنجاه و پنج - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - صفحه ۱۶

حریف فولاد قدرتمند است اما افسانه‌ای نیست

شکست‌های تاریخی الهلال برابر ایرانی‌ها

فولاد خوزستان با پیروزی برابر الفیصلی عربستان نتوانست جواز حضور در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد و حالا امشب مسابقه بسیار حساس و البته دشواری مقابل الهلال خواهد داشت. نمی‌توان کتمان کرد که در حال حاضر الهلال یکی از سه تیم قدرتمند باشگاهی در آسیا محسوب می‌شود و قطعاً رویارویی با آبی‌پوشان شهر ریاض کار دشواری است که هوشیاری فراوانی را هم می‌طلبد اما این مسأله اصلاً نباید به معنای از پیش باخته بودن فولاد تمام شود چون اگر قرار باشد با چنین تفکری وارد زمین شوند، قطعاً دست خالی هم زمین را ترک خواهند کرد. الهلال تیم بزرگی است اما بارها سابقه ناکامی برابر تیم‌های باشگاهی کشورمان را دارد. بدیهی است که آنها مقابل تیم‌های ایرانی به پیروزی هم دست یافته‌اند اما در شهرهای مختلف قاره آسیا برابر ایرانی‌ها شکست خورده‌اند و این اتفاق می‌تواند توسط فولاد یک بار دیگر تکرار شود.
 پیروزی صدهزار نفری
اولین شکست الهلال برابر تیم‌های ایرانی به بالغ بر ۳۱ سال قبل برمی‌گردد و توسط پرسپولیس رقم زده شد. الهلال در مرحله نیمه نهایی رقابت‌های جام در جام آسیا حریف پرسپولیس بود و در بازی رفت در شهر ریاض با تساوی بدون گل به پایان رسید. مسابقه‌ای که حمید درخشان یکی از بهترین بازی‌های بین‌المللی خود را برای سرخپوشان انجام داد. در بازی برگشت و با حضور ۱۰۰ هزار تماشاگر پرسپولیس به لطف گل به یاد ماندنی مجتبی کرمانی مقدم و با هدایت علی پروین، الهلال را شکست داد تا به فینال برسد و در نهایت هم قهرمان جام در جام آسیا شود.
 
لبنانی‌ها، تماشاگر ناکامی نماینده سعودی
پرسپولیس در زمستان سال ۱۳۷۶ یک پیروزی ارزشمند دیگر برابر الهلال در چهارچوب رقابت‌های قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا به فوتبال ایران هدیه کرد. این دیدار به میزبانی لبنانی‌ها برگزار شد و پرسپولیس در روزی که مهدی مهدوی‌کیا درخشش فوق‌العاده‌ای داشت، الهلال را شکست داد. البته گذر این دو تیم در بازی رده‌بندی دوباره به یکدیگر افتاد که این بار آبی‌پوشان عربستانی توانستند نماینده کشورمان را شکست بدهند.
 
استقلال و انتقام با ناصرخان
استقلال هم از پاییز سال ۱۳۷۰ با الهلال پنجه در پنجه شده بود اما تا اواخر زمستان سال ۱۳۷۷ نتوانست این تیم را شکست بدهد. سرانجام طلسم مذکور در مرحله یک چهارم نهایی جام باشگاه‌های آسیا که به صورت متمرکز با میزبانی شهر العین امارات برگزار می‌شد، شکسته شد و شاگردان ناصرخان حجازی در یک بازی به یادماندنی با نتیجه ۲ بر ۱ الهلال را شکست دادند و انتقام ناکامی‌های قبلی را از این تیم گرفتند، آن پیروزی در واقع اولین برد تاریخ باشگاه استقلال مقابل آبی‌پوشان شهر ریاض بود.
 
برتری تاریخی در ریاض
الهلال و هوادارانش همیشه به اقتدار خود در شهر ریاض می‌نازند اما این اقتدار نیز چند بار توسط تیم‌ های ایرانی شکسته شده است. ذوب‌آهن اصفهان در پاییز سال ۱۳۸۹ و هنگامی که به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا رسیده بود الهلال مغرور را در ریاض شکست داد تا یک پیروزی ماندگار به دست آورد. مسابقه‌ای که محمدرضا خلعتبری در آن درخشش فوق‌العاده‌ای داشت.
 
پیروزی کرمانی‌ها
مس کرمان نیز سابقه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دارد و اتفاقاً در همان حضور توانست الهلال عربستان را شکست بدهد. شکستی که زمینه برای راهیابی مس به مراحل حذفی را فراهم کرد.
 
پیروزی‌های شیرین با قلعه‌نویی و شفر
استقلال در مقاطعی از دهه گذشته پیروزی‌های شیرین و ارزشمندی برابر الهلال عربستان با هدایت امیر قلعه‌نویی و وینفرد شفر به دست آورد و در تاریخ فوتبال ما ثبت کرد. اولین پیروزی استقلال برابر الهلال در داخل خاک عربستان فروردین ماه سال ۱۳۹۲ حاصل شد و به نام امیر قلعه‌نویی و شاگردانش ثبت گردید. همچنین وینفرد شفر هم حدفاصل اسفند ۱۳۹۶ تا اردیبهشت ۱۳۹۸ سه بار توانست الهلال را مقهور کند و از این بابت رکورد ارزشمندی همراه با استقلال بر جا بگذارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی